Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf nedpetad från tronen – Renault Clio kör om

Volkswagen Golf nedpetad från tronen – Renault Clio kör om

Nyheter

En mindre modell tar över som den mest sålda i Europa. Samtidigt rusar andelen elbilar och hybridbilar.

Här i Sverige brukar någon Volvokombi vanligtvis vara den mest populära nya bilen, och så blev det även i februari när Volvo V60 regerade på tronen.

Men ute i Europa är det mindre bilar som ligger i topp och Volkswagen Golf prenumererar ofta på förstaplatsen. I februari körde dock nya generationen Renault Clio om Golf som Europas mest sålda nya bil, enligt siffror från Jato Dynamics.

Volkswagen Golf är mitt uppe i ett generationsskifte samtidigt som Renault Clio alltså nyligen börjat säljas i en helt ny generation, vilket kan vara anledningen till att fransmannen nu ligger på första plats. Men marginalen för Renault Clio var bara 179 bilar.

Rent generellt är det intressant att se storleksskillnaden mellan bilarna som säljs i Sverige jämfört med resten av Europa. Volkswagen Golf, Ford Focus och Skoda Octavia är de enda ”större” bilmodellerna på tio-i-topp-listan. På listan över de populäraste bilarna i Sverige finns förutom Volvo V60 även Volkswagen Passat, Volvo V90, Volvo XC60, Volkswagen Tiguan, Kia Optima och Mitsubishi Outlander.

Volkswagen Golf nedpetad från tronen – Renault Clio kör om

Suvarna står för fyra av tio sålda bilar i Europa och det återstår att se om suv-andelen kommer växa ännu mer de kommande månaderna. Som det ser ut nu kan suv-andelen tillfälligt ha ”parkerat sig” på omkring 40 procent.

Över hälften, 54 procent, av bilarna som såldes i Europa hade bensinmotor i februari och 31 procent hade dieselmotor. 13 procent var elbilar, hybrider eller laddhybrider. Toyota Corolla är populäraste hybridbilen, Mitsubishi Outlander populäraste laddhybriden och Renault Zoe populäraste elbilen.

Totalt sett minskade nybilsförsäljningen med sju procent i februari jämfört med samma period förra året och försäljningssiffran blev den sämsta sedan 2015. Andelen elbilar, hybrider och laddhybrider ökade dock med över 80 procent.

– Så här långt i år har elektrifierade bilar varit den enda livlinan för biltillverkarna i Europa. Det är goda nyheter eftersom biltillverkarnas elektrifieringsplaner äntligen sett positiv respons från bilköparna, säger Jatos analytiker Felipe Munoz.

Volkswagen Golf nedpetad från tronen – Renault Clio kör om
Volkswagen Golf nedpetad från tronen – Renault Clio kör om

Kommentarer

#1
2020-03-26 13:03

Glädjande att se att Toyota som tagit bort dieselbilarna har gröna siffror trots alla domedagsprofeter som brukar skriva här :)

#2
2020-03-26 15:48

Simon:
Vad har du mot VW? Avundsjuka, skulle jag tro. Dieselmotorernas renässans ligger bara runt hörnet eftersom Co2 utsläppen måste kapas måste bensinmotorernas andel minska. Och det kommer att ske snart. Jag är glad att jag inte gick på bensintrollet då jag valde en dieselmotor i min Audi för fjärde eller femte gången i rad.

#3
2020-03-26 16:16

Det är ju fler hybrider som behöver säljas för att utsläppen ska sjunka, då man har de lägsta utsläppen av alla märken, de märken som säljer hybrider. Detta verkar flera börjat förstå i Europa när hybrider, laddhybrider, elbilar ökar i försäljning. Hybriderna ska ju göra jobbet så utsläppen sjunker för Co2 numera där dieselarna gjorde det jobbet tidigare men som har andra skadligare utsläpp för hälsan. Dock förstår inte alla det här på sidan eller blundar för det....då man har en annan agenda för dieselbilar fortfarande, märkligt!

Sedan undra jag återigen varför man har flera nick? Är det för att om man angriper skribenter för ofta och blir avstängd, så kan man fortsätta med sitt andra skapade nick med samma mantra och skapar ännu ett nytt nick, för att ha det i "reserv" när det nicket man använder på nytt angripit tillräckligt många så man blir avstängd med det nicket också. Och såhär håller det på. Är inte moderatorer och VIB vakna på detta? Om inte är det nog dags att ni börjar med det nu. Det är ju så uppenbart med samma retorik och agenda.

#4
2020-03-26 17:57

Shogun; Hybrider är inte framtiden - bara till för att "smöra" folk som är rädda för att få el-torsk längs med Sveriges långa land (-sväg)..
Läste om "Volvo-testen" där Volvo CX40 fanns i el/hybrid/bensin/diesel - versioner. Hybriden "vann" kostnadskalkylen OM man körde ⅓-del av 2500km/år på el (!). Vem kör 833mil av 2500mil totalt om bilen går max 5mil per laddning?? "Tanken" var att tjänstebilsföraren skulle köra fram o åter till det närbelägna jobbet ofta och inte ha långa tjänsteresor i Sverige.. Är det ett okay sätt att vrida på "sanningen" för att få hybrider till att vinna över elbilen? Var inte orsaken till elbilar framför allt att INTE avge avgaser, eller har jag missat något?..

#5
2020-03-26 21:14

Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa påhitt. Vill vi verkligen göra något för miljön så är det att sluta köpa saker tillverkade av el från kol, världens i största utsläppskälla av växthusgaser. Allt annat är bara dåliga ursäkter.

.

