Nästa artikel
Mest värdefulla bilmärkena: Toyota i topp – Tesla ökar
Nyheter

Mest värdefulla bilmärkena: Toyota i topp – Tesla ökar

Publicerad 30 juni 2020 (uppdaterad 30 juni 2020)
Toyota är fortfarande bilvärldens högst värderade märke. Men Tesla ökar snabbt och alla andra märken minskar.

Alla biltillverkare har påverkats av coronakrisen, inte minst när det gäller börskursen som kraschat helt för flera märken. Tidigare i år skrev vi till exempel om hur Mercedes tvingats se börsvärdet halveras på ett enda år.

Men det är inte bara börskursen som bestämmer företagets värde. Varumärket är minst lika viktigt, och i en ny undersökning har Toyota bilvärldens överlägset mest värdefulla varumärke.

Tesla klättrar upp tre placeringar och ligger nu på fjärde plats jämfört med förra årets lista. Tesla går därmed om både Honda, Ford och Nissan.

”Upplevelse” istället för bara bilar

En anledning är att märket ”säljer en upplevelse” och inte bara en bil, enligt Graham Staplehurst, strategichef på företaget Global Brandz som ligger bakom undersökningen.

Det handlar till exempel om att bygga snabbladdare och, som Elon Musk, fundera på hur biltransporterna kan effektiviseras i städerna framöver.

– Det finns en global trend mot mer upplevelser. Tillverkarna måste tänka på vad de säljer ur ett bredare perspektiv än bara bilar, säger han till Automotive News.

Tappar efter krisen

Tesla är också topp-tio-listans enda bilmärke som faktiskt ökar i värde jämfört med förra årets genomgång. Många biltillverkare tappar i värde år för år, och så har det varit sedan finanskrisen 2008.

För att räkna fram varumärkets värde har både företagets marknadsvärde och resultatet av en global attitydundersökning bland bilkonsumenter räknats ihop.

– Biltillverkare som fortsätter investera i fler elbilar kommer fortsätta växa i framtiden, säger Guillaume Saint, global chef för bilforskning på företaget Kantar, till Automotive News.

Så mycket är bilmärkena värda

Varumärkesvärde i miljoner dollar 2020. Procentsiffran anger ökning eller minskning jämfört med 2019.

1. Toyota: 28 388 (–3%)
2. Mercedes: 21 349 (–9%)
3. BMW: 20 517 (–12%)
4. Tesla: 11 350 (+22%)
5. Ford: 10 067 (–10%)
6. Honda: 9 974 (–15%)
7. Nissan: 8 658 (–18%)
8. Audi: 7 334 (–14%)
9. Volkswagen: 6 462 (–4%)
10. Porsche: 5 606 (–4%)

Källa: Global Brandz, Kantar, Bloomberg

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Tesla må ha varit nytänkande i bilbranschen, men kvalitetsmässigt verkar märket inte vara någon direkt höjdare. Jag hade som bilköpare inte lagt några pengar på en Tesla idag.

#9 • Uppdaterat: 2020-07-01 10:20
Svenne60

Inget konstigt alls med att Toyota ligger i topp, de har konsekvent inriktat sig på att leverera kvalitet och förbättra det hela tiden. Tyvärr är Toyota rätt ensamma om den filosofin. Kunderna uppskattar bilar som inte går sönder och håller länge.

#a • Uppdaterat: 2020-07-01 11:37
Bandvagn

Satan i gatan! Tesla upp 22% medan alla andra backar!

John2008; nej Tesla har fortfarande en del att jobba på när det gäller byggkvalitet. Men det spelar mindre roll. Det är så värt det iaf. Allt annat känns mossigt i jämförelse. Rymdskepp mot vanlig bil liksom.
Teslaköpare skiter i om panelgapen är lite för stora jämfört med en Mercedes, man vill ha tekniken, prestandan, bra ljud/multimedia, appstyrt, fjärruppdaterad osv. Bara en sån sak som att kunna titta på Youtube och Netflix i bilen.