Bild
Nästa artikel
Många bilar har dålig belysning, vilket är farligt både för den som kör bilen och andra trafikanter.
Många bilar har dålig belysning, vilket är farligt både för den som kör bilen och andra trafikanter.

En halv miljon bilar har dåligt ljus

Nyheter

När jultrafiken väntar runt hörnet kommer siffror som visar att var fjärde bil har brister i belysningen.

Omkring jul beräknas två miljoner svenskar ge sig ut på vägarna och många av dessa kan utgöra en risk i trafiken. Årets synbesiktning, som genomfördes av bilprovningen tillsammans med Synoptik, visade att en av fem bilister ser trafikfarligt dåligt.

Men även bristfällig belysning på bilarna kan vara riskabel i dessa mörka tider med få timmars dagsljus. Statistik från Bilprovningens kontrollbesiktningar visar att i genomsnitt mer än var fjärde bil (cirka 27 procent) har brister i belysningen. Det betyder alltså att det rullar 540.000 bilar med felaktiga ljus som utgör en fara både för andra och för den som kör fordonet.


– Det finns många saker man kan kontrollera själv och åtgärda innan man åker iväg med bilen. Det är särskilt viktigt med en fungerande och rätt inställd belysning för att se och synas. Nya lampor med starkare ljus kan göra stor skillnad i vintermörkret, säger Morgan Isacsson, Bilprovningens expert på kontrollbesiktning och bilar.

Diskutera: Har du sett bilar med dålig belysning i trafiken nyligen?
 
Sju tips för att se och synas i trafiken
  • Synskärpa: Synen förändras långsamt hela tiden, ofta utan att vi märker det. Särskilt efter 45-årsåldern, då ålderssynthet börjar smyga sig på för de allra flesta vilket också påverkar avståndsseendet. Tips: Gör ett gratis syntest i en syndator hos optikern vartannat år för att vara säker på att du har en trafiksäker syn.
  • Blänk och reflexer: När vintersolen står lågt och snön har fallit är risken för bländning extra stor. Tips: Se till att du har solglasögon med polariserande glas som motverkar både reflexer från sol och blänk från mötande bilar. Till glasögon finns dessutom trafikglas som är anpassade för bilkörning, med bättre kontrast på dagen och som minskar reflexer och bländning vid mörkerkörning.
  • Hel- och halvljus: Kontrollera att glödlamporna för både hel- och halvljus fungerar. Tips: Vid nästa glödlampsbyte byt ut ”originallamporna” till godkända tillbehörsglödlampor som avger mycket mer ljus.
  • Positionsljus: Kontrollera att positionsljusen fram (vitt eller gult) och bakljusen (rött) fungerar och lyser tillräckligt starkt. Tips: Vid nästa glödlampsbyte byt till ”Longlife-lampor” som håller längre.
  • Blinkers: Kontrollera att alla blinkerslampor (orangegula) fungerar. Tips: Tryck på knappen för varningsblinkers så kan du kontrollera alla lampor samtidigt.
  • Bromsljuset: Kontrollera att alla lampor för bromsljuset fungerar. Tips: Glöm inte bort det extra bromsljuset som är vanligt på nyare bilar.
  • Reflexer: Kontrollera att bilens reflexer (röda) baktill finns och är oskadade.

Kommentarer

#1
2017-12-14 14:09

Ja det har jag.

#2
2017-12-14 14:12

" i genomsnitt mer än var fjärde bil (cirka 27 procent) har brister i belysningen. Det betyder alltså att det rullar 540.000 bilar med felaktiga ljus som utgör en fara både för andra och för den som kör fordonet."

Men, inte skiljer man på en trasig lampa till halvljus och t.ex. p-ljus? Brister i belysningen kan ju vara vad som höst mellan trasig skyltlykta till inget halvljus. Den som saknar lyse på skylten är ju inte direkt en fara...

#3
2017-12-14 14:13

Man ser ofta samma bilar med bara ett halvljus fram vecka efter vecka. Antingen kollar bilister sällan sina ljus eller så kostar det kanske för mycket att byta ut den trasiga halvljuslampan.

