Bild
Nästa artikel
Under optimala förhållanden ska räckvidden på Kia Optima SW kunna var 62 kilometer, enligt biltillverkaren själv.
Laddkontakten sitter på vänster framskärm och det tar fem timmar att fylla batteriet via en vanlig elkontakt. Med laddbox sjunker den tiden till tre timmar och tio minuter.
Lastutrymmet är intakt, men extrautrymmena under lastgolvet är borta.
Priset börjar på 404.900 kronor – 25.000 kronor billigare än Passat GTE kombi.

Kia Optima SW Plug-in Hybrid – rapport från provkörningen

Provkörning

Motorjournalist Mikael Schultz tog en kort sväng till Sigtuna norr om Stockholm för att provköra Kias senaste laddhybrid.

Hej Micke, vad kan du berätta om Optima kombi som laddhybrid?
– Den är en direkt utmanare till VW Passat GTE och kommer att bli hyperintressant, i synnerhet på tjänstebilsmarknaden. Där är laddhybrider till någorlunda rimliga priser starkt efterfrågade just nu och det i sin tur beror förstås på den allt hårdare kritiken mot dieselbilarnas miljöutsläpp.     
 
Hur är drivlinan uppbyggd?
– Det är en 2-liters bensinmotor och en elmotor i kombination med en sexstegad automatlåda. Systemets maxeffekt är 205 hk och vridmomentet 375 Nm. Det räcker för att sätta ordentlig sprutt på ekipaget när man så vill.
– Samtidigt är den deklarerade förbrukningen extremt låg. Den ligger på 1,4 l/100 km och det angivna koldioxidutsläppet är 33 g/km. Räckvidden på enbart el är enligt Kia 62 kilometer under optimala förhållanden. Det är 12 kilometer mer än vad värsta konkurrenten VW Passat GTE klarar.
 
Och hur är den att köra?
– Jättetrevlig, tycker jag. En stor och bekväm kombi som kan användas för långpendling på enbart el är inte alls dumt. Jag tror att Kia har en jättechans att kapa åt sig marknadsandelar med sin nya plug in-kombi. Konkurrenterna är ännu så länge ytterst få och den nya Kian har, enlig min bedömning, absolut vad som krävs för att kunna locka till köp.
– När det gäller själva kombiutrymmet är det intakt jämfört med vanliga Optima SW. Men alla extrautrymmen under lastgolvet är borta på plug in-versionen, där ligger batterier och annat som behövs hybridsystemet. Det innebär att lastvolymen med uppfällt baksäte krymper från 552 till 440 liter.
 

När kommer bilen till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den finns redan här och priset börjar på 404.900 kronor i ett mycket välutrustat Komfort Plus-utförande. Det är i runda tal 50.000 kronor mer än motsvarande bil med 1,7-litersdiesel, men 25.000 kronor billigare än Passat GTE kombi. Vill man krydda sin Optima SW Plug-in Hybrid med ännu mer utrustning finns ett tillvalspaket 19.900 kronor. Då landar slutpriset på 424.800 kronor. Och så får man supermiljöbilspremie också.

Hela provkörningen läser du i Vi Bilägare nummer 11/2017, som landar i butik den 22 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima SW Plug-in Hybrid?

Kommentarer

#1
2017-06-29 13:55

Det känns som att KIA är ensamma på spelplanen med vettiga laddhybrider.

#2
2017-06-29 13:58

Helt enig där Mäkinen. KIA/Hyundai verkar ha förmågan att leverera en färdig produkt i rätt tid på marknaden.

#3
2017-06-29 14:35

Varför kan Kia/Hyandai anpassa sig så fort med ny teknik och modeller? Vad gör andra bilmärken, SUV? Det känns som det spretar mycket nu med dels nya drivlinor (el/hybrid/fossila), samtidigt som SUV, Crossover och vanliga karosser finns. Blandar man alla dessa varianter blir det många modeller och höga utvecklingskostnader.

#4
2017-06-29 14:44

425.000:- för en Kia?? Njae inte intressant

#5
2017-06-29 15:51

Hackenbush: Heller 425000:- för en Kia som fungerar klanderfritt( och jag vet då jag kör sedanen) än en Volvo för 690000:- och då är det ingen miljöbil.

