Bild
Nästa artikel

Här är Teslas lastbil

Nyheter

Den eldrivna fraktaren, med namnet Tesla Semi, sägs ha en räckvidd på upp till 80 mil.

I natt presenterade en stolt Elon Musk nästa medlem i Teslas eldrivna fordonspark. Det är en lastbil som ska utmana de konventionella dieselvarianterna. Lastbilen får fyra motorer, en per hjul på de bakre båda axlarna. Det nämndes ingenting om total batterikapacitet, effekt eller vridmoment, men fullastad gör Tesla Semi noll till hundra kilometer i timmen på 20 sekunder.

– Och du behöver inte konstant växla eftersom det bara finns en växel, vilket gör att färden blir mjuk, sa Elon Musk vid presentationen.
Räckvidden uppges vara 500 miles, eller 80 mil på en laddning. Det är beräknat på att lastbilen färdas i landsvägsfart med maxlast, vilket i USA motsvarar 36 ton.

Att Tesla lyckats dryga ut räckvidden sägs bero dels på att den elektriska lastbilen omvandlar bromsenergi till att ladda batteriet, och dels tack vare det strömlinjeformade utseendet på lastbilen. Den ska ha ett luftmotstånd på 0,36 cW, vilket är bättre än supersportbilen Bugatti Chiron som har 0,38 cW.  
– En diesellastibil ser ut som en ladudörr. Tesla Semi är designad som en pistolkula, sade Elon Musk.

Laddningen sker via Teslas nätverk av laddstationer avsett för lastbilar, kallat Megachargers. Att ladda upp till 64 mil tar en halvtimme och enligt Elon Musk är formatet passande för lastbilschaufförer, eftersom de ändå enligt lag måste göra stopp med vissa intervaller i sin körning.

Inne i hytten sitter föraren centrerat med en skärm på varsin sida. Tesla har integrerat förarassistans i lastbilen, vilket betyder att den har autobroms, kollisionsvarnare och filhållningsassistent. Om föraren förlorar medvetandet kommer lastbilen att hålla sin inom samma körfält och gradvis sakta ner till stillastående och därefter larma nödsamtal automatiskt.

Dessutom kan de fyra motorerna kompensera för varje hjul och därigenom eliminera risken för ”Jackknifing”, vilket betyder att släpet viker sig som en fällkniv mot förarhytten.
– Er värsta mardröm försvinner med den här lastbilen, säger Elon Musk.

Det finns inga uppgifter om priser eller när Tesla Semi levereras, men det går att reservera ett exemplar för 5.000 dollar, motsvarande drygt 40.000 kronor.

Samtidigt som Tesla offentliggjorde lastbilen passade de på att premiärvisa nästa generation av sin Roadster. Läs mer om det här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Semi?

Kommentarer

#1
2017-11-17 11:10

Tesla presenterar en fyrsitsig sportbil samtidigt.
https://www.youtube.com/watch?v=5n9xafjynJA&sns=em

#2
2017-11-17 12:27

Äntligen händer det saker på designfronten hos de amerikanska lastbilarna som annars sett lika ut i nästan 100 år.

Samt en tankeställare till de som envisas med att luftmotståndet måste öka i paritet med ökad bilstorlek...:-)

#3
2017-11-17 21:52

En annan tankeställare är att luftmotståndet ökar faktiskt med bilens aria i färdriktningen, så en lastbil och en personbil kan ha samma cW värde som man sedan multiplicerar med fordonets aria i färdriktningen för att få fram luftmotståndet.
https://www.aftonbladet.se/bil/article12043461.ab
Här längst ner läser man bilarnas CwA värde som tar hänsyn till bilarnas aria i färdriktningen.
http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_htm...
Längst ner på den här sidan kommer CdA värden för olika bilar där man kan avläsa arian på olika bilar.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

#4
2017-11-17 15:48

Långa föremål har lättare att "bli av med vinden", korta och trubbiga föremål är därför mycket sämre. Många SUV's har dåliga värden då de är korta, stor area i fronten men det finns vissa undantag. Men det är otroligt viktigt att fordon måste vara aerodynamiska med lågt luftmotstånd om de skall bli effektiva. Sedan såklart hänger mycket på vikten också, Tesla återvinner energi vilket tillför en hel del på totalen.

