Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nu ska BMW tvinga laddhybriderna att köra på el i miljözonerna

Publicerad 16 mars 2020 (uppdaterad 16 mars 2020)
BMW:s nya system ska ge lägre utsläpp i miljözonerna. Men det finns en allvarlig brist.

Fler och fler storstäder inför begränsningar i vilken typ av bilar som får köra i de mest centrala delarna. Stockholm har nyligen infört en ny miljözon på Hornsgatan på Södermalm, men på sikt kan den utökas och kompletteras med fler miljözoner med hårdare regler.

Förra året berättade BMW att märkets laddhybrider ska tvingas att köra på el i vissa zoner, något som kallas ”eDrive-zoner”. Nu börjar funktionen rullas ut i vissa modeller, nämligen BMW 745e, X5 xDrive45e och 330e. Fler modeller följer senare.

När bilen närmar sig en så kallad eDrive-zon går den automatiskt över till eldrift. Än så länge finns alla 58 städer och regioner i Tyskland som har miljözoner med i systemet men på sikt ska även andra länder tas med i beräkningarna.

Men det finns förstås ett problem med eDrive-zonerna. Om batteriet är tomt och bilen inte kan köra på el rullar den helt enkelt vidare in i miljözonen med förbränningsmotorn påslagen. Detta är alltså inget system som med full säkerhet kommer innebära att laddhybriderna alltid körs på el i miljözonerna – det avgörs av batteriets laddnivå.

BMW lanserar också något som kallas ”BMW-poäng” för den som kör mycket på el. Varje kilometer som föraren kör helt på el innebär en poäng, och förare som kör på el i en eDrive-zon får dubbelt så många poäng per kilometer. Dessa poäng ska senare kunna bytas in mot exempelvis fri laddning.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.