Bild
Nästa artikel

En av fem bilister ser trafikfarligt dåligt

Nyheter

Bilprovningens samarbete med optikerföretaget Synoptik, Synbesiktningen, har nu presenterat resultatet av årets undersökning. En sak är helt klar – vi tror att vi ser bättre än vi egentligen gör.

Årets synbesiktning är sammanställd och resultatet visar att allt för många trafikanter ser så dåligt att de inte skulle få ta körkort utan krav på synjustering om de skulle ta körkort i dag. Hela 18 procent av de undersökta ser så dåligt att det är direkt trafikfarligt. Samtidigt finns det en övertro på den egna synförmågan. 94 procent av männen och 88 procent av kvinnorna anser sig se tillräckligt bra för att köra. Störst övertro på den egna förmågan finns bland män äldre än 50.

– Eftersom synen förändras gradvis är det inte konstigt att många har en övertro på sin syn. Det som är alarmerande är att 18 procent av alla bilister har en synskärpa som är direkt trafikfarlig. För att vi ska få en säkrare trafikmiljö räcker det inte att investera i hårda faktorer så som vägräcken och säkrare bilar, säger marknadschefen på Synoptik, Lottie Funck Ekelund.

Diskutera: Borde det vara krav på återkommande synundersökningar för förare?

Kommentarer

#1
2017-11-08 11:37

Klart att en optikerkedja vill ha så mycket synundersökningar som det bara går.

#2
2017-11-08 11:47

Inför uppkörning och hälso kontroll med jämna intervall för att få behålla körkortet. Det skall inte vara en rättighet att ha körkort.

#3
2017-11-08 12:28

Lätt att kolla synen under körning, ser man inte vad det står på trafikskyltar förrän man är framme vid dem så har man för dålig syn.

#4
2017-11-08 13:00

Vi har alltid trott stort om oss själva..
Det är det som är grejen! Vi har lyckats!
Nu med petimetrar och ASBGS inklusive alla andra bokstavskombinationer som nästlat sig upp i topp...
Då ska vi krypa ned under stenen igen och samsas med snigel och silverfisk.
Nja..Vi får allt se framöver vilka som bör.....

#5
2017-11-08 13:09

Och tre av fem håller inte avståndet,kanske uppkörning samtidigt med synkontrollen då.

#6
2017-11-08 13:11

Pinjong,exakt,det gäller att få spenderat varje tjänad krona.
Kolla bara besiktnigskravet inom EU,varför inte samma här.

#7
2017-11-08 13:13

Det handlar ju inte om att folk undviker att byta glasögon/linser för att jäklas med optikerna, utan snarare att förändringen går så långsamt att man inte inser att man faktiskt har börjat se sämre.

Inte förrän man ger sig ut med de nya glasögonen/linserna märker man skillnaden tydligt.

En synkoll när man förnyar körkortet borde vara regel.

#8
2017-11-08 13:37

Mörkerseende är nog så viktigt. Den försämras också med åldern. Enda gången jag har testats, var vid mönstringen. Det var ett tag sedan. Synen testar jag vid den årliga läkarundersökningen.

#9
2017-11-08 14:15

Detta är en partsinlaga - båda parterna är affärsdrivande.

Om jag minns rätt, gjordes en undersökning - betalad av EU, som visade att synen inte var lika kritisk som tidigare "trotts".

Bilden visar en "halvblind" synförmåga - vilket självklart är o-bra.

Texten pratar om "allt för många" - utan att ange mängden.

Texten pratar om "18 % ...farliga" Utan att ange vem som "bestämt" att de är trafikfarliga.

#10
2017-11-08 14:33

Jag har nyss fått nya arbetsglasögon. Passade på att be optikern testa även om jag behövde glasögon för att köra bil då jag själv vet att jag har en sämre syn än jag haft även på längre avstånd. Optikerns svar: "Ja. Vi kan förbättra din syn på långt håll anpassat för bilkörning, även om du har en godkänd synskärpa. Men det får konsekvenser för närseendet om du behöver göra något inne i bilen, ställa om ett reglage, en knapp eller annat som inte går med automatik eller känsel. Så jag (optikern alltså) bedömer att du klarar dig bättre utan glasögon".

