Bild
Nästa artikel
Gå inte på servicemissen – så dyr är din nya bil att serva

Gå inte på servicemissen – så dyr är din nya bil att serva

Vi Bilägare granskar

Du kan spara tusenlappar på att välja ett bilmärke med billig service. Vår senaste genomgång avslöjar vilka märken som ligger i toppen – och botten.

Det är enormt stor skillnad på servicepriserna mellan Sveriges vanligaste bilmärken, visar en genomgång Vi Bilägare gjort. Vi har utgått från våra nybilstester där vi redovisar servicekostnaden för de första 6 000 milen för alla testade bilar.

Allra billigast i vår genomgång är bilar från Tesla, där snittpriset för servicekostnaden är bara 4 350 kronor. Det finns inget servicekrav över huvud taget för Teslas bilar, så kostnaden skulle också kunna bli noll kronor, men visst underhåll är ändå att rekommendera och det är den kostnaden vi redovisar i vårt test.

Även Nissan, Opel, Renault, Mazda och Dacia ligger bra till i vår genomgång och har alla servicekostnader på under 8 000 kronor för de första 6 000 milen.

Några av Sveriges populäraste bilar hamnar en bra bit ned på listan. Hos Volkswagen är skillnaderna stora mellan olika modeller, men snittkostnaden är drygt 9 600 kronor. Volvo ligger på nästan 12 000 kronor.

Flera japanska märken hamnar i botten. Toyota och Honda kostar 13 000 respektive 14 000 kronor att serva. Det är viktigt att komma ihåg för den som funderar på exempelvis en hybrid-Toyota: även om förbrukningen och därmed bränslekostnaden är låg drar servicekostnaden iväg jämfört med andra märken.

Allra dyrast, med marginal, i vår jämförelse är Lexus. Där får bilägarna betala nästan 19 000 kronor för service under bilens första 6 000 mil, eller över tre kronor milen. Det är tre gånger än Nissanägaren får betala.

I den här jämförelsen har vi valt att ta bort BMW, Jaguar och Subaru som erbjuder fri service under den första tiden. Inte heller Audi är med eftersom många köpare väljer ett serviceavtal för 3 600 kronor.

Serviceavtal kan i vissa fall vara fördelaktigt att välja till eftersom kostnaden kan bli lägre än att betala för servicen kontant – men inte alltid.

Taggar: Nyheter

Det är enormt stor skillnad på servicepriserna mellan Sveriges vanligaste bilmärken, visar en genomgång Vi Bilägare gjort. Vi har utgått från våra nybilstester där vi redovisar servicekostnaden för de första 6 000 milen för alla testade bilar.

Allra billigast i vår genomgång är bilar från Tesla, där snittpriset för servicekostnaden är bara 4 350 kronor. Det finns inget servicekrav över huvud taget för Teslas bilar, så kostnaden skulle också kunna bli noll kronor, men visst underhåll är ändå att rekommendera och det är den kostnaden vi redovisar i vårt test.

Även Nissan, Opel, Renault, Mazda och Dacia ligger bra till i vår g

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-02-05 09:09

Man kan också spara nån tusenlapp eller två på att ringa runt lite och jämföra.

Och gör man det skall man vara noga med att du får exakt samma jobb utfört.

Kompisens tiguan med dsg/4wd var dyr 12000 mils service.
Meca ville ha 45% mindre än mäsrkesverkstaden.
Han kollade då upp vad som ingår och skulle göras och då justerade neca priset och det skilde plötsligt bara 1700:- på drygt 10t
Man kan aldrig vara säker.

Och dom bortvalda som subaru och BMW kommer den rejäla kallduschen när avtalet gått ut.

#2
2020-02-05 09:37

Lite märkligt är det också att bara ta märke, jag är övertygad om att modell är högst avgörande, även om det är någon form av medelvärde för respektive märke, men högst troligt är småbilarna från ett märke billigare att serva än lyxvarianten.