#4
2017-12-14 14:14

För övrigt vill jag höja en röst när det gäller vägskyltarna som ofta är bländande, och ju starkare ljus, desto värre bländning.
Mörkt och blött ihop med bra ljus = bländning.
Det borde vara mindre reflexmaterial i skyltarna, särskilt som vi idag ser allt lägre tillåtna farter på vägarna.

#5
2017-12-14 14:17

Finns tyvärr ett annat problem, och det är de alltmer designade strålkastarna som avger ett undermåligt ljus. OK, man syns, men man ser inte speciellt bra själv. Är missnöjd med framförallt helljuset på min Golf, halvljuset är acceptabelt. Men på mörka vägar får man dra ned hastigheten, eller så får jag ta steget att montera extraljus. Men då är jag rädd att steget från ett bra helljus till ett halvbra halvljus blir för stort.

#6
2017-12-14 14:40

En dam jag mötte hade ingen ljus alls på bilen, tydligen hade båda lamporna gått sönder... först den ena, utan att hon märkt det och sedan den andre. Detta var en gammal Avensis. Hon körde med helljuset på hem den kvällen. Veckan efter var problemet åtgärdat, två nya lampor för halvljuset.

#7
2017-12-14 15:15

Sen har vi ju dom som kör med parkeringsljus, varför har jag aldrig förstått. Ingen bil har ju parkeringsljus per automatik, så föraren har alltså valt det själv.
Det är inte så ovanligt som man kanske kan tro.
Plus de bilar som inte har bakljus ihop med DRL, vilka man ser kvällstid köra runt utan bakljus. Korkade EU-regler!

#8
2017-12-14 18:30

Ja, de som kör omkring med släckta bakljus trots beckmörker måste ha ett fantastiskt mörkerseende för att se något framåt med DRL. Förmodligen följer de bara de framförvarande bakljusen och har tankarna på annat håll.

#9
2017-12-14 16:21

Varje dag ser jag massor av bilar som kör omkring med släckta bakljus, är dagens bilförare så tröga att de inte vet hur ljusvreden skall vara inställda, eller är det allmänt ointresse, typ vem bryr sej.

#10
2017-12-14 16:50

I Frankrike körde man utan ljus tills det blev helmörkt, då tände man parkeringsljuset. Det viktigaste instrumentet i franska bilar var amperemätaren, på hedersplats mitt på instrumentbrädan. Men så är det väl inte numera??

#12
2017-12-14 17:48

Ägarna bryr sig inte om de syns och obegripligt nog är EU anpassade bilarna släckta i baken....Jag monterade DLR ljus på min bil och kopplade in bakljusen med hjälp av relä. JAG vill att bilisterna ser min bil bakifrån också...

#13
2017-12-14 18:19

Du vill montera olaglig belysning, för att du vill att bilister ska se dig bakifrån? Hahaha är väl bättre att du har på halvljus och bakljus som det ska vara på din bil.

#14
2017-12-14 18:22

Vad är olagligt med att ha bakljusen på dagtid??

#15
2017-12-14 18:51

BBT6
Jag har en Leon och upplever även jag dåligt helljus. Jag monterade extraljus vilket är guld värt. Även effektivt vid helljusblink när man åker bakom någon mobilfipplare som vinglar. :-)

Hultarn
Det kan bero på att de flesta är felmonterade. Skylten ska vinklas något i syfte att inte reflektera.

#16
2017-12-14 19:08

Släckt där bak är nog vanligast och helt idiotiskt men men...återigen ett resultat av Eu.

#17
2017-12-14 19:17

Att det är släckt bak är idioti. Men man kan ju enkelt ordna det genom ett vrid på ljusreglaget.

#18
2017-12-14 19:19

Helt perfekt med släkt där bak. Om man inte har för vana att komma nosande andra i baken. Ser man inte en bil framför skall man kolla synen/glasögonen.

#19
2017-12-14 19:20

Svart bak = vilka bilar. Väldigt många japanska vad jag ser.
På mina sista bilar sedan 2010 har det funnits ett auto läge på lamp vredet som tänder halvljus och bakljus när det blir mörkt, Det står i auto sedan köp.
Är det möjligt att det säljs bilar 2016 17 utan auto läge eller är folk korkade.

