Nästa artikel
Renault kan lägga ned tre modeller – på grund av suv-trenden
Nyheter

Renault kan lägga ned tre modeller – på grund av suv-trenden

Publicerad 15 maj 2020 (uppdaterad 18 maj 2020)
När fler köpare väljer en suv hotas flera Renaultmodeller av nedläggning. Två av dem var pionjärer på sin tid.

Renault planerar att minska ned modellutbudet rejält, enligt uppgifter till Reuters. Målet är att kapa 20 miljarder kronor under de kommande tre åren och då behöver antalet modeller reduceras.

Modellerna som är på väg att läggas ned, enligt uppgifterna, är stora familjebilen Espace, den mindre familjebussen Scenic samt mellanklassmodellen Talisman. Men planerna är inte skrivna i sten ännu och kan komma att ändras, uppger källorna.

– Kort sagt blir det färre familjebussar och sedanmodeller och större fokus på crossovermodeller och suvar, uppger en av uppgiftslämnarna.

Renault Espace lanserades som en revolutionerande och smart förpackad familjebuss 1984, ungefär samtidigt som Chrysler Voyager dök upp på marknaden. Den blev en succé som såldes i flera generationer, men de senaste åren har marknaden för familjebussar havererat när nästan alla köpare istället gått över till suvar.

Därför relanserades Renault Espace i sin senaste generation som ett slags mellanting mellan suv och familjebuss med högre markfrigång. Nu hotas även den modellen alltså av nedläggning efter att försäljningen dalat med över 20 procent senaste året.

Av samma anledning kan Renault Scenic läggas ned. Den mindre familjebussen dök upp på 1990-talet och blev snabbt en enorm försäljningsframgång. Men även i den mindre familjebussklassen har köparna i stor utsträckning gått över till suvar.

Vid sidan av familjebussarna kan Renault eventuellt också lägga ned mellanklassmodellen Talisman. Den lanserades 2015 och finns även som kombi. I den här klassen är konkurrensen extremt hård med låga marginaler som följd och många köpare överger klassen för högbyggda crossovermodeller.

Varken Espace, Scenic eller Talisman finns med på Renaults sida över modeller som säljs i Sverige. Vi har sökt svenska Renault för en kommentar.


Uppdatering 18/5: Renaults svenska informationschef Karin Lyrborn vill inte kommentera uppgifterna men säger att märket redan innan årsskiftet tog beslutet att inte fortsätta sälja Espace, Scenic och Talisman.

– Det är för att vi satsar på elektrifieringen nu, både 100 procent el och laddbara bilar. Megane, Captur och Clio samt Zoe är våra flaggskeppsmodeller och kommer som laddhybrider och hybrider och Zoe lanserades ju redan 2012 med 100 procent el. Även en elektrifierad C-segmentsmodell är planerad för framtiden samt att Dacia har som mål att bygga en prisvärd elbil med 200 kilometers räckvidd, säger hon.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-05-15 23:27
Styggavargen

Shogun, du vänder kappan efter vinden...för något år sedan var du negativt inställd mot SUV. Du har bytt sida!

#9 • Uppdaterat: 2020-05-16 04:52
mso 1000

Jag håller med vargen.
En hög burk som är lika bred som hög.
Bullrar och lever om Betydligt mer än en sedan kombi.
Ja och ibland oliiidligt bullrig.
Tar mer bränsle.
Tar den mer bränsle är den sämre för miljön.
Är dyrare.
Ofta dålig sikt i närområdet och ofta med överdrivet hög huv som skymmer sikten.
En viss charm kanske för vissa men en konstig trend.
Ja det är min åsikt.

#a • Uppdaterat: 2020-05-16 08:24
Johan T

En crossover eller suv drar inte så mycket bränsle min förra Toyota rav4 drog runt 0,52. Nu har jag köpt en Kia Niro laddhybrid. Den kommer nästan att bara gå på el.
Anledningen att jag köper crossover suv är att dom är lite högre än en standardbil. En Kia niro är 155 hör vilket motsvarar höjden på en gammal Volvo xc70. Däremot nya Volvo v60 är ju bara 143 hög. Dom flesta som kör crossover suv gör det för komforten skull. Innan min första suv så hade jag golf plus och sedan golf sportsvan. Så alla suvar är inga miljömonster. Och jag valde laddhybriden för att den inte har så mycket batterier som elbilen då jag kommer att köra korta sträckor mest.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.