Bild
Nästa artikel
En enda detalj avslöjar laddhybridsversionen av Audi Q5 – laddluckan vid vänster bakhjul.
En enda detalj avslöjar laddhybridsversionen av Audi Q5 – laddluckan vid vänster bakhjul.

Provkörning: Audi Q5 55 TFSI e (2019)

Provkörning

Q5 som laddhybrid erbjuder smidig drivlina, hög komfort och fint detaljarbete. Räckvidden på el kunde dock ha varit längre.

Små slingrande landsvägar blandas med Autobahnsträckor utan hastighetsbegränsning. Vi kör på varierande vägtyper som sätter laddhybridversionen av Audi Q5 på prov. Mellan en 252 hk stark bensinmotor och en 7-växlad dubbelkopplingslåda, sitter en elmotor med 105 kw toppeffekt (143 hk). Tillsammans bildar dessa en mycket stark och smidig drivlina.

Att accelerera ut på motorvägen kan vara svettigt när påfartsrampen är kort men i Q5 laddhybrid är det en enkel sak. Samarbetet mellan bensinmotorn och elmotorn flyter sömlöst och bilen når snabbt önskad hastighet. Även i mycket höga farter rullar Q5 tyst och stabilt.

Elmotorns placering mellan förbränningsmotor och växellåda gör att den ordinarie fyrhjulsdriften har kunnat behållas. Bakhjulen drivs via kardanaxeln och inte via en elmotor som till exempel hos konkurrenten Volvo XC60 Twin Engine. Fördelen är att systemet kan skicka mycket kraft till bakhjulen. Nackdelen att kardantunneln stjäl benutrymme för baksätespassagerarna.  

"Trots drygt 2,1 ton i tjänstevikt är Q5 lättkörd och så underhållande man kan begära av en mellanstor suv."

På småvägarna bland solrosodlingar och traktorer, visar Q5 att laddhybridens extra kilon inte påverkat köregenskaperna negativt. Trots drygt 2,1 ton i tjänstevikt är Q5 lättkörd och så underhållande man kan begära av en mellanstor suv. Bilen vi kör är extrautrustad med adaptiv luftfjädring som verkligen gör ett fint jobb.

Litiumjon-batteriet på 14,1 kWh ligger under bagageutrymmets golv. Den totala bagagevolymen har minskat med 215 liter men den kvarvarande lastytan är i alla fall plan och det finns ingen lasttröskel som tungt gods behöver lyftas över.

Batteriet ger upp till 40 km räckvidd enligt den nya, tuffare mätnormen WLTP och det verkar vara nära sanningen. Vid vår provkörning lyckades vi köra 46 km på enbart el trots att tempot inte var överdrivet försiktigt. Bilen gör vad den kan för att minimera förbrukningen. I Efficiency-läget sänker till exempel luftfjädringen karossen för att minska luftmotståndet.

Förarplatsen är utmärkt med bra instrument och reglage. Detaljkvaliteten upplevs som hög.
Förarplatsen är utmärkt med bra instrument och reglage. Detaljkvaliteten upplevs som hög.

Navigationssystemet håller reda på hur vägen ser ut framöver och uppmanar föraren att släppa gasen i god tid när man närmar sig en skarp kurva, korsning eller sänkt hastighetsbegränsning. Uppmaningen kommer via en grön symbol på instrumentbrädan och en vibration i gaspedalen så den går inte att missa.  

Frågan är dock om den elektriska räckvidden, alla hjälpsystem till trots, är tillräcklig för att hålla kunderna nöjda? När laddhybridversioner av de vanliga tjänstekombi-bilarna klarar 55 km på el, framstår Q5:s 40 km som en smula futtigt.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q5 som laddhybrid?