#6
2017-06-29 17:04

En begagnad europeisk bil bil är säkrare framför allt vid viltkollissioner och sidokrockar. Kia o andra lågprismärken har som regel dyra reservdelskostnader. plastig inredning. Hur en del kan gå från en säker Saab till en kia eller dacia är för mig en gåta. Tappat förståndet?

#7
2017-06-29 17:09

Fast om europeiska begagnade bilar är säkrare så borde det ju gälla Dacia så det är europeiskt, eller?
Och tycker inte man ska jämföra Dacia och Kia, Kia lirar i en högre liga helt klart.

#8
2017-06-29 17:20

Och nyare bilar har i regel mera utvecklade säkerhetssystem så nog är det att generalisera oerhört som Gunnar skriver. Sen är det ju så att med 7 års garanti så minskar ju reservdelsbehovet på många komponenter drastiskt - speciellt som kvaliteten också är bra.

#9
2017-06-29 17:36

425.000 kr lägger jag nog på något annat även om jag absolut inte har något emot Kia. Det finns mycket trevligt för den slanten. Dessutom låter siffrorna 1,4 l/100 km och CO2 på 33 g/km som ren fantasi. WLTP kommer förmodligen att förändra den bilden.

#10
2017-06-29 19:43

Undrar hur bilen beter sig i älgtestet med så många tunga batterier bakom bakaxeln?

#11
2017-06-29 20:05

McTar: En relevant fråga ! Ex.vis fick Mercedes C-klass problem med den förändrade viktfördelningen när den blev hybrid.

#12
2017-06-29 20:34

Vad som är "rätt förbrukning" på en laddhybrid beror på körmönstret. Jag tankade min Optima sedan idag eftersom mätaren började närma sig nedre delen av skalan. Senast jag tankade var 31:a maj och sen dess har jag kört 239 mil. Det gick att få i 40,9 liter bensin och färddatorn sa att jag hade snittat 1,7 liter/100 km. Inte så lågt som specen, men fullt OK enligt mig.

#13
2017-06-29 22:35

Det var riktigt lågt, man undrar varför vi inte fått dessa bilar tidigare. Om vi haft bilar med så låg genomsnittsförbrukning kunde vi sänka utsläppen med ca 60% eller mer. Det är inte illa alls. Enda nackdelen är då frågorna runt batteri tillverkningen, ökad vikt samt hur bra bilen håller ihop rent motormässigt (fossilt) när den används så lite.

#14
2017-06-30 07:36

jag är iof toyota vän men bra jobbat kia ser riktigt bra ut i motsats till prius plug in så är denna betydligt mera användbar.
man kunde bara önska att toyota haka på och monterade plugin system i fler av sina modeller. men det är kanske bara jag ;)

#15
2017-06-30 09:19

Väldigt intressant.
Snart dags att byta tjänstebil, och laddhybrid är det som gäller.
Innan har det i princip bara funnits VW Passat GTE, men jag skall seriöst kolla på denna.
Utrustningsnivån är ju riktigt grym, har ju allt.

#16
2017-06-30 10:00

En mycket intressant bil detta.

#17
2017-06-30 10:25

Det här kan mycket väl vara den mest intressanta laddhybriden – för tillfället.

Mig veterligt måste alla laddhybrider laddas från elnätet. När batteriet är urladdat är det enbart förbränningsmotorn som gäller.
Det förutsätter alltså att man har eluttag hemmavid och gärna där man oftast åker (arbetsplatsen). Vid långkörningar är fördelen högst marginell, om någon. Bilen har ju en ökad vikt.
En "vanlig" hybrid laddas under körning. Där hjälper elmotorn till att kapa förbrukningstopparna och har en viss fördel även vid långkörningar, i synnerhet som batteriet är lättare.
Jag är kluven till vilket alternativ som egentligen är bäst.

#18
2017-06-30 14:08

i toyotas fall blir laddhybriden en vanlig hybrid när ladd batteriet är tomt , alltså fortfarande väldigt snål att köra med, hur denna funkar har i alla fall inte jag någon aning om

#19
2017-06-30 16:11

Självklart laddas batteriet under körning på en laddhybrid. Inbromsning sker med regenerering och bilen är hyfsat snål även på längre sträckor.

När jag körde Stockholm-Örnsköldsvik och tillbaka med lite avstickare längs vägen hade jag ett snitt på 5,9 liter per 100 km. Då hade jag laddat när jag lämnade Spånga.