Sen kommer det att se dyrt ut för märken som har service på 1500 mil då det blir 4 servicar, märken med 3000 milsintervall får endast 2 servicar enligt detta, mer rättvisande är att jämföra bilarna på samma villkor, tex vad kostar service för en familj som kör 1500 mil/år, det är nog rätt normalt för en privatägd bil, tror faktiskt att det blir ett annat utslag då, vissa märken har fortfarande 3000 mil/2 år, personligen tror jag inte att det är lämpligt med 2 årig olja i vårt varierande klimat.

Ska man göra en sådan här "redovisning" är det lika bra att göra den ordentligt, annars tycks man bara lura någon stackare, förhoppningsvis tolkar alla det som att man bör göra sin läxa inför bilvalet och sitt eget bilanvändande och inte går blint på andras siffror...

#3
2020-02-05 09:41

Också hos VW kan man köpa till Serviceavtal a 99 kr/månad under tre år! Antar att liknande också gäller för Skoda/Seat.

#4
2020-02-05 10:18

Men de billiga serviceavtalen för VAG omfattar bara 4500 mil under 3 år men det finns givetvis alternativ även för 6000 mil under 3 år men då brukar det kostar runt 100-lappen mera per månad. Men även det alternativet blir ju ofta billigare än vad som redovisats ovan.

#5
2020-02-05 11:54

Ja det skiljer en del och jag fick 3 års/4500 mil service avtal fritt på min T-cross.
Tror att det finns viss prutmån/förhandlings mån på detta vid köp.

Sedan glömmer folk lätt att dyr bil eller bil med 4wd och automat kostar alltid mer i service.

Därför kan man nog tycka att Kias enkla 2wd bilar indirekt betalar den höga service kostnaden till dom extra garanti åren.

#6
2020-02-05 12:34

Bra att servicepriser uppmärksammas, men verkligt intressant blir det först när bilen är över 10 år gammal, eller efter 15-20 tusen mil, det är först då de verkligt betydande skillnaderna uppkommer. Som att vissa modeller är kända för kamkedjor som leder till motorras, (t.ex. BMW, VW, Audi, Mercedes) vissa har en automatlåda som behöver bytas, (t.ex. VW) elektronikfel som ingen kan laga, och liknande reparationskostnader från 50-tusen och uppåt. Medan andra bilar som Toyota (och gamla Volvo 940) rullar glatt vidare mot 30-40-50 tusen mil med normal service. Har en bekant som har kört sin Volvo 960 nästan 50-tusen mil med bara några småreparationer

#7
2020-02-05 13:42

Den här jämförelsen är ofullständig när tidsperspektivet saknas!

VW vill byta olja på Golf vartannat år, men inspektera årligen, senaste service var en ren inspektion i mitt fall! En mek. går runt och titta lite och avrunda jobbet med en provkörning till hutlöst pris!
På 6000 mil hinns det med 5 st service/inspektioner ... då räcker inte 9 618 kr långt.

#8
2020-02-05 16:29

Mso

För min bmw kostar en oljeservice inkl. Mikrofilterbyte 1995kr hos Mechanum efter gratisperioden, skulle inte kalla det för en kalldusch med tanke på att det är en auktoriserad verkstad.

#9
2020-08-24 10:31

jeg betaler i Helsingør 1498 inc. og filter for service 15000kr brensefrens koster 500 kr. jeg genkender slet ike disse priser på 13 000kr sv. ? toyota. avensis,

#10
2020-08-24 11:59

Vet inte om man ska skratta eller gråta? Vart är denna servicekostnad ifrån för stad? Vilka fordon ingår då det verkar vara ett snittpris? Hur har man beräknat för den som kör 1500 mil om året? vad ingår i denna servicekostnad?

