Nästa artikel
Volvo återkallar igen – vindrutetorkaren kan lossna
Nyheter

Volvo återkallar igen – vindrutetorkaren kan lossna

Publicerad 31 augusti 2020 (uppdaterad 31 augusti 2020)
En produktionsmiss i Volvo XC60 tog mer än tre år att upptäcka.

Volvo finns med i bottenligan bland biltillverkarna som skickat ut flest återkallelser till sina ägare, enligt en genomgång som publicerades i januari. Men å andra sidan är en återkallelse också ett sätt för biltillverkaren att ta ansvar för en brist i produktionen.

Nu är det dags igen. Den här gången är det Volvo XC60 som måste tillbaka till verkstaden för att skruva fast en mutter till vindrutetorkarna, som annars kan lossna.

Muttrarna skruvades inte fast med tillräckligt högt vridmoment under produktionen i fabriken. Med tiden kan torkararmen lossna. Felet märks inte bara på att vindrutetorkaren torkar sämre utan också på ett oljud när torkaren slår i motorhuven.

Återkallelsen drabbar bilar från en lång period, nämligen bilar byggda mellan 20 maj 2017 och 25 maj 2020 – alltså i tre års tid. Totalt omfattas 87 000 bilar globalt. Bilägarna kontaktas av Volvo och får boka in ett besök på verkstaden.

Volvo Cars bekräftar för Vi Bilägare att återkallelsen även gäller svenska bilar, totalt 34 000 exemplar av XC60.

”Återkallelsen rör muttern som fäster den främre vindrutetorkaren. I sällsynta fall finns en risk att vindrutetorkaren lossnar. Muttern behöver skruvas fast med korrekt vridmoment, och åtgärden är avgiftsfri för kunden. Vi har inga rapporter om skador eller olyckor relaterade till den här återkallelsen”, skriver Karin Wik på Volvo Cars kommunikationsavdelning i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Läs också: Volvos största återkallelse någonsin drabbar 2,2 miljoner bilar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-31 16:21
Arne Nilsson1

Wow. Torkare som lossnar. Garanterat att bilförarna kör av vägen. Eller?

#2 • Uppdaterat: 2020-08-31 16:23
PNI

Åka till en verkstad för en eventuell lös mutter på torkar armen.
Det är inga höga tankar Volvo har om sina kunder / eller säger det något om de som köper ny Volvo?

#3 • Uppdaterat: 2020-08-31 16:59
Sabud2

Det är nog ägare av `skrotbilar´ som har vanan inne att skruvar dit prylar som skakar loss. Gissar att de flesta som köper nya dyra Volvo-bilar har gjort det för att slippa strul.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-31 18:16
J.L

Vill man ha klippkort på verkstaden? Köp Volvo!

#5 • Uppdaterat: 2020-08-31 19:40
Bo Håkansson

Alternativt - dra åt lite själv - redan nu. Vridmoment skapar bara problem. Har ingen Volvo och slipper plocka fram nyckeln i alla fall.

#6 • Uppdaterat: 2020-08-31 19:48
N-iklas

"Det är nog ägare av `skrotbilar´ som har vanan inne att skruvar dit prylar som skakar loss. Gissar att de flesta som köper nya dyra Volvo-bilar har gjort det för att slippa strul."

En annan tolkning - "de som inte kan dra åt en mutter köper ny bil".
Och det är nog inte långt från sanningen.

#7 • Uppdaterat: 2020-08-31 20:26
Pi

Visst kunde många här meka bilar från annu dazumal men dagens bilar är inte riktigt lika lättmekade så vi skall nog vara lite försiktiga att ironisera över de som köper nya bilar idag och sen behöver verkstadshjälp för diverse åtgärder. Och utan dessa nybilsköp så blir det ju heller inga bra begagnade för de som vill "fynda" sådana ...:)

#8 • Uppdaterat: 2020-08-31 21:40
Carl Trefalt

Det tog lång tid för Volvo att upptäcka felet.

#9 • Uppdaterat: 2020-09-01 16:51
Ingemar Bohman

Tänk om bedrägeri märkena av VAG kunde återkalla sina fordon.
Nej de gör dom inte de vill hålla det hemligt.

#a • Uppdaterat: 2020-09-01 16:52
Ingemar Bohman

Om de är en bil som behöver klippkort
så är det AUDI med råge.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.