#20
2017-12-14 19:31

Förmodligen så att autoläget fungerar olika bra på olika märken, gissar jag. Åkte nyligen bakom en Hyundai i30 som var mörklagd bak trots att det var ganska mörkt ute, men det tändes efter några mil. En granne med likadan bil kom hem sent en kväll, kolsvart ute och inga baklampor tända och bara DRL fram. Kanske är det manuellt på den modellen? Annars funkar det synnerligen dåligt på den modellen och tydligen även dess förare...

#21
2017-12-14 19:35

Mängden som kör runt med trasiga halogenlampor fram är ju fascinerande många...

#22
2017-12-14 19:48

Att eftermontera drl lampor fram är olagligt på bilar från årsmodell 1994, när helbilsgodkännande infördes.

#23
2017-12-14 19:57

Helt övertygad om att det säljs åtskilliga bilar utan "Auto-läge" även idag men det hindrar ju inte att man ständigt har vredet stående på "Halvljus" för då får man ju också bakljus. Så kör jag själv och det fungerar utmärkt...:)

#24
2017-12-14 20:14

I "sju tips" anges vikten av att kontrollera att blinkerslamporna fungerar. Detta verkar inte betydelsefullt bland det otal förare som inte vet när man använder dem eller ens vet var kontakten sitter.

#25
2017-12-14 22:13

En bra start är att sluta tillverka halogenlamporna. Led bör vara standard, laser till extra kostnad. Man ser verkligen ingenting med ljuset på en ny golf med halogen, lampan på mobilen lyser upp mer.

#26
2017-12-14 22:43

Till brister i belysningen vill jag även räkna med de bilar som körs med dimljus i kombination med den vanliga belysningen och amatörmässig, olaglig konvertering till xenon- och LED-belysning.

#27
2017-12-14 23:39

En mindre lyckad eller farlig? utveckling är att flera börjar införa LED i dimljusen, har noterat det på nya BMW 5, samtidigt finns det ingen spolning eller annat på dimljusen och de packas lätt med snö på vintern och då försvinner ljuset om det är LED eftersom det inte skapar någon värme som vanliga dimljus som normalt förmår smälta snö.

"Hackenbush 2017-12-14 14:13
Man ser ofta samma bilar med bara ett halvljus fram vecka efter vecka. Antingen kollar bilister sällan sina ljus eller så kostar det kanske för mycket att byta ut den trasiga halvljuslampan."

Tydligen saknar många bilar varning för trasiga glödlampor, (vilket jag uppskattat mycket, aldrig kört med trasig lampa pga det.) (granne har kört med konstant ökande antal trasiga bakljuslampor på sin S60 i 5 år, är nu uppe i 4 st.)
Många bilar är det också svårt att byta glödlampor på, en detalj många tycker är oviktigt när de köper bil.

Sedan kunde man ju kommenterar bilden med snö, vissa bilar med tvär akter packas med snö på bakljusen på ett trafikfarligt sätt, andra inte.
Bilden påminner mig om att första versionen Insignia har synliga bakljus i snö pga. en mjukt rundad övergång.

#28
2017-12-15 07:26

Sedan finns det ju bilister som inte bländar av, kommer med helljuset på och är en lika stor fara som de som kör med bristfällig belysning.

#29
2017-12-15 08:35

Idag körde jag till jobbet i en två år gammal bil utan automatisk tändning av halvljus när det är mörkt och därmed släckt baktill om man inte gör något manuellt. Ställer man om reglaget till halvljus så är parkeringsljuset på när man stänger av bilen. Den bilen är rumänsk.
Den koreanska bilen jag vanligen använder är det automatik på när det blir mörkt och den här tiden på året verkar det vara mörkt alla tider på dygnet. Den tänder dock inte halvljuset när man slår igång torkarna vilket jag tycker hade varit lämpligt.

#30
2017-12-15 12:26

Den stötsra faran är ju alla bländande halvjus,har ni alldeles sluta kontrollera bländningen på halvljus ? besiktningen skall inte dom kolla halvljusinställningen? speciellt alla suvar,dessa högbyggen skulle förbjudas. jag ställer frågan hur har man kunna godkänna att inte baklyset tänds automatiskt ????????

#31
2017-12-15 12:42

Axa: jo, jag vet att skyltarna ska vara något vinklade från vägen, men då främst för att undvika speglingar.
Pratade av en tillfällighet med den ansvariga på TV om detta, och hon berättade hur det är tänkt.
Men, vad hjälper korrekt uppsatta skyltar om de har för kraftig reflex?
Särskilt de vita som finns på 2-1-vägar är hemska. Det är knappast trafiksäkert att behöva blända av pga skyltarna...