#6
2017-11-17 17:04

På tiden, lastbilar släpper utavhelvete! Grymt bra att sitta i mitten och ha massa säkerhetsfunktioner, det där med döda vinkeln är snart ett minne blått!

#7
2017-11-17 18:07

Swemba, vad i Styggavargens kommentar föranleder din nedlåtande kommentar?

#8
2017-11-17 19:23

Som vanligt verkar det som om pojkarna glömde svara på frågan och istället fokusera på att ”tuppa” till sig...
Tesla Semi är ytterligare en jordbävning, nu för lastbilstillverkarna typ Scania, Volvo, Mercedes etc.. För att inte tala om nya Tesla Roadster, som spöar allt - in basic version!
Snyggt jobbat Musk, även i motvind!!
(Stryker med 80mil färdig 2023 kan ju lägga ner..) Vi hoppas vår supersportbil från Änghlm kan ta upp kampen - dock med avgaser...

#9
2017-11-18 11:30

Bara det att slippa det stora luftintaget i fronten håller ner luftmotståndet.

Skönt det måste vara att köra en lastbil fritt från motorljud och vibrationer. Slippa höra dessa turbovisslingar och westgate-ventiler vid växlingar i fjärran från accelererande lastbilar.

Men framförallt att slippa avgaserna när man ligger bakom en lastbil. Jag blir avundsjuk på de som ska leva i framtiden. För det lär ta tid innan största del av lastblisflottan är utbytt.

#10
2017-11-18 11:57

Om Elon (eloff) kan få produktionen av modell 3 att börja fungera lika bra som han är på att göra eleganta visningar av modeller så ska jag lyfta på hatten. Till dess - verkligheten fäller avgörandet, inte antalet applåder eller likes.

#12
2017-11-18 16:27

Ja det kan man tycka när en lokförare drar 35 semi-trailers efter loket medans det krävs 35 chaufförer för att köra dessa på landsvägen bredvid spåret. Men så länge som den utländska lastbilstrafiken inte betalar ett öre för att nöta på våra vägar eller att de slipper betala för olyckorna de förorsakar till skillnad från svenska åkare och järnvägens trafik så lär det inte bli någon skillnad framöver.

#13
2017-11-19 20:31

Ja PREVIA och särskilt när åkarna kan leja rumänska och bulgariska förare för under tre kronor milen!
Modern slavhandel!

#14
2017-11-20 00:27

Problemet där PREVIA är som du själv skriver, spåret. Det finns bara ett och det går bara ett håll och alltid fel håll.
35 fulla polacker är betydligt flexiblare och billigare än en redig lokförare. Så är det bara.

#15
2017-11-20 14:09

Riktigt cool och bra tänkt av Musk igen. Särskilt med så bra räckvidd och laddning vid obligatoriska pauser. Skulle tro att de svettas lite på huvudkontoren till Volvo, MAN, Scania mfl., även om de inte vill medge det... Är nog en bit bort i produktion, för det lär väl inte vara lättare att producera en lastbil än en mindre familjebil?

#16
2017-11-20 16:05

@RoyJ #7. Vad var nedlåtande? Att ett långt föremål har lägre luftmotstånd än ett kort stämmer helt enkelt inte.

#17
2017-11-21 18:06

Tesla borde kanske koncentrera sig på att få en stabil produktion av sina befintliga modeller istället för att presentera nya fordon hejvilt, hur många Model 3 har levererats hittills..

#18
2017-11-25 15:00

För att få riktigt lågt luftmotstånd så måste bilen ha låg frontaria och för att få laminär luftström runt bilen så måste den tyvär bli rätt lång likt formen på en flygplansvinge. Om man nu inte vill ha ett så långt fordon som krävs för lägsta luftmotståndet så avslutar man karossen tvärt som kan ge bra luftsläpp som den här bilen har. Halva luftmotståndet jämfört med Nissan Leaf.
http://www.zdnet.com/article/bizarre-looking-japanese-ev-is-most-aerodyn...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.