Nästa artikel
"Ford Scorpio försvann lika snabbt som den dök upp"
Backspegeln

"Ford Scorpio försvann lika snabbt som den dök upp"

Publicerad 11 december 2022 (uppdaterad 12 december 2022)
Ford Scorpio är en modell värd att minnas när man ska försöka komma ihåg bilar alla har glömt.

Scorpio blev Årets Bil 1985, mycket tack vare att den var först med låsningsfria bromsar som standardutrustning.

Onekligen fanns också mycket annat som talade för den limpformade, stora tysken, ersättaren till den mer fyrkantiga Ford Granada. Scorpio ärvde en del av sin föregångares teknik, bakhjulsdriften inte minst.

Designen knöt an till – och utvecklade, med lyckat resultat – den strömlinje som kommit med 1982 års Ford Sierra. Den i sin tur var ju också en modell som byggde på äldre teknik (från Taunus) men som under designchefen Uwe Bahnsens skickliga penna såg ut som framtiden mer än det mesta under det 1980-tal som födde märkvärdigt många lyckade bilmodeller. Enligt legenden ska Bahnsen ha haft en Rover 3500 SD1 som skalmodell centralt på sitt skrivbord.

Drinkare av rang

Scorpios motorer, den gamla raka fyran på två liter eller den så kallade Kölnsexan med cylindrarna i v-form och 2,8 liters volym, var nog det äldsta med Scorpio. I Vi Bilägare nummer 13–14/1987 testades dock en version som den falkögde kunde se hette 2,9i på baklucke-emblemet, inte 2,8i. Scorpio hade därmed fått katalysator och ny insprutning, bland annat, i takt med lagkravet på den avgasrening i synnerhet bilindustrin inledningsvis var skeptisk till.

Scorpio med sexa hade alltid varit drinkare av rang men nu sjönk törsten samtidigt som farten ökade – en fin kombination. 

Scorpios baksäte var legendariskt rymligt, här kunde Långben sträcka ut. I stolarna fram fanns en finess i form av justerbart svankstöd, reglerat med en gummipump formad som en handgranat. 

Tre ansiktslyft

I Vi Bilägares test ströddes lovord men konkurrensen från Opel Omega 3000 och Volvo 740 GLE var tuff. Snart var svenska vägar fulla av de slanka Sierra och Scorpio. Mängder av utrustningsvarianter till lågt extrapris trycktes ut på marknaden och plötsligt var gamla stofil-Ford något av design leader i klassen.

Scorpio genomgick inte mindre än tre ansiktslyftningar under sin levnad till 1998, den allra senaste av synnerligen subtil art.

Kvaliteten och trilskande bakre hjulupphängningar var nog det sämsta med modellen. Rätt vad det var var nästan alla Skorpor borta från vägarna igen, lika snabbt som de dykt upp. Att hitta en av första utförandet och i gott skick är svårt, samlare och entusiaster har inte flockats på alls samma sätt som nybilsköparna gjorde.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-18 15:26
Raphael

Min pappa hade en Scorpio 2.0 automat som tjänstebil, efter flera år av privatköpta Alfor. Den var mörkblå metallic. Scorpion var mjuk att åka med men jag satt dåligt i den och det gjorde min far med. Han fick ha en kudde bak för förbättrat svankstöd.

En gång stals han Scorpio, den hittades efter någon dag med bagageutrymmet fullt med tvättmedelsförpackningar. Ingen förstod någonting, och som jag vet klarades det aldrig upp. Ingen annan åverkan än låsen som fick bytas.

#2 • Uppdaterat: 2020-07-18 15:31
Henrik M

En fantastisk milslukare för sin tid! Jag hade en 5-dörrars 2.9i Ghia med automat och all utrustning mer eller mindre, en 89:a om jag minns rätt. Första bilen jag ägde med rattknappar med, tyckte man var modernt då. Och otroligt generöst inbjudande säten. Första bilen jag körde på långresa till södra Tyskland med, minns jag såg över 200 på mätaren på autobahn, första gången det hände med var i den bilen.

#3 • Uppdaterat: 2020-07-18 16:03
Axa

Hade en Sierra 2.0, ljusblå metallic. Tror det var en MY -88.
Drack en hel del soppa men var en av de bilar jag trivts bäst i av de jag haft.

#4 • Uppdaterat: 2020-07-18 17:10
mso 1000

Vid sista faceliftet tog den fronten död på hela bilen.

#5 • Uppdaterat: 2020-07-18 19:11
Tobo

För övrigt så kallades modellen fortfarande Granada i Storbritannien ända tills 1994. Det var först i och med den anskrämliga face-liften 1995 som modellen kallades Scorpio överallt.

Originaldesignen från 1985 var mycket lyckad, och upplever jag fortfarande såhär 35 år senare som modern, men modellen måste dock anses kvalitetsmässigt vara bland det sämsta som producerats av tysk bilindustri (Trabant och Wartburg var dock sämre).

#6 • Uppdaterat: 2020-07-18 19:49
Jarl Karlsson

En sån här såg man inte igår:

https://www.youtube.com/watch?v=opshjQ8hJ24

#7 • Uppdaterat: 2020-07-18 20:23
Styggavargen

Lustigt, dessa modeller av Scorpio är långt lägre än tex min Octavia.. typ nästan 10 cm lägre... och då klagade tex ingen på att stiga in i en Scorpio. Hur kommer det sig? Har medellängden ökat 10 cm på 30 år? Det enda jag kommer ihåg ifrån denna tiden var att Scorpio var en stor bil ...nästan lite lyx över modellen. Ford hade inte heller så dåligt rykte om sig att vara bilar som var sämre än andra märken.
Så min Octavia är en "SUV" jämfört med en Scorpio, det var något nytt jag lärt mig...haha, vem trodde det?

#8 • Uppdaterat: 2020-07-18 20:40
Henrik M

Vargen: Som vanligt far du med siffror du hittat på....
Aldrig funderat på att kolla fakta innan du kräker ur dig dumheter?
141-149 cm hög var Scorpio beroende på version av de "normala" du försöker inbilla oss att en normal Octavia kombi är 159 cm hög?!

#9 • Uppdaterat: 2020-07-18 21:14
Rikard

Ryckte eller inte, Scorpio var en bil med mycket problem.
Bakvagnen tex var tagen rakt av från Granada med skillnaden att den inte var justerbar och hade stora differanser vid tillverkningen. Många Scorpio slet ut bakdäcken på löpande band, och det gick inte att göra nått åt det, mer än att kröka bärarmsinfästningarna med spett o slägga.

#a • Uppdaterat: 2020-07-18 21:38
L. Mäkinen

Min Scorpio fick namnet Sårscorpan i framrutan och var en av de som käkade bakdäck. Bekväm bil tills man hade knäckt corden i bakdäcken. Jag hade även en Sierra 2,9 sedan och en Sierra XR4x4. Enorm skillnad i förbrukning på de båda Sierrorna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.