Nästa artikel
Bilfrågan: Hur kan Volvo S90 ha så dåligt rostskydd?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur kan Volvo S90 ha så dåligt rostskydd?

Publicerad 28 november 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar över rostskyddsbetyget som Volvo S90 fick i Vi Bilägares test.
"Blev väldigt konfunderad när jag läste testet av nya Volvo S90. Hur kan man utveckla en ny så kallad premiumbil med så dåligt rostskydd som denna fick i VIB:s test?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag blev väldigt konfunderad när jag läste testet av nya Volvo S90 i nr 12. Hur kan man utveckla en ny så kallad premiumbil med så dåligt rostskydd (3:a) som denna fick i VIB:s test? Första S80 hade en femma medan andra S80 hade en fyra. Kan man förmoda att nästa nya ”premiumbil” från Volvo får en tvåa?
Janne
 
Svar:
I Vi Bilägares rostbesiktning anmärktes bland annat på endast delvis limmade bakdörrar, otätade skarvar under bilen och bristfällig behandling inuti balkarna, bakluckan och motorhuven (som är av aluminium). Så här svarar Volvos rostskyddsexpert:
  • Vi har aldrig haft någon invändig vax-behandling i huv på någon modell och heller aldrig haft några korrosionsproblem. Med aluminiumhuv är det helt obehövligt.
  • När det gäller baklucka har vi inte använt invändigt rostskydd och heller aldrig haft korrosionsproblem eftersom den inre påkänningen är obefintlig
  • Vi har lim i huvens plåtomvikningar. Det finns inget som process- eller materialmässigt skiljer mot tidigare S80 generation 1 och 2.
  • Bakdörrarna är inte bara delvis limmade. De har den mest robusta limläggningen i branschen, baserat på Korrosionsinstitutets (Swerea-KIMAB) återkommande undersökningar av bildelar från återvinningsanläggningar.
  • Vi har inga öppna skarvar under bakre innerskärmar som inte är tillräckligt skyddade av just innerskärmen.
  • Tröskellådornas bottenskarv utgör förband mellan två aluminium-kisel-belagda borstål, som är mycket resistenta mot rost. Plasttröskeln skyddar mot direkt sprut från framhjulen.
  • Frågan om hålrumsbehandling har avhandlats i och med introduktionen av nya XC90. Belagt borstål i hela bottenstrukturen ger mycket gott rostskydd i sig i varje skarv. Kompletterande vaxbehandling av hålrum är då obehövligt och ger heller inte fullständigt skydd (åtkomst) i alla skarvar.
  • Vi har slitageskydd där det behövs, baserat på lång erfarenhet från fälttester och provning.
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-28 09:35
Mattse

Volvos rostskyddsexpert rapar upp en massa detaljer om S90s rostskydd. Men faktum kvarstår att S90 bara fick en 3:a i ViBs rosttest. Frågan som Volvo borde svarat på är om de anser att rostskyddet är fullt tillräckligt, trots det dåliga betyget, och om ViBs rosttest är felaktigt/missvisande i så fall.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-28 09:36
Vidstige

Det var då som jag skrev tidigare, Vi bilägare förlitar sig för mycket på vaxbehandling i sina rostbetyg och skulle behöva revidera betygen kraftigt nu. Att t.ex. ge VAG genomgående fyra i betyg och Toyota genomgående två (underkänt) i betyg är helt enkelt dålig konsumentupplysning.

#3 • Uppdaterat: 2016-11-28 10:27
Vidstige

milkylainen, hur förklarar du då att Rostskyddsmetoder, firman som Vi bilägare anlitar för betygen, blev oerhört förvånade när man tog in flera 8 år gamla VW Golf och gjorde en rostskontroll. Alla var tokrostiga under, totalt katastrof enl denna firma. Vad hände sen efter det? Jo man fortsätter ge VW betyg 4. Det är ju uppenbart att dessa rostsbetyg inte stämmer!

#4 • Uppdaterat: 2016-11-28 10:55
adzam

Inte så mycket salt på vägarna i USA

#5 • Uppdaterat: 2016-11-28 11:16
Micke82

Intressant läsning. Vore MYCKET INTRESSANT att se en video där en tekniker från "rostskyddsmetoder" eller dylikt debatterar mot en rostskyddsexpert som representerar ett visst märke. Den aktuella modellen skulle givetvis stå ståtligt parkerad och tjäna som rekvisita. Det behöver inte vara en Volvo men väl en bil som inte fick fullt betyg annars har man inget spelrum för en debatt. Vad säger VIB om det?

#6 • Uppdaterat: 2016-11-28 11:44
Pi

ViB har väl tidigare haft bl a Toyota på "studiebesök" vill jag minnas. Men en "duell" vore väl inte fel...:)

#7 • Uppdaterat: 2016-11-28 12:31
familyman

En kompis driver en lackfirma. Hans erfarenhet är att Volkswagen har ett uselt rostskydd och rostar snabbt. De bästa bilarna är Renault. Som sagt, det är bara hans erfarenhet och det är inte statistiskt belagt. Men det är ändå intressant och någon sanning ligger det nog däri. Det styrker känslan av att Volkswagens bilar har sämre rostskydd än deras betyg i ViB.

#8 • Uppdaterat: 2016-11-28 14:20
Vidstige

Det här delet av svaret från Volvo är ju också intressant;
"Frågan om hålrumsbehandling har avhandlats i och med introduktionen av nya XC90. Belagt borstål i hela bottenstrukturen ger mycket gott rostskydd i sig i varje skarv. Kompletterande vaxbehandling av hålrum är då obehövligt och ger heller inte fullständigt skydd (åtkomst) i alla skarvar."

Dvs dom avråder från behandling. Hur kan då Vi bilägare mena att den behöver behandling och att det krävs för bra betyg?

#9 • Uppdaterat: 2016-11-28 14:27
Vidstige

milkylainen, grunden i ett bra rostskydd har noll och intet med vax att göra. Det kan vi nog vara överens om eller?

Frågan är då hur mycket vikt man ska lägga vid om det finns vax eller inte från fabrik. Många tillverkare vill gå ifrån vax av flera skäl, ett är miljö.

Vi bilägares kontroll av 8 år gammal VW Golf visar också med all önskvärd tydlighet att vaxet bara gör nytta och sitter på ett antal år. Om det nu är så att det är dåligt grundskydd så krävs alltså upprepade kompletterande behandlingar, typ var 4:e år eller nåt sånt. Så om något vaggar vax från fabrik in i falsk säkerhet när folk tror att betyg 4 eller 5 automatiskt betyder bra rostskydd som man aldrig behöver göra nånting åt.

#a • Uppdaterat: 2016-11-28 16:58
jete

Den gossen var inte med på 240-tiden då det rostade hål i bakluckan så att det regnade rakt in i bilen. Som tur var så fanns det piratlucka att köpa som man själv sprayade rostskyddsmedel in i. Sedan höll den i "evighet". Överlevde bilen som rostade överallt. Tvärbalken under botten bak rostade sönder i båda ändar så att karossen i bakändan blev vek som en flyttlåda. Icke godkänt i besiktning. Fans pirat balk att köpa. Ännu på 740-tiden saknades rostskydd i balkar och dörrar. Helt tomt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.