#32
2017-12-15 14:18

Hultarn
Nej, visst kan reflektion vara kraftig. Men jag har märkt på mindre vägar där en del är vinkelräta mot vägen och andra är rätt vinklade från vägen att det blir stor skillnad. Ute i mörka skogen kan ju reflektionen upplevas än mer besvärande men jag tycker inte det är lika jobbigt med rätt vinkling.

#33
2017-12-16 00:00

Sedan har vi dom bilister som upptäcker att ett halvljus slocknat och kompenserar detta med att sätta på dimljusen. En nitisk polis kan ju i detta läge ge bilisten bubbla böter.

Men tyvärr så får man stå ut med detta för några poliser ser man sällan på vägarna numera.

#34
2017-12-16 00:00

Sedan har vi dom bilister som upptäcker att ett halvljus slocknat och kompenserar detta med att sätta på dimljusen. En nitisk polis kan ju i detta läge ge bilisten bubbla böter.

Men tyvärr så får man stå ut med detta för några poliser ser man sällan på vägarna numera.

#35
2017-12-17 13:42

Det är svårt att avgöra om bilarnas belysning är dålig eller inte när folk inte använder belysningen. Många använder inte helljus, inte blinkers, inte .... och numera många nya bilar kör helt släkt. Enda ljuset som man kan se är in i bilen och är från mobilens skärm! På min arbetsplats brukar ingen läsa bilens manual. De köper dyraste och säkraste bilarna som de egentligen inte har råd med men vet inte vad var det för funktion som gjorde bilen säkrare, förstås inte heller hur den fungerar eller man använder den. Med samma inställning köper de den dyraste systemkameran och lägger på autoläge för alltid, .......

#36
2017-12-17 16:34

Det är dags att alla bilar i trafiken ska ha påslagen belysning både fram och bak och det under dagens alla timmar, dagligen ser jag bilar åka omkring med nersläckta lampor kvällstid, vad är det för idioti att bilar ska tillåtas åka omkring på detta vis?? Startas motorn så ska lamporna på automatiskt, och funktionen ska inte kunna stängas av. Vill någon skum snubbe av skum anledning åka omkring utan lysen på så för dessa typer tejpa för lysena eller plocka ur lamporna

#37
2017-12-19 15:30

Det är inte bara jag som störs av den ökade reflexverkan (vad det nu hter), man ökade nämligen på den för några år sen. Även om skyltarna står rätt vinklade så bländar de, och ju bättre lyse på bilen, desto mer bländning. Våt vägbana till det, och man ser ingenting förutom motljus...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6589990
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5354549
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/bilister-blandas-av-vagmarken
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/blandande-trafikskyltar-ifr...

Dessutom berättas det att bilar med automatisk avbländning luras av skyltarna.

Fast Trafikverket är som vanligt smidigt som ett kylskåp, man kan ju bli tokig på såna här svar:
"Men att skyltarna rent skulle blända håller Mats Lindström inte med om och han råder bilister som störs av vägmärkena att försöka att inte titta rakt in i dem.
– Givetvis ska man se vad som står på märket, men man kanske inte ska fixera där. Upplever man det som väldigt starkt så får man blända ner till halvljus, för i sådana lägen så lyser de inte så våldsamt starkt, säger Mats Lindström."

Är det trafiksäkerhet om man tvingas blända av inför skyltar??
Vems är felet om man kör ihjäl nån då?

#38
2017-12-20 17:04

Nu börjar den tid när generation JAG lastar bilen överfull och drar till fjällen med xenonlysena i trädtopparna. För säkerhets skull brukar de också ha dimljusen påslagna och lägga sig 3 meter bakom framförvarande. De är säkert överjävligt duktiga på att dra in pengar men usla på att visa hänsyn.

#39
2017-12-21 16:09

Har ni alldeles sluta att testa inställningen på strålkastarna,+ stickstrålarna,dom som är värst är ju alla suvar som far omkring på våra vägar (obegriplig modell) det är ju mycket farligare än om en lampa är trasig! Å- besiktningen har dom alldeles sluta kontr inställningen ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.