Bild
Nästa artikel
Stockholm får miljözon

Stockholm får miljözon

Nyheter

Efter många turer har nu huvudstadens kommunfullmäktige klubbat igenom ett förbud mot äldre fossildrivna bilar på Södermalm.

Det omtvistade införandet av miljözon på Hornsgatan beslutades redan i april av Trafiknämnden och skulle fastställas i kommunfullmäktige i juni. Men på grund av stora motsättningar skickades förslaget ut på ytterligare en granskningsrunda och omröstningen sköts upp till efter sommaren. Så i måndags den 2 september gjordes en ny omröstning och där fick miljözonen klartecken.

Miljözonen på Hornsgatan ska införas den 15 januari 2020 och är av klass 2. Det betyder att bilar som drivs av fossilt bränsle måste vara utsläppscertifierade enligt Euro 5 eller Euro 6 för att få köra där. Euro 5 blev obligatoriskt på alla nya bilar 1 januari 2011.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har varit drivande i införandet av de nya miljözonerna och han skriver på Twitter: ” Idag har vi beslutat att införa miljözoner för äldre bilar på Hornsgatan från 15 januari 2020. För alla stockholmares hälsa.”
 

Men kritik kommer från bland andra konsumentorganisationen M, tidigare Motormännen:
– Trafikborgarrådet Daniel Helldén valde att låta Stockholms bilister stå för notan, i form av nyköp av bilar, för att få igenom en symbolisk miljözon som bara är ett slag i tomma luften, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på M Sverige. 

2018 beslutade regeringen om att införa miljözoner för personbilar, men att det är upp till varje kommun att bestämma om de vill ha det eller inte. Läs mer om miljözoner här.

Diskutera: Vad tycker du om Stockholms beslut om att införa miljözon för personbilar?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-09-05 07:32

Ja så här fungerar politiken. Vi har själva försett en skrupelfri aktivist med makt. Nu får vi ta kostnaderna.

För i stort sett en enig forskar och analyskår sågar åtgärden. Den saknar i princip effekt och andas snarare populism än empirisk kunskap.

MVH AL

#2
2019-09-05 08:43

Vore det (egentligen) inte bättre att stänga av Hornsgatan?

#3
2019-09-05 09:03

Jag misstänker att förbudet (om det efterlevs) inte kommer ge någon synbar effekt på luften alls. Förstår inte varför luften på Hornsgatan är så dålig och inte den på t.ex. Sveavägen där det åker mängder med bilar varje dag.

#4
2019-09-05 09:09

@Skodaägare

Det bor väl många miljöpartister på just Söder. Bra att vi tränger ihop dem där. Kanske någon kan bygga en mur runtom och förvandla det till ett ghetto på riktigt?

.

#5
2019-09-05 10:08

Vi har de politiker som vi förtjänar, och det är inte mycket...håller med A.L. vi har en skrupelfri aktivist med makt i Stockholm, namnet får ni googla...

#6
2019-09-05 10:32

Daniel Helldén hoppar glatt mellan olika partikonstellationer för att kunna genomföra sina tokerier. Inför en Daniel Helldén fri zon istället.

#7
2019-09-05 11:03

I texten står det " Euro 5 blev obligatoriskt på alla nya bilar 1 januari 2011, vilket betyder att bilar äldre än så inte får köra på Hornsgatan i framtiden." Fanns det inte bilar klassade Euro 5 innan det blev obligatoriskt?

#8
2019-09-05 13:34

" Fanns det inte bilar klassade Euro 5 innan det blev obligatoriskt?"

Också undrat det samma. Mina föräldrar har en MB E 350 CGI tillverkad 2009. Kollar man upp den i bilregistret så står inget alls om Euroklassning. Kollade upp en nyare E-klass från 2011 med, till synes, samma motor och den var Euro 5. Tror ändå det blir ganska riskfritt att köra i miljözonen. Helldén har visst fått för sig att det är polisen som ska kontrollera att miljözonen efterlevs och de har ju inget bättre för sig...

#9
2019-09-05 15:28

Nu har väl inte direkt stockholmarna valt pajasen Heldén, utan den politiska majoriteten som valt att samarbeta med Mp och satt Heldén som galjonsfigur för idiotin man sysslar med i Stockholm just nu, man hade möjlighet att trycka ned detta spektakel men låter Mp diktera dagordningen som tidigare.

Att förslaget man nu klubbat är en symbolgärning utan dess like är det ingen diskussion om. Från E4/E20 är det hänvisat in till Hornsgatan för att komma till Södersjukhuset, kommer troligen inte ändras. Det är ytterst få bilar på Södermalm som är yngre än 30 år och äldre än 11 år. Veteranbilar är som sagt undantagna, så fritt fram för transporter med bilar från 1990 från nästa år.

Vill man göra något för miljön och luftkvaliteten i Stockholm, bör man omedelbart lägga ned Värtaverket. Nedläggningen av värtaverket skulle gynna luften, medborgarna och miljön i extremt mycket större grad än vad detta gör.
Värtaverkets utsläpp motsvarar mer än 500.000 bilars brukande under ett års tid med 1500 mil per år. Utsläppen från värtaveket och övriga fjärrvärmeverk i Stockholm ökar årligen med ca 100.000 ton koldioxid (vilket är ca 60.000 bilars utsläpp årligen). Skall tilläggas att Värtaverket ligger centralt i Stockholm vid norr Djurgårdsstaden
Men skit i det, inga bilar alls är dagens melodi för Mp och Heldén. Symbolpolitik i sitt esse...

