Nästa artikel
Bentley anklagar Lincoln för plagiat
Nyheter

Bentley anklagar Lincoln för plagiat

Publicerad 8 april 2015 (uppdaterad 8 april 2015)
Är nya Lincoln Continental Concept...
Ett lyxbilsbråk har blossat upp efter premiären för nya Lincoln Continental. Bentleys designchef menar att bilen är en kopia.
Det var på bilmässan i New York som Lincoln visade nya konceptbilen Continental som är tänkt att förevisa hur en kommande modell från Fords lyxbilsmärke ska se ut.
 
Bilens design fick Luc Donckerwolke, designchef för brittiska prestigebilstillverkaren Bentley, att gå i taket. Han menar att bilen är ett plagiat på Bentley Flying Spur.
 
– Det här beteendet är inte acceptabelt, säger Luc Donckerwolke till amerikanska bilsajten Car Design News och fortsätter:
 
– Att bygga en sådan kopia ger bildesignvärlden ett dåligt rykte.
 
I ett uttalande svarar Lincoln att nya Continental ”tydligt är en Lincoln”.
 
Ironiskt nog har Bentley, som ingår i VW-koncernen, också en modell som heter just Continental.
 
Diskutera: Kopia eller inte?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-08 08:53
Hackenbush

Är verkligen VW oroliga för att någon skulle köpa en Lincoln och tro att de kör en Bentley?
Hur bra än jänkarna försöker bygga Lincoln så lär den aldrig någonsin komma upp i Bentleys klass men det är klart att jänkarna kanske inte inser skillnaden.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-08 09:16
Gäst (ej verifierad)

Nog är den väldigt lik alltid. Fronten på jänkaren är dock betydligt snyggare i mina ögon och hela bilen ser något lägre/bredare ut än Bentleyn men i stort är den ju närmast identisk. Så nog förstår jag tyskarnas, förlåt, engelsmännens reaktion.

Sen så är naturligtvis inte Lincoln en konkurrent till Bentley Flying Spur. Den senare kostar från 200.000 $ och Continentalen skulle kanske max kosta 70-80.000 $. Två helt skilda kund-klientel. Nyss visade Cadillac CT6 är givetvis dess största/enda inhemska konkurrent. Om nu denna blir verklighet.

Men jag skulle inte ha något emot att äga en Lincoln. Snygg bil och ett anrikt klassiskt märke.

#3 • Uppdaterat: 2015-04-08 12:58
Tvärnit

Biltillverkarna liksom hitmakarna lånar friskt av andra.

Jag vet ett fall där en känd bildesigner sålde ett koncept till FIAT för tjugo år sedan, Bravon var ute först på banan och möttes då med en skeptis. Konceptet såldes även till Korea och hamnade hos Daewoo/Chevrolet och Hyundai/KIA och det är idag intressant att se hur de alla har släppt bilar på ett o samma grundtema.

#4 • Uppdaterat: 2015-04-08 19:16
Gta2

Det är nog audi som borde gnälla över plagiat

#5 • Uppdaterat: 2015-04-08 21:17
Havsfidran

Bentley försvann i mina ögon när Arnage slutade tillverkas. Den sista klassiska modellen.

#6 • Uppdaterat: 2015-04-09 16:50
Roy J

Jag brukar protestera när någon skriver om plagiat, eftersom det brukar röra sig om enskilda detaljer och mer handlar om gällande trender. Ofta handlar det om två modeller som lanserats nästan samtidigt, och då är det ju omöjligt att säga vem som plagierat vem.
I det här fallet tycker jag dock att det är ett ganska uppenbart plagiat.

#7 • Uppdaterat: 2015-04-10 23:52
MickeAn

Jag har svårt att förstå hur Bentley kan tycka det är lönt att ropa plagiat. Ok - grundprofilen är samma som för alla stora sedaner. Men de detaljer som skiljer olika märken åt är ju helt olika.
Lamporna är olika.
Luftintagen i fronten och de olika stagen som delar upp fronten i olika fält är olika.
En stor grill har de väl båda haft sedan länge - de har i vilket fall olika form och proportioner.
Plåtvecken i nedre delen av karossen är olika.
Formen på tangentövergången längs med midjelinjen är olika.
Backspegeldesign är olika.
Dörrhandtagens design och placering är olika.
Helhetsintrycket blir enligt min mening helt olika.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.