Nästa artikel
"Elbilen är bästa lösningen för landsbygdsbor"
Nyheter

"Elbilen är bästa lösningen för landsbygdsbor"

Publicerad 11 februari 2020 (uppdaterad 11 februari 2020)
Vi Bilägares testledare pratar elbilar i P4 – och tipsar alla privatköpare som kan att välja en elbil.

Elbilarna och laddhybriderna tog ett ordentligt skutt i den svenska registreringsstatistiken under januari. När straffskatten på många nya bensin- och dieselbilar höjdes ökade antalet nyregistreringar av laddbilar rejält.

Men det finns fortfarande många frågetecken och missuppfattningar kring elbilar. Vi har tidigare skrivit om myten om att strömmen inte kommer räcka, och under måndagen intervjuades Nils Svärd på Vi Bilägare om elbilar i Sveriges Radio P4 Extra för att reda ut vad som gäller kring andra elbilsfrågor.

Enligt honom tänker många fortfarande på elbilar som små bilar som går korta sträckor. Men det stämmer inte överens med verkligheten idag.

– Idag är räckvidden så bra att elbilen är den bästa lösningen för den som bor på landsbygden. Oftast har man bra elförsörjning i huset, man kanske bor på en gård med trefasladdning som gör det enkelt att få snabb elbilsladdning, och man kanske långpendlar och har långt till läkarbesök och annat. Då är det lättare att räkna hem merkostnaden som elbilen innebär.

För den som däremot inte kan ladda hemma kanske elbilen ännu inte är rätt val, enligt Nils Svärd – och nybilspriserna för elbilar är fortfarande höga. Däremot kan milkostnaden bli betydligt lägre än för en förbränningsbil.

– För den som har råd att köpa en ny bil tycker jag absolut man ska kika på en laddbar lösning och som privatperson om man bara vardagspendlar är det lika bra att ta steget till en elbil direkt.

Lyssna på hela avsnittet här (spola fram till 1:19).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-02-11 15:38
ELvis

#8
Helt rätt och ingen påstår idag att elbil passar alla.
Däremot funkar det till en betydligt större majoritet än vad många tror.
Det finns ägare till Tesla modell 3 i övre Norrland som dagligen kör 30 mil (året om såklart).
Det går alldeles utmärkt och de sparar mycket pengar jämfört med bensin dito.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-11 16:03
mso 1000

Ja alla på landsbygden har i alla fall hus och kan ladda hemma.
För många på landsbygden kanske inkomsten är ett hinder.
För typ kanske 70% av stadsborna i lägenhet är elbilen inget alternativ dom närmaste 5-10 åren på grund av avsaknaden av egen stolpe.

#a • Uppdaterat: 2020-02-11 16:45
Togga

Det är väl många som vill ha dragkrok på elbilen och då faller de flesta bort, utom ett antal av de dyraste. Såg dessutom att VW:s ”folkelbil” ID 3 är bakhjulsdriven. Är det bra det?