Bild
Nästa artikel
Ny kofångare och grill med kylargardin utmärker laddhybriden. Luftmotståndet (Cd) sänks från 0,27 till 0,25.
I körprogram EV rullar Optima på el upp till 120 km/tim.

Provkörning: Kia Optima laddhybrid

Provkörning

Optima laddhybrid blir en tuff prispressare. Mycket utrustning och klassledande räckvidd för ”dieselpengar”. Succé? Nja, bara nästan…

Passat GTE är herre på supermiljöbilstäppan. I augusti var 38 procent av alla nya Passat i Sverige laddbara. Men nu kommer Kia och rör om i grytan. 

Med ett grundpris på 369 900 kronor blir Optima PHEV den billigaste laddhybriden på marknaden – över 40 000 kr lägre än Passat GTE och nästan 10 000 kr billigare än Golf GTE.

Den är ingen tomhylsa heller. I priset ingår bland annat navigation, ventilerad läderklädsel och adaptiva LED-strålkastare. Med statlig subvention stannar priset på 349 900 kr. Det är i princip dieselpengar i stora mellanklassen och faktiskt nåbart för vissa privatkunder.

Optima PHEV är inte bara billigast. Körsträckan på el är längst av alla jämförbara konkurrenter. Kia utlovar eldrift upp till 54 kilometer och det verkar inte vara en utopisiffra. 

Jag inleder provkörningen med en längre slinga på bara el. Hastigheten på den bayerska landsbygden pendlar flitigt mellan 100 km/tim och 50 genom byarna. Efter 3,5 mil har jag enligt färddatorn en räckvidd på 1,8 mil till. Lovande.

Jag byter till hybridläge. Nu är det inte lika imponerande – snarare vardagligt. Jämfört med pigga Passat GTE är Optima PHEV oinspirerande bakom ratten. En tvåliters sugmotor på 156 hk jobbar via en vanlig sexstegad automatlåda. Elmotorn (68 hk mot Passats 115 hk) stöttar upp hjälpligt i vanliga hastigheter, men bensinmotorns låga vridmoment gör att automaten gärna växlar ned vid segdragning och det surrar mycket från motorrummet.  


Styrningen är diffusare än i vanliga Optima. Elservon på laddhybriden är monterad på rattstången, istället för på styraxeln, och det ger sämre vägkänsla. Därtill är utväxlingen vevigare. Ett konstigt val för en stadsorienterad bil.

Under press är Optima PHEV oroväckande sladdvänlig. Laddhybriden är skodd med lättrullade däck från koreanska Nexen. Och med batteriets extravikt i skuffen tar bakändan ett bredare spår vid offensiv kurvtagning på torr asfalt. ESP-systemet verkar inte omprogrammerat för den nya viktfördelningen. 

En annan nackdel är bagaget. Batteriplaceringen är ett hafsverk och stjäl mycket lastutrymme. Bagaget på 307 liter är nära 100 liter mindre än Passat GTE Sedan. Men bättring är på väg.

Till nästa sommar kommer Optima PHEV som kombi. Då lovar Kia att batteriet inte ska inskränka på lastutrymmet och baksätet blir fällbart.

Då kommer även Coasting Guide Control, som vet vad som händer på vägen och tipsar föraren om att motorbromsa i tid.

Totalt sett är Optima PHEV inte lika kul eller genomtänkt som Passat GTE. Men körbarheten på el imponerar och prismässigt är den överlägsen. 

Klart köpvärd, nästa år…

Kia Optima PHEV

PRIS, FRÅN KR: 369 900 kr (349 900 kr med supermiljöbilspremie).
MODELL: Fyradörrars sedan.
SÄLJSTART: September. 
MÅTT, CM: L 486/B 186/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 705.
MOTOR: Bensin: Rak fyrcylindrig bensinmotor med Atkinsoncykel. Volym 1 999 cm3. Max effekt 156 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 189 Nm vid 5 000 v/min. Elmotor: Max effekt 68 hk. Max vridmoment 205 Nm. Total systemeffekt: 205 hk och 375 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexstegad automat. 
PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim (120 på el). Acc. 0–100 km/tim på 9,4 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 1,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 37 g/km.
KONKURRENTER: BMW 225xe, BMW 330e, Mitsubishi Outlander PHEV, VW Passat GTE, Volvo V60 D5 Twin Engine.

