Bild
Nästa artikel
Volvo S90.

Rosttest: Volvo S90 (2016)

Rost

Det har slarvats med tätning och i hjulhusen finns en potentiell rostrisk. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
S90 har länkarmar och fjäderbensholkar av aluminium. Samma material används i framskärmar och motorhuv, resten av karossen är stål. Dörrar och baklucka är behandlade inuti, men bakdörrarna är bara delvis tätade.

Skärmkanterna bak är bra, men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen. Även under bilen finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar dessutom nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2016-10-27 13:01

Låter inte som premium precis. Premium bör väl inte endast handla om att bilen skall vara grann att titta på?

#2
2016-10-27 13:18

Nja det finns ju rätt många som säger att det är just DET premium handlar om, en UPPLEVELSE, inte att denna upplevelse måste vara med sanningen överensstämmande...

#3
2016-10-27 13:25

Jo N-iklas men i upplevelsen ingår väl inte att man skall börja se rost redan efter ett par år. Det gör det i alla fall inte för mig.

#4
2016-10-27 15:19

Det finns de märkligaste åsikter, vissa säger ju att de inte bryr sig eftersom de behåller bilen så kort tid att det är ointressant om den rasar för nästa ägare om de själva då bytt till en ny.
Sådana åsikter är naturligtvis inte bra om en biltillverkare glider in på att prioritera nybilsköparna och deras behov och prioriteringar.
Det här med kortsiktiga snabba vinster...

#5
2016-10-27 15:33

3 av 5 ??
En anpassning till resten av premium-skräpet från Tyskland som rostat bara ägaren andas i fel riktning. Bravo!... Blir definitivt ingen nybegagnad S90 av första generationen för min del. Om ens över huvud taget Volvo igen.

N-iklas: En upplevelse för 500 000 - 700 000 som rostar bort tyder på att upplevelsesökaren lever i en drömvärld där någon annan betalar. Konsten att ha råd att leva i total okunskap alltså. Det säger en hel del om dessa "ägare"..

#6
2016-10-27 15:36

puttis: med "premium-skräpet från Tyskland" kan du knappast mena Mercedes-Benz E220 samt S350 som båda fått 5 poäng av 5 möjliga i rosttestet, så vilka vagnar syftar du egentligen på?

#7
2016-10-27 16:07

Även Mercedes C-klass får toppbetyg i rosttest enligt Vi Bilägare :)

#9
2016-10-27 19:49

Hellre en billig bil som man vet rostar än en dyr bil där man förväntar sig bättre rostskydd.

#10
2016-10-27 19:51

Man ska nog ta detta betyg med en stor nypa vägsalt.

#12
2016-10-27 21:45

Alla Volvo 40, 60 och 70 serie klarar rostbetyg 4 utom sämst alla 90 serie så låg rostbetyg 3.

#13
2016-10-27 23:04

Premium med 3 av 5 i rostskyddsbetyg? Nej!

#14
2016-10-28 11:06

Egentligen borde inte betyget vara en trea.
Om man jämför presentationen av rostskyddsinsatserna med motsvarande presentation av någon mediokert rostskyddad bil, företrädesvis japansk, så förefaller rostskyddet likartat.
Betyget för dessa fordon är vanligtvis en etta eller tvåa, vare sig dom heter Lexus, Honda eller Toyota.

#15
2016-10-28 12:22

Detta kopplat till sista undersökningen i Consumer Reports om kvalitetsbrister jämfört med tyskarna visar att Volvo har en bit kvar till deras kvaliteer. De borde skicka en studiedelegation till Rumänien för att se hur man rostskyddat Dacia Duster.

#16
2016-10-28 18:55

En Dacia Sandero för 79 900 kronor har ett utmärkt rostskydd och med några stänkskydd som skyddar mot framtida blästringsskador blev det full pott! Men hur står sig rumänskt mot ett ännu mer annorlunda billand som Kina?
Tyvärr förstod jag vad som skulle ske med vårt gamla Volvo. "Sossecontainern" byggd för saltslask blev en fraktare för kinesiska borgare.

#17
2017-11-06 15:36

Svar från Volvo Cars finns på denna länk, men det hittar man inte i anslutning till testet... Märkligt:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-kan-volvo-s90-ha-sa-dal...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.