Nästa artikel
Japansk trippel i AutoIndex
AutoIndex

Japansk trippel i AutoIndex

Publicerad 17 maj 2019 (uppdaterad 17 maj 2019)
Det krävdes målfoto för att separera topptrion i Sveriges största bilkonsumentundersökning. Med en poängs marginal kniper Toyota förstaplatsen före fjolårsvinnaren Subaru. Honda följer på en tredje plats, endast två poäng bakom segraren.

Över 10 000 svenska privatbilister svarade på årets AutoIndex-enkät. Bilägarna har fått tycka till om bilkvalitet, egenskaper, ekonomi, återförsäljare och verkstäder. Årets undersökning är den jämnaste någonsin, bara fyra poäng skiljer segraren från fjärdeplats.

Med ett genomsnittligt indextal på 833 poäng är Sveriges bilister 13 indexenheter nöjdare 2019 jämfört med 2018, det motsvarar en genomsnittlig förbättring på 1,56 procent. De märken som gjort den största uppryckningen under året är Renault (3,07 procent), Suzuki (2,96) och Seat (2,94). Nissan står för årets ras. En 15:e plats 2018 har förvandlats till 21:a plats i år. 

Läs mer om resultaten i AutoIndex i Vi Bilägare 08/2018, som finns att köpa den 21 maj. Prenumeranter fick tidningen redan denna vecka och kan också läsa hela undersökningen digitalt, via denna länk.

Här kan du teckna prenumeration på Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om resultatet i AutoIndex 2019?
 

AutoIndex 2019 resultat

(Ranking, märke, index)
1. Toyota, 881 
2. Subaru, 880 
3. Honda, 879 
4. Volvo, 877 
5. Mercedes, 866
6. BMW, 861 
7. Audi, 845 
8. Mazda, 841 
9. Kia, 837 
MEDEL, 833
10. Hyundai, 832 
11. Skoda, 830 
12. Citroën, 828 
13. Ford, 828 
14. Peugeot, 824
15. Volkswagen, 821 
16. Seat, 817 
17. Renault, 814 
18. Suzuki, 812 
19. Opel, 809 
20. Mitsubishi, 806 
21. Nissan, 805 
22. Dacia, 800 
23. Fiat,776

Så gjordes AutoIndex 2019:

Över 10 000 svenska bilägare med privata bilar av årsmodellerna 2012–2018 har tyckt till om sitt bilinnehav. Undersökningen är uppdelad i delenkäterna bilen, återförsäljarna, verkstäderna och lojaliteten där frågorna om bilkvalitet, köregenskaper och komfort väger tyngst. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng. Rankingen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. 500 poäng är ett medelnöjdvärde. På grund av osäkert statistiskt underlag saknas exempelvis Jaguar, Lexus, Mini och Tesla.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-05-17 09:58
IngoS

Avsnitter "bilen" kommer väl i senare nummer. Utfallet i sådana här undersökningar beror nog väldigt mycket på märkets status och förväntningarna på bil och bemötandet av kunderna. Det finns ett glapp mellan de här och JD Powers undersökningar av "fel på nya bilar" i Tyskland och UK. Där är Peugeot och Škoda de allra bästa och BMW och Audi de genomgående allra sämsta. Volvo (!) är bäst i "premium"-klassen. Få se om listan "bilen" framöver på något sätt liknar den?

#2 • Uppdaterat: 2019-05-17 11:09
hultarn

Det intressanta är att Subaru alltid ligger högt, men säljer ändå förhållandevis få bilar. Det visar ju hur lite vikt man ska lägga vid såna här undersökningar.

#3 • Uppdaterat: 2019-05-17 11:34
Saabium

Hultarn: Man kan faktiskt vikta undersökningar statistiskt.

#4 • Uppdaterat: 2019-05-17 11:50
A.L

Det man skall komma ihåg är att ett index ofta är en totalsumma av många olika faktorer. Hos Autoindex är det ju vad jag förstår en fråga om "bilen, återförsäljarna, verkstäderna och lojaliteten". Och resultatet i det här underlaget visar att Toyota tar väl hand om sina kunder. Det utfallet har man kunnat se även i andra studier, och det utgör idag också ett starkt immateriellt värde i företagets varumärkesvärdering.