#10
2019-09-05 17:23

L.Mäkinen:
Min BMW 120D 2008 är enligt typintyget klassad EURO 5 så den får köra på `fina gatan´ ;)
Besiktigade bilen i dag och Miljökontroll - Diesel - K-värdet blev 0,2 (gränsvärde 1,5)
Har fått värdet 0,2 år efter år nu. Vad är era värden?

#11
1
2019-09-05 18:14

Kommer må riktigt gott den dagen detta sker utanför mitt fönster. Mer sånt här.

#12
2019-09-05 19:14

Min Picasso från 2009 är Euro 5. Det fanns tydligen Euro 5 innan det var obligatoriskt.

Hornsgatan, Sveavägen och Lilla Essingen är de gator med högst halter av kväveoxider och som idag inte når utsläppsmålen.
https://www.dn.se/sthlm/stockholmsluften-far-underkant-och-avgasutslappe...

De börjar med Hornsgatan, men givetvis bör Sveavägen och Lilla Essingen också omfattas, eller hela staden. Det finns tunnelbana, spårvagn och pendeltåg samt buss. Undantag kan göras för fordon med P-tillstånd för funktionshindrade. Men för övriga tycker jag man kan ta andra färdmedel. Jag kör inte bil i Sthlm längre, jag slutade med det för 10 år sedan.

#13
2019-09-05 19:46

Verkar helt idiotiskt - tänk om det blåser ”fel” vindar i Sthlm.. Hur mäter man då? Dessutom gäller väl samma ”renhetsgrad” i hela landet. Så varför finns hybrider som bara är rena de första typ 50km, därefter lika dåliga som en Euro5.. typ när Sthlmaren är på väg till Nyköping, E-Tuna eller Skåne (fasansfulla tanke!)..

#14
2019-09-05 20:07

Min Megane 2009 är Euro 5 bensin/sprit. När den inte mera får köra i Stockholm så är det slut med att hälsa på barn och barnbarn och de har redan blivit skrämda till att sälja sin diesel Megane Euro 5 med stor förlust. Minus 30'-40' kr. Tåg och tunnelbana går aldrig dit man skall. Om de alls går.

#15
2019-09-05 20:42

Jaha mycket skall man höra innan öronen trillar av.

#16
2019-09-05 21:26

Något fel måste vi gjort - förutom att vara stockholmare - för att få Daniel Helldén under flera år leka i Stockholm. Bara massa symbolpolitik. Att han hatar bilister är ju redan känt sedan tidigare.
Tur man inte bor innanför tullarna. Överkörd av cyklister som numera får köra både bland bilar och gångtrafikanter. Olyckorna ökar - vad gör Daniel Helldén - ingenting. Jovisst - förbjuda äldre bilar.......

#17
2019-09-06 07:14

Om jag mot förmodan skulle behöva köra bil på Daniel Helldéns Södermalm så tar jag min Dodge Pickup med 5,9 liters V8, givetvis nybesiktigad, godkänd och HELT utan avgasrening.

Miljöpartisterna på Södermalm måste jubla!

#18
2019-09-06 07:24

Borde förbjuda euro 5 också på Hornsgatan. Bör bara vara hybrid/el och tyvärr euro 6 för tillfället. Hursom så kan vindar och hur det är byggt påverka hur illa en gata är @ skodaägare. Hornsgatan är vidrig, bort med bilarna..

#19
2019-09-06 07:36

Äntligen!

#20
2019-09-06 10:43

Om Hornsgatan är vidrig, då är det väl Hornsgatan som ska bort!?

#21
2019-09-07 08:46

Hybrider borde också förbjudas!
De är tyngre och har ofta en kraftig bränslemotor
som vräker ut mer miljöfarliga avgaser och har högre bränsleförbrukning
motsvarande en vanlig bil med förbränningsmotor.

#22
2019-09-07 09:07

Aldrig mer Audi. Även de bensinhybrider som inte uppfyller villkoren kommer förbjudas i zonerna. Från år 2022 skärps dessutom kraven så att 7/10 av marknadens fordon inte får köra där.

MVH AL

#23
2019-09-07 09:42

Ett slag i luften, när ska de premiera oss riktiga miljökämpar som bara köper begagnade bilar?

#24
2019-09-07 16:39

Lite otur i tankegångarna där kanske, flat7... Alltså - hur skall du få tag i din begagnade bil om ingen först köper den som ny bil...:)

#25
2019-09-08 08:10

@Pi Tankevurpan ligger hos de som plockar ut nya bilar vart tredje år eller oftare! Det är tur att det finns någon som köper de lätt begagnade bilarna när deras ägare tröttnat och vill ha nytt igen. Om fler ville ha begagnat ja då skulle det bli svårare men vi är långt därifrån.Att leva hållbart innebär att man återanvänder saker,även bilar.

#26
2019-09-08 17:50

flat7 - just nu är det väl inget uppenbart överskott på lätt (2-4 år) begagnade bilar vilket det borde vara med ditt resonemang. Så åter - det är nog tur att vi har nybilsköpare annars skulle marknaden för nyare, begagnade vara synnerligen skral. Egen erfaren senaste året är tvärtom att man värderat upp de nyare inbytena en aning prismässigt vilket borde innebära att de blivit "hetare",

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.