 

#6
2020-03-26 22:01

Bilräven.

Hybrider är rätt, bättre än rena bensin/dieselbilar för att få ned utsläppen. Senare blir det elbilar, men hybriderna kommer vara med många år ännu. Det är också detta folk ser nu och därmed ökar hybriderna i försäljning, de har helt enkelt en billig totalmilkostnad. Så ser verkligheten ut nu. Men i coronatider vet vi inte hur det blir, blir nog ett ras i bilförsäljning i Europa.

#7
2020-03-26 22:42

Bensinhybrider är inte alls framtidens kombo. Tex Mercedes Benz tänker rätt med 300 de som är en dieselhybridbil.

#8
2020-03-26 23:26

Jo, det är en del av framtiden och har så varit sen 22år, synd att somliga fattar långsamt....både tillverkare och konsumenter som varit och är fast i gammal teknologi och tänk för länge. Men nu har fler förstått....de kan läsa att Toyota som haft hybrider har de lägsta genomsnittliga utsläppen av alla tillverkare i Europa. Även kinesiska Volvo lämnar de ålderdomliga dieselmotorerna och utvecklar inga nya, vad vet kinesiska Volvo som inte ägarna vet om dieselmotorer? ;o) Vi kan se i artikeln vilka som ökar och vilka som minskar i försäljning, framtiden är elektrisk i olika former. Man får hjälpa till att undervisa de oupplysta, men det gör verkan, försäljningen ökar för hybrider både i Sverige och Europa vilket vi kan se i statistiken här. Det är inte alla märken som.ökar kan man se här i tabellen i Europa. Gött mos!

#9
2020-03-26 23:25

Det är väldigt illa att japanska Toyota ännu inte efter 22 år fattar bättre!

#10
2020-03-26 23:35

Ge exempel på vad de inte fattat? Eller är det brist på riktiga argument och fakta i ämnet? Stackars outbildade ;o)

Huvudsaken är att kinesiska Volvo förstått, då dör de ut som inte längre kan köpa de ålderdomliga dieselmotorerna från märket när de inte finns att köpa, Toyota vinner oavsett.....Gött mos!

#11
2020-03-27 06:41

Vad är det inte fattar? Om du har svårt för skriven textmassa så läs om tills du greppar dess innehåll. Gött mos? Ja, mos kan vara gött så vida man inte har det i huvudet LoL

#12
2020-03-27 08:52

Som sagt finns inga riktiga och vettiga argument. Huvudsaken är att kinesiska Volvo mfl följer i Toyotas spår med hybrider i olika utföranden efter 23år. Och förstår vitsen med hybrid då man får de lägsta genomsnittliga utsläppen av alla tillverkare med denna teknik, andra som satsade på dieselspåret väntar dryga böter. Tyvärr väljer dessa mildhybrider ofta som inte är lika effektiva som Toyotas hybrider som är ledande på marknaden, därför ökar också Toyotas försäljning i Europa med 11% men det minskar för de flesta andra märken, konsumenter har börjat att först när de blir utbildade, Gött mos! Framtiden är elektrisk i olika former. Undrar hur försäljningen av kinesisktillverkade Volvo XC60 går i Europa, +- noll. Den som har problem med skriven textmassa är den som inte förstår vad som är skrivet i artikeln här ovan om att hybrider i olika utföranden ökar i försäljning eller artikeln där det står att Volvo XC60 kommer från kommunist Kina och exporteras till Europa, ajaj vilket misstag. Samt vilket märke som har de lägsta utsäppen och sambandet att det beror på hybrider, därför är Toyota ledande i låga utsläpp i Europa.

#13
2020-03-27 08:40

Jag var ingen stor fantast gällande hybridbilar, och framförallt inte på landsvägskörning. Att flytta högre vikt i jämn fart kan inte vara ekonomiskt. Min grabb gick från en Volvo med 170 hk och manuell låda, till en hybridbil. Båda bilarna över 10 år gammal. Resan hem åkte vi tillsammans i 20mil. Volvon drog 0,73 och hybridbilen drog 0,75. (med automat och 345 hk). Jag är klart imponerad och hybrid gör nytta även vid landsvägskörning.

#14
2020-03-27 15:11

Golf har prisat ut sig, Golf 8 har blivit för dyr för att kallas folkbil, och experimentet med touch-displayer utan knappar går inte hem i alla läger!
Ja, Sverige utmärker sig som vanligt med stora och tunga (törstiga) bilar, det är tydligen viktigare att hålla Volvo under armarna är att värna miljön, det har Maggan Andersson (S) sett till!

#15
2020-03-27 14:32

Shogun
Hybrider är inte rätt. Det är en politiker groda för att få folk att tro att de kör miljövänligt och för att ge bilföretagen mera tid att ställa om (och sälja ut omoderna fossil motorer).. Folk verkar inte att fatta att en bensin/diesel-hybrid släpper ut lika mycket avgaser efter de första typ 50km när batteriet är tömt...

#16
2020-03-27 14:56

Bilräven.

Ja, Toyota började ställa om för 23år sedan med hybrider/eldrift, då fortsatte europeisk bilindustri med diesel för det var framtiden. Nu sitter man där med för höga utsläpp och dryga böter som följd. Toyota slipper nästan helt böter pga att man ställde om i tid. Så hybrider är en betydlig förbättring mot konventionella motorer med lägre förbrukning och utsläpp. Nu gäller det att få fler att förstå detta så de köper hybrider framtills vi har riktigt pålitliga elbilar med ny bättre batteriteknik från Toyota till rimliga priser för vanligt folk.

#17
2020-03-30 15:11

Renualt Clio en bra bil !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.