Nästa artikel
Laddad framfart för Optima
Nyheter

Laddad framfart för Optima

Publicerad 12 juli 2017 (uppdaterad 13 juli 2017)
Kia lanserade nyligen Optima Sportswagon som laddhybrid. Modellen är en billigare utmanare till Volkswagen Passat GTE och det visar sig i statistiken för juni månad.
Att Kia har lanserat en kombi som laddhybrid visar sig vara ett lyckokast.
När branschorganisationen Power Circle summerar antalet nyregistrerade laddbara fordon i juni är resultatet en ny rekordmånad. 1.333 nya laddbara bilar tillkom under juni, vilket är bästa månaden för 2017 totalt sett. Just nu rullar 35.053 laddbara bilar på de svenska vägarna.

74 procent av de laddbara bilarna som registrerades under juni månad var laddhybrider. Volkswagen Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHEV är fortsatta favoriter, med 245, respektive 134 nya fordon i juni, men nykomlingen Kia Optima SW spurtade upp till en tredjeplats med 98 nya bilar i juni. Lågt pris och lågt förmånsvärde bäddar för en tjänstebilsfavorit, vilket också Vi Bilägares reporter Mikael Schultz trodde när han provkörde bilen nyligen.

Laddhybriden Volvo V60 hade ett dåligt månadsresultat med endast två nya bilar på marknaden: ”Det märks tydligt att svenska folket tröttnat på de gamla laddbara bilarna som släpptes för flera år sen. Nu vill man ha nya och bättre bilmodeller och många sätter sin förhoppning till de två kommande åren då flertalet nya laddhybrider och elbilar kommer att lanseras”, skriver Power Circle i sitt pressmeddelande.

När det gäller elbilar blev Renault Zoe månadens nummer ett med 93 bilar, följd av Tesla Model S och X med 69, respektive 55 nya fordon.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-07-12 20:00
Styggavargen

Swemba, vad jag vet så betalar man förmånsvärdet... och det är långt under mot om du köpt bilen och ägt den. Hur tror du annars XC60 kunnat vara en toppsäljare? Eller är det en "förnuftig" bil tycker du?

#9 • Uppdaterat: 2017-07-12 21:59
L. Mäkinen

Det är dumt att inbilla sig att alla tillverkare har tekniskt kunnande att producera laddhybrider. Visst kan man ge någon av underleverantörerna en hög pengar för något som redan finns klart, men man ger samtidigt bort en del av framtida säljargument och inkomstmöjligheter.

#a • Uppdaterat: 2017-07-12 22:11
Swemba

@Styggavargen, vem betalar resten tror du?