Nästa artikel
Så mycket kostar populäraste bilarna att serva
Nyheter

Så mycket kostar populäraste bilarna att serva

Publicerad 27 maj 2020
Det är stora skillnader i servicekostnad för de tio vanligaste begagnatbilarna.

En ny genomgång från verkstadssajten Lasingoo avslöjar att BMW 5-serie har den högsta servicekostnaden bland Sveriges tio mest sålda begagnade bilar.

Sajten har räknat ut den genomsnittliga servicekostnaden för de populäraste begagnatbilarna som tillverkades 2016 och som rullar 1 500 mil om året. Priserna är hämtade från allbilsverkstäder i Stockholm (inte märkesverkstäder).

Dyrast i sammanställningen var alltså BMW 520 men Volkswagen Passat kommer inte långt efter. Därefter följer tre Volvomodeller: XC60, V60 och XC70.

De mindre modellerna Skoda Fabia, Volkswagen Polo och Volkswagen Golf är av förklarliga skäl billigare att serva och allra billigast i den här jämförelsen är Toyota Auris och Kia Ceed.

”Det finns i dag ett stort intresse för begagnade leasingbilar och de leasingbilar som kommer ut till försäljning är därför väldigt populära och säljs ofta ganska fort. Det som lockar är framför allt ett lägre pris för en bil i så pass gott skick, men det många spekulerande bilköpare ofta glömmer bort att ta med i beräkningarna är vad dessa bilar kostar att serva”, skriver Lasingoo i ett pressmeddelande.

Servicekostnad för 2019 års tio mest sålda begagnade bilar som är tillverkade 2016. Snittpriser för allbilsverkstäder i Stockholmsområdet. 1 500 mil per år med start 2016.

BMW 520: 12 201:–
Volkswagen Passat: 11 107:–
Volvo XC60: 10 521:–
Volvo V60: 10 362:–
Volvo XC70: 10 362:–
Skoda Fabia: 9 531:–
Volkswagen Polo: 9 499:–
Volkswagen Golf: 9 002:–
Toyota Auris: 8 907:–
Kia Ceed: 7 910:–

Källa: Lasingoo

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-27 10:40
Pi

En "undersökning" som redovisas i stort sett helt utan de förutsättningar som ligger till grund - om man ö h t haft några sådana frånsett "2019 års tio mest sålda begagnade bilar" ... Helt värdelös i mina ögon. Publicerad av en "verkstads-sajt"....

#2 • Uppdaterat: 2020-05-27 11:51
Henrik M

Håller helt med Pi, väldigt lite info som gör det ganska ointressant egentligen. Sen stämmer det väl inte heller, priset på Volvobilarna har de räknat in att de servas varje år efter 1500 mil, om jag inte minns fel är det 3000 eller vartannat år på dem?

#3 • Uppdaterat: 2020-05-27 15:19
Svenne60

Servicekostnad för vad? Det framgår inte, och inga ledtrådar ges...t.ex. vad är det som ingår i service och gäller det för varje år vid körsträcka 1500 mil ?? Och vad är det som kostar runt 10-tusen? Ett oljebyte och lite okulärbesiktning. Det gör jag själv för någon hundring bara...

#4 • Uppdaterat: 2020-05-27 18:06
Optimus

En filosofisk betraktelse, borde inte dyra premium bilar var billiga att serva med tanke på att det skall vara av bättre kvalitet än de billigare bilarna.
De billigare bilarna med enklare lösningar borde ju gå sönder oftare och därigenom vara dyrare i längden att serva.

Nu är det precis tvärtom, inte nog att man får betal hutlöst mycket pengar för en Volvo, servicen är lika hutlöst dyr. Dubbelt lurad.

#5 • Uppdaterat: 2020-05-27 18:21
Carl Trefalt

Kia är billigast.

#6 • Uppdaterat: 2020-05-27 20:57
LeifV

#5 Optimus: Priset på service sätts utifrån ägarens troliga smärtgräns och har väldigt lite med själva arbetet att göra.

#7 • Uppdaterat: 2020-05-27 22:26
Optimus

LeifV, det trista är att vi har blivit lurade allihop. Premiumbilarna säljs till allra största del som leasingbilar till företag, som förmånsbilar. Servicen betals i 3-4 år av företagen. Det gör att smärtgränsen blir högre än hos en privatbilist. Därav höga priser för bil och service på fordon som utgör förmånsbilar.

#8 • Uppdaterat: 2020-05-28 09:14
glimma-48

Man blir så trött och om man orkar så förbannad. Varför åker man till märkesverkstaden och låter sej skinnas? Kan inte de flesta byta luft-och pollenfilter, glödlampor om man har H4/H7, kolla bromsar vid hjulbyte etc.? Köp själv olja av rätt kvalite och oljefilter t.ex. på Mekonomen och åk till den lokala verkstaden för detta superenkla arbete.Totalkostnad ca 1000 kr/år. Passa på att syna bilen undertill när den är upphissad. Någon värdeminskning blir det inte heller. Hur svårt kan det vara?

#9 • Uppdaterat: 2020-05-28 10:27
Pi

glimma -48 - gissar att du aldrig köpt en fabriksny bil. Gör men det så vill man inte riskera garantiåtaganden och man har förhoppningsvis insett att ägandet av en ny bil inte är nästan gratis. Men det är tur för dig och andra begbils-köpare att det finns sådana som köper nya bilar för annars kan ni inte hitta era billiga begagnade bilar som ni servar för 1000 kr/år.

#a • Uppdaterat: 2020-05-28 20:25
glimma-48

Pi: Jag köper gärna bilar som rullat 500-2000 mil på ca 12 månader och servar alltid som angivits ovan. Det har aldrig inneburit några som helst problem.Garantin gäller oberoende om du servar på den dyra märkesverkstaden eller på t.ex. Mecaverkstaden. Du kan simma lugnt.Alla dessa sparade slantar kan du använda till något viktigare eller roligare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.