Nästa artikel
Volkswagen Tiguan kör om Golf som mest sålda modellen
Nyheter

Volkswagen Tiguan kör om Golf som mest sålda modellen

Publicerad 20 april 2020
Den ständiga ettan Volkswagen Golf är nedpetad av suven Tiguan – som byggs ett exemplar var 35:e sekund.

För oss som bor i Europa är det lätt att tro att Volkswagens mest sålda modell är Golf, eller kanske den större Passat. Men faktum är att Golf för första gången på länge nyligen petades ned från tronen.

I februari blev Renault Clio den mest sålda bilmodellen i Europa. Volkswagen Golf backade hela 21 procent och hamnade på andra plats. Det beror på att modellen precis är på väg att ersättas och det är ingen orimlig tanke att försäljningen kommer öka med den nya generationen.

Tittar vi på Volkswagens försäljning ur ett större och mer globalt perspektiv står det klart att Golf är frånkörd även där. Suv-trenden har fått en stor del av världens bilköpare att välja en högbyggd bil och därför har nu Volkswagen Tiguan klättrat upp som märkets mest sålda modell.

Volkswagen har byggt sex miljoner exemplar av Tiguan och förra året byggdes den i hela 910 000 exemplar. Biljätten byggde 2 495 exemplar av Tiguan per dag eller ett exemplar var 35:e sekund.

Volkswagen vill inte avslöja i hur många exemplar Golf tillverkades förra året men det står alltså klart att det inte blev lika många som för Tiguan.

Volkswagen Tiguan ska få ett ansiktslyft senare i år och den ska även komma som laddhybrid.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#2 • Uppdaterat: 2020-04-20 14:09
1

Sorglig utveckling. Gubbar i för stora bilar som inte håller sig på sin kant och drar för mycket energi, farligt för säkerhet och miljö.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-20 15:17
mso 1000

Ja jag kan bara hålla med att det är sorgligt med denna suvtrend och motiveringar som lätt att kliva in i.
Tydligen har en stor del av befolkningen krämpor och ryggproblem och som grädde på moset måste man ha 190 hk 4wd och helst bensin numera.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-20 16:30
steppenwolf

Jag har redan haft två Tiguan av den sista modellen. Jag kan förklara varför så många köper den, det är inte för att de är idioter utan för att det är en fantastisk bil!
Dessutom är det inte en jättesuv utan ganska lagom. Gör en miljövänlig bil som är lika bra så skulle vi få en miljövänligare bilpark.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-20 18:05
V8-Power

Ni missade helt att många köper Renault Clio istället som faktiskt är mindre...

VW Golf lär inte öka med de nya höga priserna.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-20 20:41
ToRy

@mso: Naturligtvis har inte andelen av befolkningen med påtagliga ryggbesvär ökad markant de senaste femton åren, men många -- inklusive jag själv -- tycker att det är bekvämare att gå in i en litet högre bil. Och det kan också vara mer praktiskt, speciellt i en större stad, med en bil som är litet kortare. Detta har diskuterats otaliga gånger här, och det finns ingen anledning att dra det ett varv till! :-)

Sedan vad gäller bensin kontra diesel så vet vi alla att stadsmakten skruvat åt tumskruvarna på dieselbilar, till skillnad från för tio år sedan då diesel var top notch. Folk responderar på dessa skatter och andra signaler, inget konstigt med det.
Och "måste ha 190 hk 4wd" -- tja, det finns inget annat och välja på! VAG Sverige har aldrig sålt Tiguan 2wd, medan 2wd alltid funnits på de flesta andra marknader i Europa, och nu på slutet har bara 190 hk sålts. Kanske för att trycka upp VAG:s CO2-siffror så att de får en bättre sits inför kommande krav på procentuella minskningar? Tidigare fanns Tiguan 150 hk (1,4 eller 1,5 TSI), men inte längre. Jag hade gärna haft en Tiguan 2wd 150 hk, men något sådant har aldrig sålts i Sverige alltså. SEAT Ateca och Skoda Karoq får man ta då istället!

Och som @steppenwolf skriver så är det en ganska modest storlek på Tiguan. Väldigt bra bil, som nu kommer som laddhydrid. Blir säkert en succé, om inte priset springer iväg!

#7 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Mso 1000
Jag har bestämt för mig att motiveringen vid ert köp av en liten SUV var just att ni satt högt och att den skulle vara lätt att gå in och ut ur.
Så det var alltså ett allt igenom sorgligt bilköp som genomfördes ??

#8 • Uppdaterat: 2020-04-21 11:14
40-talisten

Guran:
Det var ju frugan som bestämde att de skulle ha en T-Cross. Låter som om Mso 1000 inte hade mycket att säga till om där...

#9 • Uppdaterat: 2020-04-22 00:47
John2008

Inte konstigt att utsläppen från nya bilar i Europa ökar istället för att minska!

#a • Uppdaterat: 2020-04-22 07:29
mso 1000

Nja Guran, en snabb bra affär på lagerbilen och frun föll väl för en trevlig praktisk och snygg design på T-crossen 115hk med Energetic Orange” designpaket.
Gammla Yarisen med ett bra insteg förpassades till dottern och nu åker gumman tyst och nästan en dl mindre bensin på hennes körning.
Men faktum är att någon nämnvärd skillnad på insteg mellan octavian och dessa två bilar handlar det inte om när man ligger inom normal kroppslängd runt 170-175.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.