#20
2017-06-30 20:49

Roy
Jag tror även VW GTE-bilar fungerar som de "vanliga" hybriderna.

#21
2017-07-01 10:44

Byggde för skojs skull en VW Passat GTE med motsvarande utrustning som Optiman har.
KIA: 424.800:-
VW GTE: 531.200:-

Lägg därtill att KIA har 7 års garanti.

Är folkvagnen värd över 100.000:- mer PLUS att man har sämre garanti?

425.000:- för en KIA?? frågar sig folk.. men i ärlighetens namn, är är 532.000.- för en folkvagn så mycket vettigare?

#22
2017-07-01 12:20

Deeds, som svar på frågan, självklart nej! Kian är det självklara valet.

#23
2017-07-01 20:44

Jag provkörde Optima SW PHEV en kort runda á 15 min idag. Väldigt bekväm, ombonad interiör (lite svart och så, men påminner om BMW-stilen). De gick på el i princip hela tiden, fick provocera den vid acceleration för att bensinmotorn skulle gå in överhuvudtaget.
Som tjänstebilist så går den att få loss för ca 340 kkr (Pluspaket 2), medans en privatköpare vackert får slanta upp närmre 410 kkr. Världen är allt bra orättvis!

#24
2017-07-03 18:54

Jag tror på denna bil.

Fortfarande är jag dock osäker på hur det är med laddning under körning när det gäller laddhybrider.
Enkel bromskraftåtervinning är inte samma sak.

I Toyotas fall kan jag tänka mig att det kanske fungerar, men i Volvos?
Om det nu funkar i en Toyota, förutsätter det det typiska Prius-drivpaketet med elmotor, förbränningsmotor och generator hopkopplade via en planetväxel. Det i sin tur innebär att laddhybriden blir ganska mycket tyngre och förutsätter bra tillgång till laddningsställen för att löna sig.

#25
2017-07-03 21:24

Roy,
Jag förstår inte vad du menar. Såvitt jag vet kan alla laddhybrider lagra energi för att kunna köra på el senare. En del har dock för små batteripack, exempelvis äldre Prius PHEV.

#26
2017-07-04 15:31

Mäkinen. Vilken hastighet körde du på den sträckan.
När jag körde Stockholm-Örnsköldsvik och tillbaka med lite avstickare längs vägen hade jag ett snitt på 5,9 liter per 100 km. Då hade jag laddat när jag lämnade Spånga.

Helt klart en fin bil men för mycket pengar .
Testade med dieseln i vintras men blev lite besviken på ljudet men helt klart en fin bil som många andra.

#27
2017-07-07 08:00

mso,
Såg inte frågan förrän nu. När jag kör i tjänsten är det alltid begränsningen som gäller och då enligt GPS. Privatkörning kan jag ibland tillåta mig att göra i högre fart, men vill inte ha böter för att jag jobbar.
Den kostar mig 1300-1400 kr/mån att ha så jag tycker inte det är så dyrt.

#28
2017-07-12 16:25

Gunnar// Smaken är som baken men Kia bygger sannerligen inga dåliga bilar, man tummar varken på säkerhet eller materialval. Att hävda något annat är som att blunda för verkligheten. Även om jag säger det som Sveriges enda Kia-fantast som inte äger en Kia.

MVH

#29
2017-07-12 16:40

Om dom heter daiwo kia eller dacia spelar ingen roll när det gäller kollisioner med älgar. Jag åker hellre i en 10 år äldre europeisk bil, Volvo, Saab Opel BMW eller wv/Audi än att jag riskerar livet i en mycket sämre bil. I och för sig har det hänt mycket säkerhetsmässigt under 10 år, men det jag såg när jag jobbade ute på vägen bidrar till mitt ställningstagande.,Älgar sidokollisioner frontalkrockar och bara sopor av dessa märken är vad jag har sett. Dessutom är det väl lite klent med släpvagnsvikterna om man ens får dra någon slpvagn.

#30
2017-07-13 18:08

NCAP har all fakta, vill du inte läsa så är du lyckligt ovetande. Vill du hellre krocka med en älg sittandes i en 10 år gammal polo än i en ny sorento så är du inte mån om ditt liv ;). Känns som om den här diskussionen är bottenlös så härmed kliver jag ur den här brunnen...

MVH

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.