Nästa artikel
Nissan och Renault anklagas för nytt dieselfusk
Nyheter

Nissan och Renault anklagas för nytt dieselfusk

Publicerad 23 juni 2020
Nissan och Renault anklagas för att ha fuskat i utsläppstester med över en miljon bensin- och dieselbilar.

Anklagelserna kommer bara några dagar efter beskedet att Mercedes måste återkalla 170 000 dieselbilar på grund av olagligt höga utsläpp.

En juristfirma i Storbritannien inleder en grupptalan mot Renault och Nissan och hävdar att 1,3 miljoner dieselbilar och 100 000 bensinbilar försetts med en särskild ”fuskbox” som känner av när bilen utsläppstestas i laboratorium och då anpassar motorn för att ge så låga utsläpp som möjligt.

På vanlig väg ska utsläppen bli upp till 15 gånger högre, enligt anklagelserna, som gäller många nya modeller: Nissan Qashqai, Note, Juke och X-Trail samt Renault Clio, Espace, Captur, Megane och Scenic. Bilarna ska ha tillverkats mellan 2009 och 2018.

Regeringen ska ha försökt få tillverkaren att återkalla bilarna men vägrat. Både Nissan och Renault avfärdar alla anklagelser om dieselfusk.

”Vi använder inte och har inte använt fuskboxar i någon av bilarna vi tillverkar, och våra bilar uppfyller gällande utsläppsregelverk till fullo”, skriver till exempel Nissan i ett uttalande, som också hävdar att många andra märken levererade liknande utsläppssiffror i ett utsläppstest från 2017.

”Alla våra bilar är och har alltid varit typgodkända med gällande lagar och regelverk i alla länder där de sålts, och de har inte försetts med fuskboxar”, skriver Renault.

Juristfirman kräver att bilägarna får motsvarande 50 000 kronor i kompensation.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-23 11:20
LeifV

"Fuskbox" låter som en rätt grav anklagelse, och frågan är nog mer vilka bevis som finns. Dvs innan en juristfirma går ut med sådant här bör de väl försäkra sig om att de har rätt, och hur ser då denna försäkran ut?

Att det förekommer "legalt fusk" (typ man stänger av avgasreningen för att "skydda motorn") vet vi, men det är precis som det låter inte illegalt, utan ett problem där myndigheter köps av lobbyister, och tarvar andra lösningar.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-23 13:41
Maisch

Ja det är rätt grovt uttalande, om man inte vet mycket om deras styrsystemsstrategi. Bara för att utsläppen är dåliga på väg (det var godkänt i Eu5 och tidigt Eu6 pga dåligt skriven lagstiftning) betyder det inte att man inte klarar certifieringen, det var helt skilda saker fram tom Euro6d.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-18 09:43
jete

Bekräftelse på att Renault ändrade dataprogram i min Clio -13 i hemlighet och vägrar erkänna trots att förbrukningen steg 20-25% (4.2 till 5.0 vid 120km/h ) efter ett verksstadsbesök för rembyte hos dem i Spanien. De gör vad de vill bakom ryggen på ägarna. Fult, det är inte deras bil, det är min. Efter 100m's körning såg jag felet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.