Nästa artikel
Bilfrågan: Värmepumpen ger fler mil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Värmepumpen ger fler mil?

Publicerad 9 april 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Det borde väl bli skillnader i resultat om testerna görs vid varm eller kall utetemp? Eller tänker jag fel?"
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Undrar hur man räknar vid tester på hur långt olika PHEV-bilar går på ren el? På bilar som värmer bilen med bensin (som till exempel Kia) bör väl bensinmotorn gå igång ett flertal gånger under tiden man kör en sträcka på cirka 50 km, speciellt om det är kallt ute. Men en bil som har el-värmepump (som till exempel Outlander, VW och Prius) klarar förmodligen att gå på el hela sträckan. Det borde väl bli skillnader i resultat om testerna görs vid varm eller kall utetemp? Eller tänker jag fel? 
Kenthij

Svar:
Nej, din tanke låter helt riktig. Men i beskrivningen av hur bilar testas i den nya normen, WLTP, så framgår att temperaturen i testlaboratoriet ska vara 
+ 23 grader C. Även fast normen är tuffare också för laddhybrider, så innebär den att sträckan som körs bara är 23 kilometer, under 30 minuters test med bland annat en snitthastighet av 47 km/tim och en andel tomgång på 13 procent. Den för oss så viktiga påverkan av vinterklimat finns inte med i normen. Den praktiska körningen utanför laboratoriet handlar om mätning av emissioner, inte räckvidd. Vid Vi Bilägares test av tre plugin-hybrider, Kia Optima, Mitsubishi Outlander och VW Passat, kördes bilarna på motortrafikled och motorväg, i betydligt högre hastighet än i normen och med väntat resultat. Körsträckan blev betydligt kortare, 36 kilometer för Passat, 41 för Mitsubishi och 52 för Kia. Men temperaturen var trots vintermånad mellan sex och nio plusgrader. Med allt fler bilar på vägarna framöver kommer räckvidden vid lägre temperatur  att testas och först då kanske värmepumpens fördelar kan komma till sin rätt. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-09 10:28
K_Klabbe

Frågan handlade väl inte om WLTP-normen?

Men oavsett så är ju frågan komplex. Ska man säga att en laddhybrid utan eldriven värme (oavsett värmepump eller inte) har 0km räckvidd på el när det är kallt ute? Kanske. Samtidigt kan ju den genomsnittliga förbrukningen bli bra även för en sådan lösning. Men man missar ju fördelarna för de som kör 3-4 mil och aldrig behöver starta bensinmotorn på vintern i en bil med elvärme.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-09 11:11
johnkommentar

Jag undrar varför vissa bilar inte har en värmepumpsfunktion? Alla bilar har ac=värmepump så alla delar finns där, men det kanske fördyrar mycket att konstruera så att värmepumpen kan funka åt båda håll? Nån kylingenjör här som kan förklara :)

#3 • Uppdaterat: 2020-04-09 20:54
Raphael

Det är en ekonomisk fråga helt enkelt. En vanlig AC plus elektriskt element är billigare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.