Nästa artikel
Bilfrågan: Skillnaden på hybrider?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skillnaden på hybrider?

Publicerad 23 januari 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Vad är det för skillnad på hybrid, mildhybrid, laddhybrid och elhybrid?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har börjat fundera på bilbyte och då till en mer miljövänlig bil. Det skrivs väldigt mycket om elbilar. Min fråga är: vad är det för skillnad på hybrid, mildhybrid, laddhybrid och elhybrid?
Tommy Gustafsson

Svar:
I ordet hybrid ligger betydelsen korsning, blandning och det har blivit ett samlingsnamn på alla bilar som drivs av mer än en kraftkälla. Det kan vara diesel, bensin i kombination med något annat, än så länge företrädesvis elektricitet. Under hybrid sorterar mildhybrider och laddhybrider. Mildhybriden har ett litet batteri, genererar elektriciteten själv via generatorn som får kraft av motorn eller av frirullning/bromsning. Toyota var först på marknaden med hybridsystem och är nu inne på fjärde generationen. Det som främst skiljer Toyotas elhybrid från mildhybrider är skillnaden i kraft. Toyotas ellhybrid har ett 600-voltssystem mot mildhybridernas 48 volt. Men dessutom har elhybriden en mycket mer långtgående elfunktion med sitt integrerade drivsystem där en särskild elmotor ständigt tar nytta av rörelseenergin och stöttar eller, helt avlöser bensinmotor via kraften från batteriet så att bränsleförbrukning och emissioner minskas. Det klarar inte en mildhybrid. Mest effektiva drivning uppnås via steglöst drivsystem. Bilen kan dessutom köras helt på el en kortare sträcka, antingen av sig själv eller om föraren väljer ”EV”-läge. Såväl hybrid som elhybrid eller fullhybrid är benämningar som används för biltypen. Allt fler tillverkare förser sina bilar med 48-voltssystem. Det kräver ingen annan tillförsel av energi men ger också begränsad effekt. Laddhybrider har oftast en bensin- eller dieselmotor samt ett betydligt större batteri än mildhybriden. Laddhybriden kan också köra betydligt längre på bara batteri. Den har oftast ett körläge där den liksom mildhybriden kan använda batteriet aktivt som stöttning till bränslemotorn och återvinna energi vid ekonomiskt körstil. De flesta laddhybrider går inte mer än 40–60 km på bara batteri, men många klarar sina dagliga körningar med den räckvidden. Man kan oftast spara energin i batteriet tills man kommer till en tätort och då slå om till batteridrift. Säger man elhybrid så har man egentligen bara lagt fast att det handlar om en bil med minst två drivkällor varav den ena är elektricitet. Man kan då avse både mildhybrid eller laddhybrid. Helelbil eller elbil är förstås fordon som bara drivs med elmotor via ett förhållandevis stort batteri som kräver laddning regelbundet.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken typ av hybrid tycker du att frågeställaren bör satsa på?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-23 07:54
L. Mäkinen

Det går ju inte att svara på vad frågeställaren ska ha när man inte vet förutsättningarna.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-23 08:24
Klarsynt

En diesel som kan köra på HVO100 är också en hybrid.

Ge sådana bilar samma monetära fördelar som laddhybrider har. En laddhybrid får friska skattepengar av den enkla anledningen att den kan laddas. Man kan ladda den men måste inte. Laddas den inte så får den de friska skattepengarna ändå, och den extra drivlinan blir bara en extra tyngd att släpa runt på. Ge då HVO-kompatibla bilar samma fördelar. Precis som med laddhybrid så blir det samma sak här: Man kan tanka med HVO men måste inte. Dock har inte HVO-kompatibla fordon en extra drivlina att släpa runt på så de är faktiskt bättre.

.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-23 08:38
mso 1000

Hybrid är verkligen ett förvirrat utryck som inte säger någonting.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-23 09:48
Axa

Hade en V50 som var hybrid. Kunde köras på både bensin och etanol.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-23 10:24
Rutger Jönåker

"Under hybrid sorterar mildhybrider och laddhybrider. Mildhybriden har ett litet batteri, genererar elektriciteten själv via generatorn som får kraft av motorn eller av frirullning/bromsning. Toyota var tidigt ute och nyttjar tekniken i många modeller. Allt fler tillverkar förser sina bilar med liknande 48-voltssystem."
Jag tycker att ovanstående svar är vilseledande eftersom det ger intrycket att Toyotas hybrider bara har ett 48-voltssystem.

#6 • Uppdaterat: 2020-01-23 11:46
Panopticon

Detta skulle jag ju inte kalla nått annat än en ren lögn. Varför klumpar ni ihop Toyotas/Kias/Hyundais och vilka mer det kan vara som har "riktiga" hybrider med det som ni kallar för mildhybrider?
En mildhybrid har ju inte så mycket mer än en glorifierad startmotor. Det är ju en jävla skillnad på att använda elmotorn för att driva luftkonditioneringen och starta bensinmotorn som väl i princip är det som mildhybriderna pysslar med jämfört med vad dom "riktiga" hybriderna, som Toyota har börjat kalla "elhybrider", gör, alltså att faktiskt driva bilen.

Nej, det här var ett riktigt lågvattenmärke. Är detta nånting som ViBilägare verkligen vill stå för?

#7 • Uppdaterat: 2020-01-23 12:06
Patrik Nordlund

Ingen hybrid alls, det är dubbelt problem. Skaffa elbil.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-23 18:55
snabb95

Av rubriken hade jag väntat mig en beskrivning av skillnaden mellan elhybrid och lätthybrid. Samt att en laddhybrid ofta blir klassad som miljöbil med en kraftig miljöbonus (låg skatt och förmånsvärde) som följ även om det är en jätte suv typ XC90.

Jag kan inte förstå hur man vid beräkning av CO2 utsläpp, skatt och bonus för ladd hybrider och elbilar räkna med att el-förbrukningen är CO2 fri?
Att bygga och underhålla kärnkraftverk, vattenkraftverk, vindkraftverk, värmekraftverk och kraftledningar sker som alla vet inte utan CO2 utsläpp.
Varför fejkar man batteribilarnas fördelar?

#9 • Uppdaterat: 2020-01-23 19:55
107Carlsson

Eik Rönnblom borde väl veta att Toyotas hybrider inte är några mildhybrider. Mildhybrid är ju sån där låtsashybrid som t.ex Volvo slänger in i sina bilar för att det är billigt och folk skall tro att det är miljövänligt

#a • Uppdaterat: 2020-01-23 23:53
Bo Håkansson

107Carlsson
Har Toyota och Kia Niro Hybrid samma konstruktion på motorn?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.