Hur man tar hand och vårdar sina kunder är en del av kvalitetsbegreppet - så där är Toyota skickliga. Förhoppningsvis så duktiga att man numera förmår hantera att bilarna fått en högre felnivå i jämförelse med tidigare. Toyota har alltså lagt om sin strategi från att vara felfria från start - till att ta hand om felen på ett föredömligt sätt. Något som man också kan få bekräftat genom att studera företagets koncernredovisning (där man avsätter tre gånger så höga summor till sin reparationsfond i jämförelse med vad man gjorde tidigare).

Är detta en smart strategi? Ja kanske. Om inte annat har det gjort att företagets starka varumärke har kunnat bibehållas (det räknas som bilvärldens starkaste) - trots aldrig så många återkallelser, driftsfel och skandaler.

Sedan är det egentligen ingen skillnad mellan de som ligger på första respektive några platser längre ned. Men den diskussionen är väl egentligen ganska lönlös att föra här, eftersom detta är en beskrivande artikel och ingen analys av mätunderlaget.

Så här smakar falukorv lika bra som oxfilé!

MVH AL

#5 • Uppdaterat: 2019-05-17 12:01
pinjong

Som jag uppfattat artiklar och tester i motorpressen så ligger Volvo och VW ungefär på samma nivå när det gäller fel och brister. Men Volvo tar hand om sina kunder.

#6 • Uppdaterat: 2019-05-17 14:38
bgl

Det är därför Toyota är så urusla på att handlägga de få defekta bilar dom sålt, Toyota är otränade!

#7 • Uppdaterat: 2019-05-17 16:28
Stefan Eriksson

Grattis Toyota, Subaru, Honda!, ni har de mest lojala bilägare-kom i håg att autoindex mäter bilägarnas lojalitet och känslor kring det egna bilvalet.

#8 • Uppdaterat: 2019-05-17 17:12
A.L

Liten korrigering där: Resultatet i Autoindex visar att de märken som ligger längst upp i listan har lojala ägare.

Det betyder dock inte att den egenskapen är giltig för hela bilpopulationen. Tvärtom är det bara resultatet i undersökningen, givet dess undersökningsdesign.

Resultatet i en mätning är alltså inte liktydig med egenskaperna i populationen - där parametern är okänd - men som man kan säga att man försöker skatta med hjälp av sådana här studier. För att använda sådana (inferens)tekniker krävs det dock att ett antal villkor är uppfyllda - och redan där kan vi prata om ganska stora brister också med Autoindex (krav på oberoende och slumpmässiga urval). Men som sagt, detta är nog inte rätt plats för att gå igenom sådana saker.

MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2019-05-17 21:11
klokast

Inte förvånande. Finns en del surgubbar här som inte tål sanningen men kvalitet lönar sig. Det finns en anledning till att Toyota är en global framgång. Det stavas pålitliga bilar med låg bränsleförbrukning. Biltidningarnas hatskara som ständigt klankar ner på Toyota liksom svenska recensenter framstår som en allt mer udda skara. Toyotas bilar får lovord internationellt i recensioner men så fort en svensk biltidning recenserar så tycks Toyota vara ständigt dåligt. Oavsett vad de gör för bil så är de alltid dåliga. Likadant är det med en liten klick medelålders män som tror sig veta vad som är en bra bil. Tydligen har ni fel.

#a • Uppdaterat: 2019-05-17 21:15
klokast

Det finns statistik som visar fel på bilar. Inte kundnöjdhet. Det visar också på att Toyota har hög kvalitet. Man är inte bara bra på att ta hand om fel, bilarna ÄR bra. Sedan kan ni surgubbar som deppar över att Volvo och BMW har sämre kvalitet sura bäst ni vill. Det förändrar liksom inte fakta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.