Nästa artikel
Bekräftat: Audi A3, Q3 och Q8 kommer som laddhybrider
Nyheter

Bekräftat: Audi A3, Q3 och Q8 kommer som laddhybrider

Publicerad 11 september 2020
Laddhybrider är inte alls bara en övergångslösning, tycker Audi. Nu är tre nya modeller på ingång.

Audi har lanserat flera laddhybridmodeller de senaste åren och flera av dem står för upp till hälften av totalförsäljningen av modellserien.

Nu bekräftar Audi att även nya A3, kompaktsuven Q3 och den större suv-modellen Q8 kommer med laddhybridteknik inom kort. Audi A4 är däremot för gammal för att ta del av laddhybridtekniken, men däremot kan nästa sportiga S- eller RS-modell dyka upp som laddhybrid för att sänka utsläppen.

– För oss är laddhybriderna ingen övergångslösning, de är ett bra komplement i vårt modellutbud. Alla som kör långa sträckor kan välja hybridläget och alla som kör i städerna kan köra på eldrift. För oss är det en hållbar lösning, sa Bernhard-Michael Decker, teknisk projektledare för elektrifiering på Audi, i ett digitalt event under torsdagen.

Kan ”förutse” vägen

Precis som de andra laddhybridmodellerna från Audi ska A3, Q3 och Q8 använda sensorer och kartdata för att ”förutse” vägen framför bilen och anpassa drivlinan. Om föraren närmar sig en stad kan bilen till exempel växla till elläge.

Men att införa en liknande lösning som hos BMW, där bilens mjukvara vet när bilen kör in i en så kallad miljözon för lågutsläppsbilar och automatiskt växlar till elkörningsläget, är inget som Audi utvecklat hittills.

– Det är en intressant lösning som använder geofencingteknik. Vi tittar på det och om det krävs kan det absolut vara något vi inför framöver, säger Ekkehard Kleindienst på Audis kommunikationsavdelning till Vi Bilägare.

Han poängterar dock att Audis så kallade ”Predictive Assistant” tar in data från både navigationssystemet och vägen framför bilen för att anpassa drivlinan.

Läs också: Nu ska BMW tvinga laddhybriderna att köra på el

Upp till åtta mils elräckvidd

Än så länge finns inga officiella detaljer kring de nya laddhybridernas drivlina, men rent generellt siktar Audi nu på upp till åtta mils elräckvidd i de största modellerna. Mindre modeller kan få något kortare räckvidd än så.

Det verkar inte vara aktuellt med elräckvidd på upp till tio mil som hos vissa konkurrenter.

– När man stoppar i ett större batteri ökar också bilens vikt, och då behövs mer energi för att driva bilen. Det blir en intressekonflikt och det är en kompromiss vi inte vill behöva göra. Vi siktar på upp till 80 kilometers räckvidd i laddhybriderna på medellång sikt, säger Bernhard-Michael Decker till Vi Bilägare.

Läs också: Audis nya laddhybrid provkörd – räcker räckvidden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2020-09-12 20:06
HT19

Vad spelar vikten för roll om den går på el. Sura sossar som gnäller

#7 • Uppdaterat: 2020-09-13 12:52
Carl Trefalt

Lägre vikt, lägre bränsle åtgång vid acceleration.

#8 • Uppdaterat: 2020-09-14 08:10
mrbackoffice

1: Det finns en annan biltidning (som börjar på A) som gjort test av hur mycket laddhybriderna drar utan el jämfört med jämförbara bilar och resultatet överraskade mig då laddhybriderna i 2 av 3 jämförelser drog mindre.
Mitt problem med laddhybriderna är att det är dubbla motorer med extra service och en bensinmotor som inte startar så ofta. Dessa bensinmotorer brukar inte må så bra...