Många obesvarade frågor

Om jag tar kostnaden för min bil (Toyota C-HR hybrid) här i Småland så är den ca 2000:- för vanlig service och 4000:- för den större servicen, har man en begagnad bil (8 år och äldre) så gör man trygghetsservice för 1895:-

#11
2020-08-24 11:59

Det gäller upp till 6000 mil, men har man oturen att köra ett märke som kräver service en gång per 12 månader och rullar få mil kan det naturligtvis bli andra siffror på dessa miltal. För mig är 6000 mil mindre än ett och ett halvt år..

#12
2020-08-24 12:21

Servar själv för 500-600:-

#13
2020-08-24 12:41

Förutom att bara redovisa märkesverkstäder, och dessutom genomsnittspriser, framgår inte om 6000-milservice ingår. Då gäller storservice och ofta kamrem. Ingår detta så blir priset inte lika hutlöst. Själv servar jag på Meca-verkstad vid 1500, 3000, 4500 mil för totalt ca 3000 kr medan 6000 milservicen inkl. kamrem, spännrullar, luftfilter, bromsolja plus div. kontroller bör gå på ca 6000 kr d.v.s. totalt ca 9000 kr för 6000 mil.

#14
2020-08-24 15:02

Jag ligger på ca 1 kr/mil i servicekostnader (däck inräknat)... men det går inte att anlita märkesverkstaden för detta låga pris. Att man skall lägga 8000-9000 kr på en 6000 mila service finns inte på kartan för mig, rövar pris ifrån märkesverkstan. Dessutom har min lilla verkstad mycket bättre service, nackdelen är att man inte har lånebil under dagen då service sker...men det kan jag leva med.

#15
2020-08-24 15:05

Jarl, då har du inga garantier ifrån Toyota..
Jag bytte bromsklossar vart 3000:e mil när jag körde Avensis... nu har jag tvingat min bilverkstad att byta bromsklossar efter 6 år och 12 000 mil på mn Octavia... de ville helst inte, för att de inte var tillräckligt slitna. Hur kan det skilja så mycket mellan olika märken och modeller???

#16
2020-08-24 16:44

Mina bilar har aldrig krävt "service" under 100000km annat än oljebyte med filter och om man vill "pedanta" så kan man byta luftfilter till motorn också en gång, speciellt om man har kört i ökenområden. Bilisterna blir lurade så det stänker om det. En inofficiell hemlighet. Och om tummen sitter där den skall, så kan man göra allt detta hemma om man har en gårdsplan eller ett garage.

#17
2020-08-24 20:49

Ja väldigt knepig att jämföra när man inte vet vad som ska göras och hur ofta.
Fick berättat servicekostnaderna för en Passat GTE.
Inspektion/oljebyte årligen/1500 mil 3.800:- Serviceavtal upp till 4500 mil 199:- månad vilket blir 2388:- om man åker 1500 mil/år, totalt 7164:-, klart fördelaktigt.
Sen kommer 6000 mil med växellådsolja och tändstift där man inte kunde ge nått exakt pris, men uppskattade 12-13.000:- (läst om en som nyligen fick betala 11.500:-)

Häppp !!! Lexusnivå.

#18
2020-08-24 20:52

Man kan även fundera på frågeställningen "Upp till 6000 mil" och om man tolkat det som "Ink 6000 mil" eller just bara "Upp till" ??

#19
2020-08-25 10:37

Ni har helt fel angående Honda där kan man också teckna service avtal för 7900kr o detta gäller tom 10000mil men ni nämner inget om detta jag hittade : Honda Service Trygg kostar 7 900 kr och tecknas när du köper bilen eller senast en månad efter att den blivit registrerad (eller att du kört max 1 500 km). Så det gäller alltså att passa på när köpet görs.

– Vi beräknar att kunden sparar cirka 50 procent i genomsnitt och det är lågt räknat egentligen. Avtalet följer med bilen och borgar för trygghet både för första ägaren och efterkommande ägare. Många byter bil idag efter tre år

#20
2020-08-25 12:40

Rikard: Precis som jag tidigare påpekat. Att TILL och TILL OCH MED är två väsensskilda saker är det många som inte inser. Svenska är svårt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.