#11
2017-11-08 16:35

BBT6: fast, det ena utesluter ju inte det andra. Med progressiva eller bifokala glas (eller linser) har man ju skärpa för alla avstånd.

#12
2017-11-08 18:25

Tacka f-n för att synoptik och liknande glasögonfirmor framhåller nästan alla är i behov av glasögon, det är ju optikernas levebröd. Vänd er till de gamla och beprövade optikerna istället, de har skam nog att inte lura folk.

#13
2017-11-08 18:48

Märkliga kommentarer från några....Jag är 64 och märkte att jag blev trött i ögonen trots bra synskärpa på långt håll. Synkontroll hos optikern och höger öga hade försämras och glasögonen var lite repiga. Fixade till nya glasögon oh ja jisses vad mycket bättre för nu blev jag inte trött i ögonen längre. Helt jävla självklart att synen plus kanske de gamla glasögonen behöver kollas. Så skönt nu speciellt i mörkret och trafiken. Förstår inte folk som inte märker att synen blir sämre med åren.

#14
2017-11-08 19:00

Min katarakt opererades under sommaren. Vilken skillnad! Nu kan jag köra säkert i mörker igen.

#15
2017-11-08 21:00

Gör gärna synundersökningen hos dom, sedan tar du ditt recept och beställer direkt från kina. Många tusenlappar blir det i vinst.
Vansinniga överpriser på glasögon i Sverige.

#16
2017-11-09 09:02

Hultarn, det sa jag också. Men optikern menade att vinsten för bilkörningen var så låg och tillvänjningen till ett par progressiva eller bifokala som man dessutom måste titta igenom "på rätt sätt" innebar att jag totalt sett skulle bli en sämre bilförare. Eftersom man ökade skärpan på långt håll, skulle enligt honom omställningstiden till närseende öka oavsett progressiva. Jag vet inte, litade på honom. Och jag har fortfarande 0,8 -0,9 på långt håll men en upplevd försämring eftersom jag senast jag bytte arbetsglasögon hade 1,2 på båda.

#17
2017-11-09 15:39

Egentligen borde bilbesiktningar och vårdcentraler ligga i samma byggnad så att båda förare och fordon kan kollas samtidigt på samma tidsbeställning. I dag är bilens hälsa viktigare än förarens genom att bilen MÅSTE besiktigas, föraren "besiktigas" om hen vill. Hur kan det ha blivit så? Inkompetens och dumhet på hög nivå?
Ny bil och blind förare är faktisk en riskfaktor även om bilen har 5 stjärnor vid krocktestet!

#18
2017-11-09 22:19

Folk köper ju både Asiater och Skodor så det är egentligen ingen överraskning.
Man borde införa synundersökning i samband med varje bilköp.

#19
2017-11-10 07:21

Sen har vi de som inte ser trafiken för att de tittar på sin telefon istället.

#20
2017-11-10 15:55

Gärna återkommande kontroller som bland annat förekommit i Storbritannien sedan många år. och som där tycks fungera mycket bra. Dock skall de omfatta ALLA körkortsinnehavare och inte som nu och som jag själv drabbats av då jag ville utöka min B-behörighet med D-behörighet att de på Transportstyrelsen började gå efter nya synfälsregler än de som gällde då jag tog B-kort. Nu har jag i högsta grad blivit diskriminerad och tvingas till återkommande och tvivelaktigt genomförda synfältsundersökningar vilket för svenskt vidkommande är mycket skamligt!

#21
2017-11-12 18:21

Det finns många typer av synfel. Allt handlar inte om skärpa och mörkerseende. Ljusspridning (typiskt vid katarakt) och synfältsbortfall (glaukom och makuladegeneration) är några exempel.
Tidningen hade en artikel för en tid sedan om bättre testmetoder för att verkligen se hur föraren klarar av att bedöma trafiksituationer.

Vid ett besök hos min optiker provade jag att se med den tillåtna oskärpan. Då är man ju smått livsfarlig!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!