Nästa artikel
En halv miljon bilar har dåligt ljus
Nyheter

En halv miljon bilar har dåligt ljus

Publicerad 14 december 2017 (uppdaterad 15 december 2017)
Många bilar har dålig belysning, vilket är farligt både för den som kör bilen och andra trafikanter.
När jultrafiken väntar runt hörnet kommer siffror som visar att var fjärde bil har brister i belysningen.
Omkring jul beräknas två miljoner svenskar ge sig ut på vägarna och många av dessa kan utgöra en risk i trafiken. Årets synbesiktning, som genomfördes av bilprovningen tillsammans med Synoptik, visade att en av fem bilister ser trafikfarligt dåligt.

Men även bristfällig belysning på bilarna kan vara riskabel i dessa mörka tider med få timmars dagsljus. Statistik från Bilprovningens kontrollbesiktningar visar att i genomsnitt mer än var fjärde bil (cirka 27 procent) har brister i belysningen. Det betyder alltså att det rullar 540.000 bilar med felaktiga ljus som utgör en fara både för andra och för den som kör fordonet.


– Det finns många saker man kan kontrollera själv och åtgärda innan man åker iväg med bilen. Det är särskilt viktigt med en fungerande och rätt inställd belysning för att se och synas. Nya lampor med starkare ljus kan göra stor skillnad i vintermörkret, säger Morgan Isacsson, Bilprovningens expert på kontrollbesiktning och bilar.

Diskutera: Har du sett bilar med dålig belysning i trafiken nyligen?
 
Sju tips för att se och synas i trafiken
  • Synskärpa: Synen förändras långsamt hela tiden, ofta utan att vi märker det. Särskilt efter 45-årsåldern, då ålderssynthet börjar smyga sig på för de allra flesta vilket också påverkar avståndsseendet. Tips: Gör ett gratis syntest i en syndator hos optikern vartannat år för att vara säker på att du har en trafiksäker syn.
  • Blänk och reflexer: När vintersolen står lågt och snön har fallit är risken för bländning extra stor. Tips: Se till att du har solglasögon med polariserande glas som motverkar både reflexer från sol och blänk från mötande bilar. Till glasögon finns dessutom trafikglas som är anpassade för bilkörning, med bättre kontrast på dagen och som minskar reflexer och bländning vid mörkerkörning.
  • Hel- och halvljus: Kontrollera att glödlamporna för både hel- och halvljus fungerar. Tips: Vid nästa glödlampsbyte byt ut ”originallamporna” till godkända tillbehörsglödlampor som avger mycket mer ljus.
  • Positionsljus: Kontrollera att positionsljusen fram (vitt eller gult) och bakljusen (rött) fungerar och lyser tillräckligt starkt. Tips: Vid nästa glödlampsbyte byt till ”Longlife-lampor” som håller längre.
  • Blinkers: Kontrollera att alla blinkerslampor (orangegula) fungerar. Tips: Tryck på knappen för varningsblinkers så kan du kontrollera alla lampor samtidigt.
  • Bromsljuset: Kontrollera att alla lampor för bromsljuset fungerar. Tips: Glöm inte bort det extra bromsljuset som är vanligt på nyare bilar.
  • Reflexer: Kontrollera att bilens reflexer (röda) baktill finns och är oskadade.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-12-14 16:50
40-talisten

I Frankrike körde man utan ljus tills det blev helmörkt, då tände man parkeringsljuset. Det viktigaste instrumentet i franska bilar var amperemätaren, på hedersplats mitt på instrumentbrädan. Men så är det väl inte numera??

#9 • Uppdaterat: 2017-12-14 17:48
Ronneby-Benny

Ägarna bryr sig inte om de syns och obegripligt nog är EU anpassade bilarna släckta i baken....Jag monterade DLR ljus på min bil och kopplade in bakljusen med hjälp av relä. JAG vill att bilisterna ser min bil bakifrån också...

#a • Uppdaterat: 2017-12-14 18:22
Deeds

Vad är olagligt med att ha bakljusen på dagtid??