Vad nytt?
Kias första laddhybrid.
För vem?
Den som kan ladda hemma och reser med lätt packning.   

Plus:
Körbarhet på el, garantier, pris, utrustning.
Minus:
Litet bagage, koambin dröjer, sladdbenägen.

Kommentarer

#1
2016-11-13 09:29

Ganska snygg bil men prisvärd vet jag inte om jag tycker att den är.

#2
2016-11-13 09:32

Som vanligt för asiaterna. Bra men inte hela vägen fram. VI européer ställer högre krav än den asiatiska och amerikanska marknaden.

#3
2016-11-13 09:43

Något för oss konservativa svenskar??

#4
2016-11-13 10:09

Snygg bil sen var det det där med känslan i styrningen jag skulle vilja veta vad dom omdömena grundar sig på är det när det slår i ratten i en kurva på gropig väg som det var i dom gamla PV 444 och vägkänslan från chassiet är det att studsa mellan sätet och taket som man gör i många järnfjädrade bilar jag har jobbat med bilar hela livet många olika märken och har aldrig kunnat uppskatta att man ska känna groparna i vägen i ratten och i sätet det är endast okomfortabelt

#5
2016-11-13 10:38

Inte bara att priset är lägre, man kan även räkna med bättre driftkvalitet i Kia än i VW, nåt som tyvärr Vi bilägare nästan aldrig nämner och som kan vara viktigare än priset.

#6
2016-11-13 10:41

Märkliga siffror? Imponerande om man lyckas få ut 205hk total systemeffekt från dessa två motorer. Ex så har ju Passat GTE en betydligt starkare elmotor (ca dubbelt) och ungefär samma effekt på bensinmotorn men trotts det så hamnar man där på 218hk (säkerligen strypt för att inte vridmomentet skall överstiga 400Nm). Men lilla elmotorn här på 68hk lyckas alltså ändå skrämma iväg så totala systemvridmomentet blir hela 375Nm, låter ju galet bra... MEN om nu bilen har detta imponerande vridmoment, väldigt många hästkrafter och bilen väger förhållandevis normalt (tom mindre än Passat GTE) så blir ju prestandatesterna långt från imponerande, 0-100km/h på nästan 10s? Ca 2 sekunder sämre än Passat GTE. Något går inte ihop, nästan samma effekt enligt siffrorna (trots halverad effekt på elmotorn jämfört med Passat GTE) men betydligt sämre prestanda? Märkligt....

#7
2016-11-13 10:50

Christofer: Sugmotor vs turbomotor.

#8
2016-11-13 10:58

Precis, sugmotor suger...

Jag hade valt Golf GTE...

#9
2016-11-13 11:00

Adzam
Svenskar vill gärna(?) se sig själva som konservativa men faktum är att vi är en de mest progressiva länderna i världen.

#10
2016-11-13 11:09

40 000 billigare än Passaten för en bil som är bättre standard utrustad och som går längre på bara el och har 7 års garanti till skillnad från VW som bara har 2 års garanti.
Räkna därtill att Kia med sin bensinmotor med Atkinsoncykel likt Prius är snålare på bränsle när batteriet är urladdat vilket inte gör bilen sämre när man åker längre än fem mil.
Så valet står mellan en bensinsnålare Kia laddhybrid med längre räckvidd på bara el och en Passat laddhybrid som är något snabbare 0 till 100 kmt fast med högre bränsleförbrukning och kortare körsträcka på bara el där elmotorn inte inte går att använda under - 10 grader och där bilen inte kan startas alls under -30 grader.

