Nästa artikel
Lynk & Co 01 – rapport från provkörningen
Provkörning

Lynk & Co 01 – rapport från provkörningen

Publicerad 30 november 2017 (uppdaterad 30 september 2020)
Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström åkte till Shanghai för att provköra första bilen från Volvos nya systermärke Lynk & Co.
Vad är det för bil, Fredrik?
– Första modellen ut från ett sprillans nytt bilmärke som utvecklats i Göteborg och som nu börjar byggas och säljas i Kina.

– Märket heter alltså Lynk & Co, ett ganska udda namn på en biltillverkare får man väl säga, och det ägs av Geely, samma kinesiska bolag som äger Volvo. Och det är också teknik från Volvo som utgör basen till bilarna. Lynk & Co 01, som första modellen kallas, är en mellanstor suv som bygger på samma delar som används till nya Volvo XC40.
 
Och den kommer till Sverige?
– Japp, men det kommer att dröja en bra stund. Någon gång i slutet av 2019 ska Lynken börja säljas i Europa.
 
Hur är bilen då?
– Som sagt är det en slags mittemellansuv som är ungefär 4,5 meter lång. Stort fokus på design, det ska vara poppigt och lite lagom annorlunda. Utseendet tar kanske en stund att smälta men bilen har absolut en egen stil. Utrymmena är bra, framför allt är baksätet rymligt, med massor av plats för att sprattla med benen.
 
– Bilarna jag fått köra är avstämda för kinesiska bilköpare och kinesiska vägar. Vägarna här borta har mycket skarvar och skrovlig yta. Därför har chassit fått en ganska mjuk inställning. Det gör att bilen gungar en del i sidled men den rullar också bekvämt. Vi får väl se hur bilen kommer att kännas i Sverige så småningom, det sägs att fjädring och stötdämpning ska göras klart styvare på bilarna för Europa.

Några fler intryck?
– Det generella intrycket är att det är en välbyggd bil. Att den byggs i Kina märks inte, om man nu skulle tro att det betyder sämre byggkvalitet. En bil som känns ganska allround utan att riktigt sticka ut, förutom när det gäller designen och alla möjligheter till uppkoppling och bildelning. Just om det finns mycket mer att berätta, det tänkte jag göra i nästa nummer av tidningen.
 
Finns den förresten som hybrid eller elbil?
– Nej inte ännu, det är Volvos fyrcylindriga bensinmotorer som gäller, kopplade till manuell låda, sexstegad automat eller sjustegad dubbelkopplingslåda. Helt traditionellt. Däremot lovar Lynk att en laddhybrid, med elmotor och trecylindrig bensinmotor, ska lanseras 2018. En hybrid med 48 volts elsystem och en renodlad elbil kommer senare.
 
Och vad kostar bilen?
– Det är väl det som är mest intressant. Lynk & Co säger att man inte ska ha några traditionella återförsäljare i Europa. All försäljning ska ske via internet. Dessutom ska det bara finnas några enstaka varianter, sex-sju-åtta stycken, att välja mellan. Inga tillval. Genom att göra på det här sättet menar Lynk att prisnivån kan pressas ner.
 
– Här i Kina börjar priserna på motsvarande 201 000 kronor. Det är ju väldigt lågt jämfört med de 400 000 kronor som Volvo vill ha för en XC40 i Sverige. Vi får väl se vad Lynk sätter för pris i Sverige, det är inte bestämt ännu.
 
Läs mer om Lynk & Co och provkörningen av Lynk & Co 01 i Vi Bilägare nummer 1/2018 som utkommer 16 januari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.  
 
Diskutera: Vad tycker du om Lynk 01?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-30 09:26
Styggavargen

Ser ut som en fetare Nissan puke.

#2 • Uppdaterat: 2017-11-30 09:31
Hackenbush

Den ser trevligare ut än Volvo XC40 i alla fall.

#3 • Uppdaterat: 2017-11-30 09:39
Tvärnit

Tycker att den ser bra ut men att det är noga bara för att den till det yttre är väldigt lik en Porsche Cayenne

#4 • Uppdaterat: 2017-11-30 09:48
40-talisten

Inom 10 år kommer vi att köpa kinesiska bilar. Kommer ni ihåg vår attityd mot japanska bilar på 70-talet? Samma sak nu mot kineserna, men vänta så får ni se!

#5 • Uppdaterat: 2017-11-30 10:27
Axa

Hm, om den bygger på samma delar som Volvo, varför ska man betala det dubbla för en Volvo?
Designen? Smaksak...
Andrahandsvärdet?

#6 • Uppdaterat: 2017-11-30 10:39
Mattse

Lynk Co 01: utvecklats i Göteborg = Made by Sweden

Volvo XC40: utvecklats i Göteborg = Made by Sweden

#7 • Uppdaterat: 2017-11-30 11:19
Styggavargen

XC40 är snyggare, denna likna en padda eller groda med de fula lamporna uppe på motorhuven...

#8 • Uppdaterat: 2017-11-30 11:53
Saabium

Inte snygg. En blandning mellan Porsche och Peugeot. Hur bra kan det bli? Och så dessa flerfärgade bilar... suck.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-30 12:10
LeifV

"Vägarna här borta har mycket skarvar och skrovlig yta"... -utmärkt, då är den optimerad även för våra vägar här i Sverige.

#a • Uppdaterat: 2017-11-30 13:22
Axelman

Receptet verkar vara att ta en hyfsat konventionell grundform och hänga på obegripliga designattribut som inte hänger ihop eller har med varandra att göra. Design handlar inte om att bräcka varandra. Den som har mest konstiga linjer vinner inte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.