Nästa artikel
Lastbil med elsläp ska kapa förbrukningen med 40 procent
Nyheter

Lastbil med elsläp ska kapa förbrukningen med 40 procent

Publicerad 4 augusti 2020
Släpet har en egen elmotor och kan ”skjuta på” för att minska dieselförbrukningen.

Det råder minst sagt delade meningar om vad som ska ersätta dagens dieseldrivna långtradare. Vissa, som Elon Musk, tror stenhårt på batterieldrift och Tesla har visat upp en helt batterieldriven lastbil.

Andra tror mer på vätgasdrift som visserligen inte är lika effektivt, men som heller inte kräver lika tunga batterier.

Nu kommer en ny lösning som i princip gör dragbilen till en ”laddhybrid”. Det är tyska företaget Trailer Dynamics som utvecklar ett elektrifierat lastbilssläp med batterier från kinesiska CATL.

Lösningen heter Newton eTrailer och innebär att lastbilens släp har en extra eldrivlina som hjälper till att skjuta på ekipaget. På så sätt kan förbrukningen i den dieseldrivna dragbilen sänkas ordentligt utan att åkeriet behöver investera i batterieldrivna eller vätgasdrivna dragbilar.

I släpet finns elektronik och styrsystem för att kunna kombinera eldrivlinan med förbränningsmotorn i dragbilen. Systemet ska fungera för alla olika lastbilsmärken.

Det vätskekylda batteripaketet är på 300 kWh och företaget utlovar en sänkning av förbrukningen i dragbilen på 40 procent.

Elsläpet ska vara klart för serieproduktion om tre år. Grundidén är densamma som för vissa eldrivna husvagnar som börjat visas upp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-04 17:13
Carl Trefalt

Jag tror stenhårt på Vätgas!

#2 • Uppdaterat: 2020-08-05 07:08
Tjalle

"Vätgasdrift - inte lika effektivt"??

Vätgas kan - numera - effektivt framställas av el från sol eller vind. Lokalt eller centralt.

Fortfarande är problemet tankstationer, men på tio års sikt är det - sannolikt - löst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.