Nästa artikel
Takata-härvan kan växa
Nyheter

Takata-härvan kan växa

Publicerad 23 februari 2016 (uppdaterad 23 februari 2016)
Ytterligare 70-90 miljoner bilar kan komma att återkallas. Upp till 285 miljoner airbagkomponenter producerades globalt.
Redan har drygt 30 miljoner fordon från olika tillverkare återkallats i USA på grund av att de installerade krockkuddarna innehåller gasgeneratorer med ammoniumnitrat från japanska airbagtillverkaren Takata. Dessa gasgeneratorer blåser upp krockkudden för häftigt och sprider splitter i kupén och har kopplats till 10 dödsfall globalt.

Nu rapporterar Reuters att amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA undersöker om mellan 70-90 miljoner ytterligare fordon måste återkallas på grund av felet.

Takata producerade mellan 260-285 miljoner ammoniumnitratbaserade gasgeneratorer globalt mellan 2000-2015. Dessa såldes till ett dussintal biltillverkare, varav Honda var den största kunden.
 
Diskutera: Tror du att fler bilar kan komma att återkallas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-02-25 23:24
Hanzzon

En relevant fråga jag tycker man ska ställa sig i denna allvarliga fråga är hur stor denna felrisk är i procent jämfört med konkurrenter som tex Autoliv?
Även konkurrenter har ju uppvisat fel och frågan är hur stor felfrekvensen faktiskt är med som jag förstår 10st misstänkta dödsfall i redan svåra trafikolyckor av 285 miljoner tillverkade enheter? Är det någon som vet detta?

Sen kan det te sig lite märkligt att tex Honda och Toyota tidigt gick ut med att återkalla dessa bilar medan många andra märken tog betydligt längre tid på sig eller fortfarande inte gått ut med att man ska återkalla eller ens reflekterat över att deras bilar faktiskt är utrustade med krockkuddar från samma tillverkare?

#9 • Uppdaterat: 2016-02-26 18:29
Peter E

Jag har fått den uppfattningen att det endast var/är Takata som använt ammoniumnitrat i sina gasgeneratorer.
De andra tillverkarna av airbags använder annat.
Då Takata liksom de flesta japanska tillverkare endast har högsta möjliga vinst som sitt huvudmål och där kundens bästa kommer i andra(tredje?) hand, så beslutade Takata att använda ammoniumnitrat då detta var billigare än alternativen.
De har vetat om detta i 10 år men hållit käften pga deras absurda vinstkrav som går före allt annat...kundvård, hälsa etc.
Att Toyota och Honda var tidigt ute tror jag har att göra med att de har/hade airbags från Takata redan från 2005.
Andra märken lurades att köpa undermåliga japanska produkter senare.
(de som vill får gärna läsa in lite ironi i texten....) ;-)

#a • Uppdaterat: 2016-02-23 22:15
milkylainen

Farbror blå: Använd det där som kallas Google. Funkar finfint. Tänk att det var så lätt att hitta svaret på din fråga.