Bild
Nästa artikel
Nyheter

En halv miljon bilar har dåligt ljus

Publicerad 14 december 2017 (uppdaterad 15 december 2017)
Många bilar har dålig belysning, vilket är farligt både för den som kör bilen och andra trafikanter.
När jultrafiken väntar runt hörnet kommer siffror som visar att var fjärde bil har brister i belysningen.
Omkring jul beräknas två miljoner svenskar ge sig ut på vägarna och många av dessa kan utgöra en risk i trafiken. Årets synbesiktning, som genomfördes av bilprovningen tillsammans med Synoptik, visade att en av fem bilister ser trafikfarligt dåligt.

Men även bristfällig belysning på bilarna kan vara riskabel i dessa mörka tider med få timmars dagsljus. Statistik från Bilprovningens kontrollbesiktningar visar att i genomsnitt mer än var fjärde bil (cirka 27 procent) har brister i belysningen. Det betyder alltså att det rullar 540.000 bilar med felaktiga ljus som utgör en fara både för andra och för den som kör fordonet.


– Det finns många saker man kan kontrollera själv och åtgärda innan man åker iväg med bilen. Det är särskilt viktigt med en fungerande och rätt inställd belysning för att se och synas. Nya lampor med starkare ljus kan göra stor skillnad i vintermörkret, säger Morgan Isacsson, Bilprovningens expert på kontrollbesiktning och bilar.

Diskutera: Har du sett bilar med dålig belysning i trafiken nyligen?
 
Sju tips för att se och synas i trafiken
  • Synskärpa: Synen förändras långsamt hela tiden, ofta utan att vi märker det. Särskilt efter 45-årsåldern, då ålderssynthet börjar smyga sig på för de allra flesta vilket också påverkar avståndsseendet. Tips: Gör ett gratis syntest i en syndator hos optikern vartannat år för att vara säker på att du har en trafiksäker syn.
  • Blänk och reflexer: När vintersolen står lågt och snön har fallit är risken för bländning extra stor. Tips: Se till att du har solglasögon med polariserande glas som motverkar både reflexer från sol och blänk från mötande bilar. Till glasögon finns dessutom trafikglas som är anpassade för bilkörning, med bättre kontrast på dagen och som minskar reflexer och bländning vid mörkerkörning.
  • Hel- och halvljus: Kontrollera att glödlamporna för både hel- och halvljus fungerar. Tips: Vid nästa glödlampsbyte byt ut ”originallamporna” till godkända tillbehörsglödlampor som avger mycket mer ljus.
  • Positionsljus: Kontrollera att positionsljusen fram (vitt eller gult) och bakljusen (rött) fungerar och lyser tillräckligt starkt. Tips: Vid nästa glödlampsbyte byt till ”Longlife-lampor” som håller längre.
  • Blinkers: Kontrollera att alla blinkerslampor (orangegula) fungerar. Tips: Tryck på knappen för varningsblinkers så kan du kontrollera alla lampor samtidigt.
  • Bromsljuset: Kontrollera att alla lampor för bromsljuset fungerar. Tips: Glöm inte bort det extra bromsljuset som är vanligt på nyare bilar.
  • Reflexer: Kontrollera att bilens reflexer (röda) baktill finns och är oskadade.

Kommentarer

#1 • 2017-12-14 14:12
hultarn

" i genomsnitt mer än var fjärde bil (cirka 27 procent) har brister i belysningen. Det betyder alltså att det rullar 540.000 bilar med felaktiga ljus som utgör en fara både för andra och för den som kör fordonet."

Men, inte skiljer man på en trasig lampa till halvljus och t.ex. p-ljus? Brister i belysningen kan ju vara vad som höst mellan trasig skyltlykta till inget halvljus. Den som saknar lyse på skylten är ju inte direkt en fara...

#2 • Uppdaterat: 2017-12-14 14:13
Hackenbush

Man ser ofta samma bilar med bara ett halvljus fram vecka efter vecka. Antingen kollar bilister sällan sina ljus eller så kostar det kanske för mycket att byta ut den trasiga halvljuslampan.

#3 • Uppdaterat: 2017-12-14 14:14
hultarn

För övrigt vill jag höja en röst när det gäller vägskyltarna som ofta är bländande, och ju starkare ljus, desto värre bländning.
Mörkt och blött ihop med bra ljus = bländning.
Det borde vara mindre reflexmaterial i skyltarna, särskilt som vi idag ser allt lägre tillåtna farter på vägarna.

#4 • 2017-12-14 14:17
BBT6

Finns tyvärr ett annat problem, och det är de alltmer designade strålkastarna som avger ett undermåligt ljus. OK, man syns, men man ser inte speciellt bra själv. Är missnöjd med framförallt helljuset på min Golf, halvljuset är acceptabelt. Men på mörka vägar får man dra ned hastigheten, eller så får jag ta steget att montera extraljus. Men då är jag rädd att steget från ett bra helljus till ett halvbra halvljus blir för stort.

#5 • 2017-12-14 14:40
Styggavargen

En dam jag mötte hade ingen ljus alls på bilen, tydligen hade båda lamporna gått sönder... först den ena, utan att hon märkt det och sedan den andre. Detta var en gammal Avensis. Hon körde med helljuset på hem den kvällen. Veckan efter var problemet åtgärdat, två nya lampor för halvljuset.

#6 • Uppdaterat: 2017-12-14 15:15
hultarn

Sen har vi ju dom som kör med parkeringsljus, varför har jag aldrig förstått. Ingen bil har ju parkeringsljus per automatik, så föraren har alltså valt det själv.
Det är inte så ovanligt som man kanske kan tro.
Plus de bilar som inte har bakljus ihop med DRL, vilka man ser kvällstid köra runt utan bakljus. Korkade EU-regler!

#7 • Uppdaterat: 2017-12-14 16:20
systembolaget

Varje dag ser jag massor av bilar som kör omkring med släckta bakljus, är dagens bilförare så tröga att de inte vet hur ljusvreden skall vara inställda, eller är det allmänt ointresse, typ vem bryr sej.

#8 • 2017-12-14 16:50
40-talisten

I Frankrike körde man utan ljus tills det blev helmörkt, då tände man parkeringsljuset. Det viktigaste instrumentet i franska bilar var amperemätaren, på hedersplats mitt på instrumentbrädan. Men så är det väl inte numera??

#9 • 2017-12-14 17:48
Ronneby-Benny

Ägarna bryr sig inte om de syns och obegripligt nog är EU anpassade bilarna släckta i baken....Jag monterade DLR ljus på min bil och kopplade in bakljusen med hjälp av relä. JAG vill att bilisterna ser min bil bakifrån också...

#a • 2017-12-14 18:22
Deeds

Vad är olagligt med att ha bakljusen på dagtid??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.