Nästa artikel
Takata-härvan kan växa
Nyheter

Takata-härvan kan växa

Publicerad 23 februari 2016 (uppdaterad 23 februari 2016)
Ytterligare 70-90 miljoner bilar kan komma att återkallas. Upp till 285 miljoner airbagkomponenter producerades globalt.
Redan har drygt 30 miljoner fordon från olika tillverkare återkallats i USA på grund av att de installerade krockkuddarna innehåller gasgeneratorer med ammoniumnitrat från japanska airbagtillverkaren Takata. Dessa gasgeneratorer blåser upp krockkudden för häftigt och sprider splitter i kupén och har kopplats till 10 dödsfall globalt.

Nu rapporterar Reuters att amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA undersöker om mellan 70-90 miljoner ytterligare fordon måste återkallas på grund av felet.

Takata producerade mellan 260-285 miljoner ammoniumnitratbaserade gasgeneratorer globalt mellan 2000-2015. Dessa såldes till ett dussintal biltillverkare, varav Honda var den största kunden.
 
Diskutera: Tror du att fler bilar kan komma att återkallas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-23 12:44
Simon no1

Nästan märkligt om företaget överlever, måste kosta en förmögenhet att byta ut alla dessa airbags

#2 • Uppdaterat: 2016-02-23 13:58
1storstark

Underligt att inte detta kommit fram vid krockprov, där bilarna får en massa stjärnor för sin krocksäkerhet. Det borde ha upptäckts direkt, vid första provet....eller?

#3 • Uppdaterat: 2016-02-23 14:06
Farbror Blå

Jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte offentliggör vilka bilmodeller som har fått Takatakuddar hos de olika biltillverkarna. Enligt Teknikens värld har även bilmärken som VW, Mercedes, Mazda, BMW, Ford, Toyota och Nissan installerade Takatakuddar som kan vara livsfarliga. Jag misstänker att man vill tiga bort en skandal och att man oroar sig för de enorma konsekvenser det kan få. Nya krockkuddar ska tillverkas i rätt antal och bytena ska ske skyndsamt.
Jag är själv skyddsombud där jag arbetar som polis och jag börjar fundera på att förbjuda användningen av våra Saab- och VW-bilar tills alla kort ligger på bordet och alla nödvändiga åtgärder är vidtagna.

#4 • Uppdaterat: 2016-02-23 14:58
Simon no1

1storstark, vad jag har läst så har detta upptäckts när det har gått ett antal år och det de kallar splitter verkade vara rost, så detta är inget som syns när bilarna är nya

#5 • Uppdaterat: 2016-02-24 04:48
Farbror Blå

Vad bra milky, då kan du kanske bifoga länken du som är duktig på Google?

#6 • Uppdaterat: 2016-02-24 09:07
wacom59

Mycket troligt då Takata sålt kuddar över hela världen och de sitter nog inte bara i bilar sålda i USA.
Frågan är, när får resten av världen veta vilka modeller som gäller.
Ta SAAB som exempel. Bara USA sålda drabbade? Inte troligt. Förstår farbror blå då vi talar om deras arbetsmiljö.
Länk till NHTSA rapporter om Takata i USA : http://www.safercar.gov/rs/takata/

#7 • Uppdaterat: 2016-02-24 10:43
Mumma-48

Det borde finnas en avstängningsknapp för samtliga airbags eller kanske ännu hellre en knapp för var och en.

#8 • Uppdaterat: 2016-02-25 23:24
Hanzzon

En relevant fråga jag tycker man ska ställa sig i denna allvarliga fråga är hur stor denna felrisk är i procent jämfört med konkurrenter som tex Autoliv?
Även konkurrenter har ju uppvisat fel och frågan är hur stor felfrekvensen faktiskt är med som jag förstår 10st misstänkta dödsfall i redan svåra trafikolyckor av 285 miljoner tillverkade enheter? Är det någon som vet detta?

Sen kan det te sig lite märkligt att tex Honda och Toyota tidigt gick ut med att återkalla dessa bilar medan många andra märken tog betydligt längre tid på sig eller fortfarande inte gått ut med att man ska återkalla eller ens reflekterat över att deras bilar faktiskt är utrustade med krockkuddar från samma tillverkare?

#9 • Uppdaterat: 2016-02-26 18:29
Peter E

Jag har fått den uppfattningen att det endast var/är Takata som använt ammoniumnitrat i sina gasgeneratorer.
De andra tillverkarna av airbags använder annat.
Då Takata liksom de flesta japanska tillverkare endast har högsta möjliga vinst som sitt huvudmål och där kundens bästa kommer i andra(tredje?) hand, så beslutade Takata att använda ammoniumnitrat då detta var billigare än alternativen.
De har vetat om detta i 10 år men hållit käften pga deras absurda vinstkrav som går före allt annat...kundvård, hälsa etc.
Att Toyota och Honda var tidigt ute tror jag har att göra med att de har/hade airbags från Takata redan från 2005.
Andra märken lurades att köpa undermåliga japanska produkter senare.
(de som vill får gärna läsa in lite ironi i texten....) ;-)

#a • Uppdaterat: 2016-02-23 22:15
milkylainen

Farbror blå: Använd det där som kallas Google. Funkar finfint. Tänk att det var så lätt att hitta svaret på din fråga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.