Provkörning: Audi Q5 55 TFSI e (2019)
Audi Q5 55 TFSI e quattro Competition

Pris, från kr: 596 700.
Mått, cm: L 466/B 190/H 166.
Bagagevolym, l: 395–1 335.
Tjänstevikt, kg: 2 105.
Max dragvikt, kg: 1 750.
Motor: Fyrcylindrig turboladdad bensinmotor. Volym 1 984 cm3. Max effekt 252 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm från 1 600 v/min. Elmotor med 105 kW/143 hk toppeffekt och max vridmoment 350 Nm. Max systemeffekt 367 hk. Max systemvridmoment 500 Nm. Litiumjonbatteri 14,1 kWh.
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 239 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,3 s.
Deklarerad förbrukning: 2,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 46 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60 Twin Engine, Mitsubishi Outlander PHEV, BMW X3 xDrive30e.

Plus: Smidig hybriddrivlina, hög komfort.  
Minus: Begränsad elektrisk räckvidd, mindre bagageutrymme än andra Q5.

Vad nytt? Laddhybridutförande av Audis mellansuv Q5.
För vem? Tjänstebilister.    
 

Kommentarer

#1
2019-11-23 10:31

*skakar på huvudet*

#2
2019-11-23 10:52

Skramlar det?

#3
2019-11-23 10:56

Grymt fin kvalitetsprememiumbil som jag till 99% skulle vilja ha! Jag undrar däremot varför man envisas med att kombinera en klimatskitig bensinmotor med elmotorn när tex Mercedes har dieselhybrid dvs kombinerar dieselmotorer med elmotorn? Häromveckan åkte jag taxi i en dieselhybrid Mercedes ”300 de”. Chaufförerna älskar den motorkombinationen sa gubben. De har 7 st likadana dieselhybrid Mercor på firman som är tysta i stadstrafikkörning och väldigt bränslesnåla på motor / landsvägskörning.

- Jag hoppas att även fina Audi kommer med dieselhybrid då blir mitt nästa bilval 100% igt säkert ytterligare en Audi dvs nummer fem eller sex på raken.

#4
2019-11-23 11:11

Nisse:
Din kommentar är bland det dummaste / fånigaste jag har läst!

#5
2019-11-23 11:39

Det är bättre att ni provköra Audi Q5 55 TFSI e quattro Competition och hur den upplever komfortfjädring.
Jag har haft lånebil vid service strax för 2 veckor sen en Audi Q2 30 TFSI Proline manuell och Jag upplever att Q2 är lyx men känns skakar någon fast fjädring och är sisådär komfort och lite träbänkar stolar.
Skönt att tillbaka min Fabia är skönt komfortabla som väldämpad fjädring och stolar är lagom mjuk.
Det kan vara att Q5 bättre än Q2 när det gäller komfortfjädring.

#6
2019-11-23 12:18

Q2 är ju budgetbil

#7
2019-11-23 12:19

Har aldrig varit någon vän av Audis formspråk(lite för utslätat för min smak), men nya Q5 tilltalar verkligen mig. Nu har de fått till formspråket väl, den stora grillen(som jag egentligen inte gillar) smälter mycket bra in i övriga former. Kan absolut tänka mig en Q5 med detta utseendet. Sedan har jag problem med att bagaget har mer eller mindre försvunnit i.o.m laddhybridlösningen. 395liter är ungefär lika mycket som en Opel Mokka.

#8
2019-11-23 13:49

Jämförelse med BMW X3 30e är ofrånkomlig. Snarlik uppbyggnad av drivning mm men frågan blir då:
BMW uppger 22% högre co2utsläpp trots att deras bensinmotor bara släpper ut ca 5 % mer. På vilket sätt når Audi så mycket lägre utsläpp?

#9
2019-11-23 15:01

Mycket hellre mjuk bensinare än rå diesel. I senaste Teknikens Värld blev den bäst i test. Med luftfjädringen helskön att köra/åka. Går givetvis inte på något sätt att jämföra med en Q2.

#10
2019-11-23 15:18

Nya Audi diesel som VAG har inte upptäckte dieselknattar. När jag handlat mat och gå ut till min bil och den andra parkering hörs knatter med nya Mercedes E- klass med taxibil och Volvo XC60 utan taxi hörs jag att den är redan varmt motor från parkering vid Willys. För mig aldrig tillbaka är diesel, diesel mildhybrid, diesel hybrid, diesel laddhybrid, bensin hybrid och bensin laddhybrid.
För mig endast är bensin, bensin mildhybrid och elbil!

