Nästa artikel
Så mycket kostar populäraste bilarna att serva
Nyheter

Så mycket kostar populäraste bilarna att serva

Publicerad 27 maj 2020
Det är stora skillnader i servicekostnad för de tio vanligaste begagnatbilarna.

En ny genomgång från verkstadssajten Lasingoo avslöjar att BMW 5-serie har den högsta servicekostnaden bland Sveriges tio mest sålda begagnade bilar.

Sajten har räknat ut den genomsnittliga servicekostnaden för de populäraste begagnatbilarna som tillverkades 2016 och som rullar 1 500 mil om året. Priserna är hämtade från allbilsverkstäder i Stockholm (inte märkesverkstäder).

Dyrast i sammanställningen var alltså BMW 520 men Volkswagen Passat kommer inte långt efter. Därefter följer tre Volvomodeller: XC60, V60 och XC70.

De mindre modellerna Skoda Fabia, Volkswagen Polo och Volkswagen Golf är av förklarliga skäl billigare att serva och allra billigast i den här jämförelsen är Toyota Auris och Kia Ceed.

”Det finns i dag ett stort intresse för begagnade leasingbilar och de leasingbilar som kommer ut till försäljning är därför väldigt populära och säljs ofta ganska fort. Det som lockar är framför allt ett lägre pris för en bil i så pass gott skick, men det många spekulerande bilköpare ofta glömmer bort att ta med i beräkningarna är vad dessa bilar kostar att serva”, skriver Lasingoo i ett pressmeddelande.

Servicekostnad för 2019 års tio mest sålda begagnade bilar som är tillverkade 2016. Snittpriser för allbilsverkstäder i Stockholmsområdet. 1 500 mil per år med start 2016.

BMW 520: 12 201:–
Volkswagen Passat: 11 107:–
Volvo XC60: 10 521:–
Volvo V60: 10 362:–
Volvo XC70: 10 362:–
Skoda Fabia: 9 531:–
Volkswagen Polo: 9 499:–
Volkswagen Golf: 9 002:–
Toyota Auris: 8 907:–
Kia Ceed: 7 910:–

Källa: Lasingoo

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-05-28 09:14
glimma-48

Man blir så trött och om man orkar så förbannad. Varför åker man till märkesverkstaden och låter sej skinnas? Kan inte de flesta byta luft-och pollenfilter, glödlampor om man har H4/H7, kolla bromsar vid hjulbyte etc.? Köp själv olja av rätt kvalite och oljefilter t.ex. på Mekonomen och åk till den lokala verkstaden för detta superenkla arbete.Totalkostnad ca 1000 kr/år. Passa på att syna bilen undertill när den är upphissad. Någon värdeminskning blir det inte heller. Hur svårt kan det vara?

#9 • Uppdaterat: 2020-05-28 10:27
Pi

glimma -48 - gissar att du aldrig köpt en fabriksny bil. Gör men det så vill man inte riskera garantiåtaganden och man har förhoppningsvis insett att ägandet av en ny bil inte är nästan gratis. Men det är tur för dig och andra begbils-köpare att det finns sådana som köper nya bilar för annars kan ni inte hitta era billiga begagnade bilar som ni servar för 1000 kr/år.

#a • Uppdaterat: 2020-05-28 20:25
glimma-48

Pi: Jag köper gärna bilar som rullat 500-2000 mil på ca 12 månader och servar alltid som angivits ovan. Det har aldrig inneburit några som helst problem.Garantin gäller oberoende om du servar på den dyra märkesverkstaden eller på t.ex. Mecaverkstaden. Du kan simma lugnt.Alla dessa sparade slantar kan du använda till något viktigare eller roligare.