Nästa artikel
224 746 svenska fordon i Volkswagenskandalen
Nyheter

224 746 svenska fordon i Volkswagenskandalen

Publicerad 30 september 2015 (uppdaterad 30 september 2015)
Enligt ett pressmeddelande är 224 746 fordon i Sverige berörda av Volkswagens manipulerade mjukvara.

Enligt Volkswagens utredning är 224 746 fordon i trafik i Sverige med den manipulerade mjukvaran. Nu ska de berörda ägarna informeras och sedan återkallas fordonen för att kunna åtgärdas på Volkswagens verkstäder. Senast i oktober ska de tekniska lösningarna presenteras.

Antalet berörda fordon i Sverige:
Volkswagen personbilar: 104 227
Volkswagen transportbilar: 32 560
Audi: 57 367
Skoda: 28 430
Seat: 2 162

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-30 09:50
Pi

Gäller detta uteslutande 2,0-motorn eller också 1,6-motorn ?

#2 • Uppdaterat: 2015-09-30 10:06
Andreas Svensson

Det gäller alla EU5-klassade motorer av typen EA 189, det vill säga både 1,6- och 2,0-motorerna.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-30 10:35
Peugeote-Pär

Man undrar ju om det även gäller Octavia av 3:e generationen??

#4 • Uppdaterat: 2015-09-30 10:47
Reverend Benny

@Peugeote-Pär
Bara att kolla spec på motor och googla lite. :-)
EU5 klassade EA 189 motorer finns även 1,2 TDI (3 cylindrar), finns säkert en och annan Fabia med den motorn.
1,2 verkar dock inte nämnas i några av recall texterna varken i Sverige eller utomlands.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-30 11:32
PREVIA

Hur skall man räkna numera när man jämför VW bilars utsläpp med andra seriösa biltillverkares bilar, skall man addera utsläpp som redan visat sig 25 ggr högre än bensinhybriden med 40 gånger högre utsläpp som det visat sig att många VAG bilar har, eller räcker det med bara 20-40 gånger högre utsläpp än den vanliga seriösa biltillverkarens dieselbil som ändå tillåts ha 30 % högre utsläpp av kväveoxider än bensinbilen enligt det nya strängare EU6 reglementet?
http://www.familjeliv.se/kampanj/1.1670490

#6 • Uppdaterat: 2015-09-30 11:58
IngoS

Det borde väl vara lätt för myndigheterna att få listor vilka bilar som berörs och sedan få intyg från VW att mjukvaran uppdaterats. Sedan får man ställa en fråga Åsa Romson om icke uppdaterade bilar ska få körförbud eller inte. Sedan kanske ägarna bör byta sina kcr dieselboxar inför besiktningarna, som EU för säkerhets skull vill glesa ut. Skulle vara intressant med bedömning av bilarna före och efter uppdateringarna vad gäller körbarhet. Borde ju helst göras av egna ägarna vetenskapligt och dubbelblint, eftersom de negativa förväntningarna är mycket stora. Deltagarna bör vid en studie låta undersökaren ta emot kallelserna. I hälften av fallen är det en skarp kallelse och i hälften av fallen går bilen till placebouppdatering, som efter utvärderingen åtföljs av den skarpa uppdateringen. Jag läste att Euro6klassade VW inte berörs. Euro5kraven som gäller i det här fallet godkänner ju mycket större NOxutsläpp än Euro6 så det kanske inte bir så dramatiska effekter.

#7 • Uppdaterat: 2015-09-30 12:16
George

Mängden Kväveoxidavgaser är omvänt proportionell mot förbrukningen så för att få ner NOx så kommer man antagligen att behöva justera mjukvaran så att förbrukningen går upp något. (Redan skillnad mellan Eurocykeln och verklig förbrukning.) Frågan är då vilken kompensation ägarna ska få för den ofrivilligt ökade dieselförbrukningen.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-30 13:12
Raphael

Detta handlar som sagt om Volkswagens Euro 5-dieslar, Euro 5 har betydligt mildare krav på NOx än Euro 6, det gör att den lösning - fusk - som Volkswagen haft för Euro 5 inte på långa vägar räcker till för Euro 6. Eftersom bilarna är typgodkända med fusket så borde EU dra tillbaka typgodkännande för alla modeller och därmed göra en uppdatering av mjukvara som obligatorisk för att bilarna ska fortsätta få rulla i trafik. Som vi vet så använder Volkswagen för dessa motorer en enklare lösning där en fetare bränsleblandning ger lägre NOx utsläpp, och där en magrare bränslebladning ger högre NOx utsläpp. NOx bildas vid höga temperaturer, så en fetare bränsleblandning kyler motorn och sänker temperaturen. Detta innebär i sin tur att bilen drar mer bränsle.

Ett stort frågetecken gäller för effektboxar och annan trimning som bilköparna eventuellt har installerat. När motorn justeras med den tvingande uppdateringen så kommer dessa satser troligen behöva kopplas ur, kanske det även kommer att behövas en omprogrammering av trimningssatserna - det vet jag inte. Det blir då en extra kostnad för kunden som VW sannolikt inte kommer att stå för då VW bara ansvarar för originalutrustningen.

Sedan så tycker jag att det är extremt tråkigt och dåligt att dieselhatarna vill göra VW:s fulspel som ett skäl svartmåla dieselbränslet och hylla bensin och bensinhybrider till skyarna. Diesel och bensin har olika utsläpp. Att diesel behöver särskild teknik för NOx utsläpp innebär inte att bensinbilen är renare, den är smutsigare på andra vis genom andra utsläpp. Jag har flera gånger gång på gång i detta forum, i många inlägg, lyft fram de utsläppsproblem som bensinbilar har - och de utsläppsproblem gäller även bensin-hybrider. Vi vet ju dessutom att bensin-hybrider har störst skillnad mellan körcykeln och verkliga förhållanden, det är alltså inte dieseln som har störst skillnad utan det är bensinhybrider. Anledningen är att de går på el större delen i EU:s körcykel medan de går på bensin i verkligheten, och när de körs på bensin så blir det helt annan förbrukning och helt andra utsläpp. Bensinbilars cancerogena utsläpp handlar bland annat om ökade risker för struprörscancer, dessutom ökar det halterna av marknära ozon vilket förstör växternas pollinering. Detta är ett stort miljöproblem som bensinbilar delar med etanol.
Dessutom har bensinbilar mer problem med partikelutsläpp än dieselbilar med partikelfilter - gäller särskilt i kallt väder, och egentligen borde bensinbilar utrustas med partikelfilter men eftersom körcykeln har milda sommartemperaturer och inte testar i kalla temperaturer så mörkas bensinbilarnas höga utsläpp.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-30 17:21
curry nam nam

Euro 6 med addblue finns t.o.m på volvo lastvagnar sedan 2012, tunga lastbilar fr.o.m. den 1 januari 2014. Euro 6 är obligatoriskt, hur kan det vara sämre på PB...

#a • Uppdaterat: 2015-09-30 17:32
Reverend Benny

Det är väl inte konstigare än att biltillverkarna (och lastbilstillverkarna) bara gör det som krävs av dom. Varför ha Euro6 godkända motorer om det inte krävs. En svensson utan bilintresse struntar i Euro5 eller Euro 6, dom tittar på prislapp och hur många ml bränsle som den drar på pappret.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.