Nästa artikel
Ford Kuga Plug-in Hybrid stoppas – fyra bilbränder bekräftade
Nyheter

Ford Kuga Plug-in Hybrid stoppas – fyra bilbränder bekräftade

Publicerad 11 augusti 2020 (uppdaterad 3 november 2020)
Fords populära laddhybridsuv har ett allvarligt fel som i värsta fall kan leda till bilbrand. Ägarna rekommenderas att inte ladda sina bilar innan felet är åtgärdat.

Ford har lanserat en ny generation av suv-modellen Kuga, och numera finns den även som laddhybrid. Den ger sig in i tuff konkurrens med bland andra Peugeot 3008 och Volvo XC40, och stod till slut som vinnare i Vi Bilägares senaste test av laddhybridsuvar.

Men nu tvingas Ford dra i handbromsen. Leveranserna av Ford Kuga Plug-in Hybrid stoppas omgående på grund av att batteripaketet kan överhettas.

I värsta fall kan det innebära brandrisk, men Ford har inga uppgifter om några personskador i samband med felet. Däremot bekräftar Ford fyra fall där bilbränder förmodligen orsakats av överhettade högvoltsbatterier.

Ladda inte bilen

Alla Ford Kuga Plug-in Hybrid som byggts innan den 26 juni 2020 ska återkallas av Ford. Hur många ägare som omfattas i Sverige är än så länge oklart men globalt omfattas 27 000 bilar.

Försäljning och leveranser av nya Kuga Plug-in Hybrid stoppas tillfälligt. De ägare som har ett exemplar som omfattas av felet ska kontaktas av Ford och rekommenderas att inte ladda sina bilar utan enbart köra med förbränningsmotorn.

Exakt var felet ligger är inte bekräftat. Eventuellt kan det räcka med en mjukvaruuppdatering, men det kan också handla om ett mer avancerat fel på bilens hårdvara.

Läs också: Test av 5 laddhybrider – med oväntade toppar och floppar


Uppdatering 12.30: Fords svenska informationschef Erik Lindham bekräftar att leveranserna av nya Kuga PHEV stoppas även i Sverige.

– I Sverige rör det sig om 657 bilar som vi kommer att kalla in för åtgärd, dels via vår smartphone-app FordPass, dels via vanlig post, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-11 12:27
Jarl Karlsson

Ingen Fård på min gård. Tur man kör självladdande Toyota hybrid med beprövad teknik.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-11 12:33
Peter B

Jarl Karlsson- Ja, det är ju tur att Toyota aldrig fått återkalla en bilmodell!? Personligen skulle jag aldrig köpa en ny modell, bättre att vänta ett par år tills barnsjukdomar förhoppningsvis är lösta..

#3 • Uppdaterat: 2020-08-11 12:34
Grosser

Hepp! Tråkigt för Ford och konsumenten.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-11 13:19
L. Mäkinen

Det är väl över en månad sen senaste återkallningen på Toyotahybrider pga drivlineproblem.
Tråkigt med bilbränder. Det kan ta med sig både hus och människor om det vill sig illa. Man får ju hoppas att de drabbade Fordägarna blir uppringda direkt så ingen laddar sin bil innan åtgärd.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-11 13:34
johnkommentar

Återkallelse är väl en bra sak, betyder att man tar ansvar istället för att mörka vilket också hänt en del i bilvärlden.

#6 • Uppdaterat: 2020-08-11 15:57
N-iklas

Utan fel från början behövs inga återkallelser, det är allt bra mycket bättre,

Men så länge folk blir glada och firar när de får vet att det är ett allvarligt fel på bilen så lär man aldrig någonsin prioritera kvalitet vid tillverkningen.

#7 • Uppdaterat: 2020-08-11 16:59
Carl Trefalt

Ford brinner och rostar.

#8 • Uppdaterat: 2020-08-11 20:09
Henrik-Andersson

Bra att de tar ansvar för produkten. Ser inget konstigt alls med att behöva lämna in våra bilar emellanåt, nu senast var det en krockkudde på passagerarsidan som behövde bytas.
Snarast skulle jag bli orolig om ett märke aldrig gjorde återkallningar !

#9 • Uppdaterat: 2020-08-12 09:00
Tobo

Fick två krockkuddar utbytta på en 18 år gammal bil förra sommaren. Jag ser det definitivt som att tillverkaren tar ansvar för sina produkter.

Håller med Henrik-Andersson, ett märke som aldrig gjorde återkallningar skulle jag akta mig för.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.