Bild
Nästa artikel
Ford menar att Kuga har ”premium-proportioner”. Oklart vad som menas, men är den inte påfallande lik Ford Focus Active?
Ford menar att Kuga har ”premium-proportioner”. Oklart vad som menas, men är den inte påfallande lik Ford Focus Active?

Provkörning: Ford Kuga Plug-in Hybrid (2020)

Provkörning

Fords Kuga har nått sin tredje reinkarnation. Större, rymligare och med laddhybridsteknik tar Kuga sikte mot företagsmarknaden. Går den en säker seger till mötes?

Ford har det inte lätt. På den amerikanska marknaden går försäljningen kräftgång och med god marginal är man den minst lönsamma tillverkaren av ”de tre stora”. Nyligen degraderade finansinstitutet Moody’s aktien till skräpstatus (Ba1).

I Europa ser det inte bättre ut, under 2019 gick man från en marknadsandel på 8,8 procent till 7,4 procent. I Sverige tappade Ford 0,5 procents marknadsandel mellan 2018 och 2019.

Men nu finns i alla fall en ny generation av suven Kuga. Jämfört med föregångaren är karossen på nya Kuga 8,9 centimeter längre och 4,4 centimeter bredare. Axelavståndet har ökat med 2 centimeter. Det har gett ett baksäte där även tvåmetersdrasuter har plats för benen, men sittdynan är i kortaste laget.

Baksätet kan skjutas 15 centimeter i längdled om bagageutrymme behöver prioriteras. Framstolarna är på Fordvis fasta, ett omdöme som även gäller fjädringskomforten. Provkörningsbilen var utrustad med sportchassi.

Instrumenteringen är till stor del överlyft från Focus. Tydlig mediaskärm och kvalitetsintrycket får godkännt, inte mer. Breda A-stolpar.
Instrumenteringen är till stor del överlyft från Focus. Tydlig mediaskärm och kvalitetsintrycket får godkännt, inte mer. Breda A-stolpar.

Kuga använder samma tekniska grund som Ford Focus. Ute på slingriga Upplandsvägar märks släktskapet. Föregångarnas tydliga suv-karaktär är borta och trots att provkörningsbilen har en matchvikt på över 1,8 ton uppfattar jag den som smidig.

Batteriplaceringen gör att laddhybriden får 16 centimeter markfrigång, det är tre centimeter mindre än övriga versioner.

I dagsläget finns tre motoralternativ. Först ut är en trecylindrig bensinmotor med 150 hästkrafter. En fyrcylindrig diesel på 190 hästkrafter är i dagsläget enda motoralternativet för att få fyrhjulsdrift. Under hösten kommer även mildhybrid- och hybridversioner med fyrhjulsdrift.

I den provkörda laddhybridversionen arbetar en fyrcylindrig bensinmotor på 2,5 liter enligt Atkinson-cykeln. Motorn är kopplad till elmotorn via en steglös automatlåda. Systemeffekt anges till 225 hästkrafter.

Vid hastiga gaspådrag går det att störa sig på den loja karaktären. De eftertänksamma hästkrafterna avspeglas i accelerationstiden. Den trecylindriga bensinmotorn är bara en halv sekund långsammare till 100 km/tim och får dessutom dra släp på upp till 1 800 kilo, 600 kilo mer än laddhybriden. Elektriskt infällbar dragkrok kostar 9 800 kronor.

"Den åldrade laddhybridsmästaren Mitsubishi Outlander PHEV, har all anledning att känna sig hotad."

Laddhybridkonverteringen kostar 64 liter lastvolym men bagageutrymmets släta sidor gör det lättlastat. Vid fällning av baksätet (40/60) blir lastytan plan. Undviker man att testa toppfartsspärren (135 km/tim) räcker 14,4 kWh till 5,6 mils körning.

Vid vardagskörning behöver man skärpa sinnena för att notera övergångarna mellan el- och förbränningsmotor. Bilen är överlag tyst trots 19-tums lågprofilsdäck.

Ford Kuga serveras med tre utrustningsnivåer. Titanium, ST-Line och ”extra allt”-versionen Vignale. I Sverige förväntas ST-Line stå för lejonparten av försäljningen, många lär välja till ”X-paketet”. 19 000 kronor ger ljudligare stereo, LED-strålkastare, delläderklädsel och elöppningsbar baklucka. För prisvärda 11 000 kronor får man förarassistanspaketet.

Dödavinkelvarningen kan ge styringrepp om föraren inte följer sidospegelns visuella varning. Vidare finns nu autobroms vid vänstersväng och varning för kollision vid backning. Autobromssystemet ser nu cyklister.

Priserna för nya Kuga börjar på 297 200 kronor. Laddhybriden har ett instegspris på 423 200 kronor, men provkörningsbilen i ST-Line-utförande med X-paket går loss på 455 200 kronor.

Mycket pengar, men den givna konkurrenten, den åldrade laddhybridsmästaren Mitsubishi Outlander PHEV, har all anledning att känna sig hotad.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Kuna Plug-in Hybrid?

Belyst laddkontakt. Att ladda fullt tar cirka sex timmar med 16 A enfas.
Belyst laddkontakt. Att ladda fullt tar cirka sex timmar med 16 A enfas.
Växelväljare på vred. ”L” är det samma som kraftigare motorbroms.
Växelväljare på vred. ”L” är det samma som kraftigare motorbroms.
Ford Kuga Plug-in hybrid  ST-Line X

Pris, från kr: 455 200 kr.
Svensk lansering: Nu.  
Mått, cm: L 461/B 188/H 168.
Bagagevolym, l: 411–1481.
Tjänstevikt, kg: 1 844.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor. Volym 2 488 cm3. Max effekt i.u. Max vridmoment i.u. Elmotor. Systemeffekt: 225 hk.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, steglösautomatlåda.
Prestanda: Toppfart: 200 km/tim. Acceleration: 0–100 km/tim 9,2 s.  
Deklarerad förbrukning: 1,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 32 g/km.
Konkurrenter: Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo XC40/XC60 T5 Recharge. Kommande konkurrenter: Seat Terraco PHEV, med flera. 

Plus: Lång räckvidd på el, mjuk drivlina, utrymmen, komfort.
Minus: Känns bitvis enklare än vad prislappen antyder.

Vad nytt? Helt ny mellanklassuv.
För vem? Den som letar tjänstebil och inte vill köra VW eller Volvo.   
 

Ford har det inte lätt. På den amerikanska marknaden går försäljningen kräftgång och med god marginal är man den minst lönsamma tillverkaren av ”de tre stora”. Nyligen degraderade finansinstitutet Moody’s aktien till skräpstatus (Ba1).

I Europa ser det inte bättre ut, under 2019 gick man från en marknadsandel på 8,8 procent till 7,4 procent. I Sverige tappade Ford 0,5 procents marknadsandel mellan 2018 och 2019.

Men nu finns i alla fall en ny generation av suven Kuga. Jämfört med föregångaren är karossen på nya Kuga 8,9 centimeter längre och 4,4 centimeter bredare. Axelavståndet har ökat med 2 centimeter. Det har gett ett b

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-07 10:00

Förstår jag det rätt att den känns som en bil och inte som ett jordbruksredskap som Outlander? Och ingen fyrhjulsdriven laddhybrid?

#2
2020-05-07 11:11

Rostar den lika mycket som er långtestford så lär hotet försvinna ;)

#3
2020-05-07 17:52

Ja, rosten är nog störta problemet med Ford.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.