#11
2019-11-23 16:17

Nu när man åkt en tyst bensin bil några år värdesätter man den tysta bensin motorn som i dag går att köra på runt 0,5L/m.
För vår del är diesel ett avslutat kapitel.
Alla marknadens el/hybrid alternativ är alldeles för dyra.

#12
2019-11-23 18:46

På MB C-klass kan man välja bensin eller diesel. Jag förstår inte varför man skulle välja det senare.

#13
2019-11-23 21:08

Till några av er: Ur ett GLOBALT KLIMATperspektiv är diesel det riktiga valet i en sådan här kombination. (Bensin går alltså bort i just det perspektivet.)

#14
2019-11-23 21:33

bgl. hur skall du räkna på en bil som är hybrid? Jag menar...den kan ha utsläpp runt 20 g/km... och antagligen ända upp till 300 g/km... beroende på hur mycket el den går på. Dessa bilar (SUV hybrid tex), blir riktigt skitiga när elen är borta (efter typ 4 mil)...men innan dess är de nästan helt rena. En plug-in V90 verkar ha något medelvärde på ca 0,58 liter/mil... och en vanlig bensin ca 0,93 liter/mil. Men jag håller med skidoo1238 lite här, man kan köra med en snål Octavia tex, på runt en hybrids förbrukning. Varför krångla till det? Köp en lättare och snålare bil, så spar man på miljön (inga extra batterier). Dock tror jag många just nu är helt insnöade på SUV, och då måste man nästan ha en laddbar för att nå ner till en betydligt större vanlig bils förbrukning. Man går över ån för att hämta vatten.. så att säga.

#15
2019-11-24 08:40

Många gånger upprepade starter av halvljummen motor och korta perioder med drift är ett större problem för en diesel än en bensin, både vad gäller reningsresultatet och driftsäkerheten hos reningssystemet. Vi kan bara hoppas att MB har löst dessa problem.
Jag undrar bara hur det kan vara 20% skillnad i utsläpp på två närmast identiska bilar, räknesättet är ju standardiserat. Sen kan man ogilla alla dessa allt tyngre bilar. Jag har svaga minnen av en person från dåvarande Vägverket som för ca 25 år sedan närmast förbannade den ökande vikten på personbilar och det därav följande ökande vägslitaget.

#16
2019-11-24 09:10

Styggavargen, en siffra räcker helt enkelt inte för att beskriva förbrukningen för en laddhybrid, just eftersom de har 2 separata drivlinor. Wltp-siffran är hwlt meningslös om syftet är att räkna på hur mycket bränsle bilen kommer att dra för ditt körmönster.

#17
2019-11-24 14:49

Klabbe, det jag försöker säga är, hur får man riktiga förbrukning siffror på en ladd hybrid? Omfånget på förbrukning är större än på vanliga bilar.. och som vi sett senaste tiden är fusket med förbrukningssiffrorna.

#18
2019-11-24 15:01

Stygga: Tror att även du förstår att rätt verklig förbrukning på en laddhybrid aldrig kan jämföras helt då den i mycket högre grad än fossilbil beror på användarens körmönster. Så av den anledningen är Wltp oavsett verklighetsförankring det jämförbaraste vi har för att jämföra olika laddhybrider med varann.
Dock är det ju ställt utom allt tvivel att för de som har ett för laddhybrid passande körmönster så är det betydligt snålare än en fossilbil sett över tid.
Sen kan du väl äntligen sluta kasta fekjsiffror runt dig när du nedvärderar andra bilar.

#19
2019-11-24 17:07

"I Efficiency-läget sänker till exempel luftfjädringen karossen för att minska luftmotståndet."
Är standard på min 13 år gamla Citroen, den sänker fjädringen i högre farter. Fast, det är standard, inte extrautrustning som på Audi...

#20
2019-11-25 20:30

hultarn, hahaha... vilket gott skratt jag fick..

#21
2019-11-26 17:11

I min 22 år gamla Lexus sänker luftfjädringen karossen i farter över sjuttio kmh för att minska luftmotståndet och förbättra väghållningen och det helt utan Efficency-läge och är inte heller extrautrustning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.