#12
2016-11-13 11:55

Axa, sugmotor i kombination med elmotorer är inte så dumt faktiskt.
Dessutom är det driftsäkrare med sugmotor än turbo.

#13
2016-11-13 12:07

@PREVIA, ja tänk om man bara kunde jämföra teoretiska speccar kontra pris. Då vore bilvalen så mycket enklare.

#14
2016-11-13 12:36

Är det samma drivlina här som i kommande Ioniq laddhybrid -- någon som har koll? Ioniqen är väl byggd med en bra plats för batteriet redan från början också, vilket förstås är bra. Ioniq har för övrigt premiär nu i helgen ("vanlig" hybrid, och elbil; inte laddhybrid än).

#15
2016-11-13 12:42

"Klart köpvärd, nästa år…"

E som alla koreanska bilar då ;-)

#16
2016-11-13 13:25

ToRy, bra fråga! Att den har Atkinson antyder att det kan vara samma teknik, dock är den motorn i Ioniq och även då Kia Niro hybrid mindre och har mindre effekt.

#17
2016-11-13 14:09

Mindre motor, just det. Det tycks snarare vara så att det är Hyundai Sonata PHEV, som säljs i USA, som har samma drivlina som Optima PHEV. Det jag hittade om Sonata PHEV på Hyundais USA-sida är samma i alla fall, vad jag kunde se. Sonata PHEV går 43 km på el i USA -- deras körcykel antar jag. Synd att Sonatan inte finns här, för den är snyggare än Optima tycker jag.

Återstår då att se hur mycket batteri de petar in i Ioniq PHEV.

#18
2016-11-13 15:49

Vidstige. NA motor suger ikke, den er atsmofærisk ;-)

#19
2016-11-13 16:07

Vidstige
Där tror jag att du har fel. Modern turbo rasar väldigt sällan.

Och jag tror inte den där sugmotorn blir snålare utan hjälp av elmotorn än turbomotor.

#20
2016-11-13 16:25

Axa, man ska nog säga det du sa nu med viss försiktighet och ödmjukhet om man favoriserar VW. För om något har VW haft enorma problem med sina TSI-motorer. Sen kör VW numera med kamrem, Kia med kamkedja, där då det senare brukar vinna i längden. Vilken som är snålast är svårt att avgöra med turbomotorer har en större tendens att överförbruka om man inte kör mycket försiktigt. Så i labbtest kan bensinturbon vara snålare men inte givet i verkligheten. Jag är dock med dig att en turbomotor är trevligare att köra med bättre bottendrag, å andra sidan är det just det som är smart med hybrider då elmotorn hjälper till med vrid från låga varv.

#21
2016-11-13 17:49

307 liters bagage i en bil på 486 cm?
Skämtar de?

#22
2016-11-13 18:35

Vidstige
Bara för att jag nämner turbo behöver du inte osökt komma in på VW. Det är inte bara VW som har turbo och det jag vände mig mot är påståendet att en turbo skulle ge sämre driftsäkerhet. Att just turbon skulle ge sämre driftsäkerhet är nonsens. Även att turbo i sig är problematiskt. Moderna turbo håller hela bilens livslängd.
Angående förbrukning så gäller ju detsamma oavsett turbo eller sug, båda drar mer bränsle ifall man kör offensivt. Jag skulle vilja hävda att en downsized turbomotor är att föredra. Kör man försiktigt drar den mindre än sugmotorn men vill man ha kraften så finns den där till skillnad från i sugmotorn.

#23
2016-11-13 18:51

Håller med Axa, turbo är nästan ett måste i en liten motor.

#24
2016-11-13 20:05

Axa @ Om Turbon håller bilens livslängd eller inte, beror på hur länge man har för avsikt att använda bilen.
Turbon är en dyr motorkomponent som så gott som alltid har den kortaste livslängden oavsett hur modern motorn är.
Om man dessutom (helt i onödan) kör så att turbon får någon funktion/inverkan så förkortar man hela motorns livslängd.

#25
2016-11-13 20:23

Axa, anledning att jag nämnde VW var för artikeln handlar om denna bil kontra konkurrenten Passat GTE men utsagan om försämrad driftsäkerhet i längden gäller alla märken. Dessutom bryts oljan ner snabbare om man har turbo vad det verkar. Om turbo behövs i hybrider kan diskuteras då du ju har en elmotor som hjälper till och med en laddhybrid så är ju tanken att du ska köra rätt många mil enbart med elmotorn. Det gäller ju också att hålla ner kostnaden för hela lösningen och då är det troligen billigare utan turbo. Poängen är alltså att det inte är givet att turbo alltid är bäst i hybrider och det beror lite på vad man är ute efter. Allt har för- och nackdelar. Pratar vi konventionella motorer är jag dock helt med dig som jag skrev tidigare.

#26
2016-11-13 21:49

Hackenbush @ Man kan med en bensin sugmotor använda växelspaken (om man inte har automatlåda) vid de få tillfällen man tycker sig ha behov av en Turbo.
Vidstige har rätt i att oljan bryts ner snabbare eftersom den skall kyla lagren i Turbon, som är den hetaste motorkomponenten, även om Du aldrig kör med ett övertryck i "insugningsröret."

#27
2016-11-14 07:27

Felpost

#28
2016-11-14 08:32

Jag har provat Optima laddhybrid och kan hålla med om den veviga styrningen. Den är ingen raket, men hyfsat bekväm.
Vad gäller Kias garantier på sju år så är det som vanligt så att de gäller allt utom slitdelar och enligt de Kia-mekaniker jag pratat med så är "allt i metall rena skrotet" så de har gott om jobb med framvagnar, bromsskivor, bromsok osv...

#29
2016-11-14 11:07

Glöm den 0,16L/mil, det är lögn i alla fall.
Är ni flesta som kommenterar kör taxi eller vad då?
Jag älskar när taxiförare pratar om hybrid fördelar och bränslesnålhet men sanningen är att taxiförare brukar inte veta hur mycket kostar bilservicen för taxibil och kör dem aldrig en bil eller hybrid längre än genomsnitt privatägare.

För 340..370tkr man kan köpa en bil med bättre prestanda +7..10 ton diesel.
Också att byta och återvinna ett stort bilbatteri efter 5-6år kommer att kosta för båda och ägare (minst 50tkr), miljö och samhället! Jo, taxi företag kan göra detta eftersom de tjänar så mycket att de skitar på kostnader. Men den här bil även passar inte till taxi, så litet...

#30
2016-11-14 11:57

Hur sätter man utsläpps värden på en ladd hybrid? Beroende på vem som kör och hur långa sträckor kan den vara i princip utsläppsfri till mer utsläpp en vanlig personbil utan hybrid. Vems körcykel skall man mäta sig med? Det finns säkert de som kör max 5 mil om dagen där denna bil aldrig kommer att starta den fossildrivna motorn, är det bra? Vad händer om någon månad när den plötsligt går igång... kommer den att gå igång alls? Kanske därför Toyota satsat mer på hybrider som inte laddas via sladd, där båda systemen får samarbeta och samverka och att användas utan längre tider av inaktivitet. Historiskt har jag haft två bilar som inte mådde så bra av att vara avställda ett halvår, de blev aldrig sig lika efter 6 månaders inaktivitet över vintern.

#31
2016-11-14 15:28

Det finns ju en standardiserad körcykel så det är ju bara att följa den när man jämför.

Även Toyota har insett att folk vill ha möjlighet att ladda sina hybrider så kommer med fler laddbara bilar när de har lärt sig hur man gör.

#32
2016-11-15 08:38

Försäljningen av elbilar och laddhybrider minskar från en redan låg nivå i Europa kan man läsa här.
http://www.forbes.com/sites/neilwinton/2016/08/10/electric-car-sales-sta...
Och det trotts höga subventioner från statsmakterna som i Tyskland subventionerar elbilar med ca:40 000 kr och laddhybrider med 30 000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.