Nästa artikel
Terrängbilar bäst i test
Nyheter

Terrängbilar bäst i test

Publicerad 20 februari 2015 (uppdaterad 20 februari 2015)
Land Rover Discovery Sport fick fina betyg i EuroNCAP:s senaste krocktest.
I Euro NCAP:s senaste testomgång klarade varken Kia eller Smart av att leverera toppbetyg men Jeep och Land Rover presterade desto bättre.
I senaste testomgången i Euro NCAP utmärker sig Land Rover Discovery sport åt det positiva hållet med riktigt höga betyg. I synnerhet det som kallas vuxenskydd sticker ut med betyget 93 procent, men även barnskydd och förarstödsystem kommer över 80 procent. Fotgängarskyddet på 69 procent får också anses vara bra. Inte lika imponerande, men fortfarande bra och väl inom marginalerna för fem stjärnor är Jeep Renegade.
 
Något sämre gick det för Kia som landade på fyra stjärnor för Soul och Soul EV. Främst är det förarstödsystemen som inte anses hålla måttet då Soul inte kan fås med autobroms eller lane assist, men även fotgängarskyddet halkar efter något. Vuxenskyddet bedöms vara bättre i EV än i vanliga Soul.
 
Smart får också nöja sig med fyra stjärnor för sina modeller Fortwo och Forfour. Båda får avdrag för att autobroms inte finns tillgängligt och Fortwo får också dåligt betyg för fotgängarskyddet. Däremot så får Fortwo högre betyg än Forfour för både vuxen- och barnskydd.
 
Diskutera: Kollar du Euro NCAP-resultat innan du köper bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-20 14:19
Styggavargen

Japp, det gjorde jag. Men det kvittar nog när du köper en personbil på under 1500 kg när denna Land Rover Discovery Sport på 1900 kg brakar rakt in i dig så är det nog rätt kört. Dessutom är den direkt livsfarlig för en personbil vid sidokollision. Jag vet inte hur vi skall ha det, ena sidan pressar biltillverkare att göra lätta kombi personbilar (typ Skoda Octavia på 1300 kg)...men andra änden spottar de ut stora SUV/Terrängbilar som denna Land Rover på 1900 kg och mer. När nu vikten och höjden på fordonen skiljer så mycket åt kommer det innebära att EuroNCAP knappast kommer göra något skillnad, en bra personbil på under 1500 kg kommer att krossas som den hade 1 stjärna i EuroNCAP av en stor SUV/Terrängbil som denna nyss nämnda i artikeln. Per definition blir personbilar osäkra ju fler SUV's och andra 2 tons monster som kommer ut på vägen.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-20 15:46
Raphael

SUV:ar kan ju få en egen fil på vägarna, samma fil som bussar och lastbilar så kan alla tyngre fordon trängas på samma ställe så kan vi som har lättare och smartare fordon få vara ifred. :)

#3 • Uppdaterat: 2015-02-20 17:31
Bilräven

Jepp, hade varit skönt med en egen SUV fil - den köper jag! Slippa alla småbilar som bara är i vägen..

#4 • Uppdaterat: 2015-02-20 19:58
Havsfidran

Det är Länge sedan euroncap hade något med enbart krockskydds säkerhet att göra. Fortfarande skrivs och pratas det om "Land Rover Discovery Sport fick fina betyg i EuroNCAP:s senaste krocktest." t.ex. När det handlar om säkerhets tester. Krockskydd har för mig att göra hur skyddad man blir VID en krock, ingenting annat. Inget med antisladd/antispinn eller autobroms att göra. Jag säger inte att jag tycker det är onödigt. Men när man idag talar om att en bil som får 4 stjärnor inte är något man ska satsa på. Det Kan vara missvisandse. Rent krocksäkerhetsmässigt kan den vara lika säker som en bil med 5 stjärnor

#5 • Uppdaterat: 2015-02-20 21:06
Bilräven

Hej igen!
Förstår inte egentligen vad vi argumenterar emot/för? LandRover (för er som inte provat/äger en) är en BIL som klarar mycket utöver vad den "vanliga" bilen förmår.. Den är helt enkelt mycket trygg och följsam att köra - oavsett väderlek. Ingen vill krocka - så varför diskutera vem som "överlever i vilken bil"? Se till att fokusera på körteknik och hur vi alla kan läsa trafiksituationen runt oss - innan det blir ett problem. Sitter man och skriver sms eller struntar i att använda blinkers - då är man inte en seriös bilförare, oavsett vilken bil man kör. Så KÖR bil - gärna en av de bästa - då är faran att olyckas minimal oavsett vad bilen väger och vilket märke den har i nosen .

#6 • Uppdaterat: 2015-02-21 09:19
Mythbuster

Poshpanda, Systemet som kallas ABS finns även på bilar med autobroms. Samma sak händer som när man bromsar manuellt men med en autobromsbil börjar bromsen tidigare. Vilket leder till en längre bromssträcka. (ESP finns naturligvis också på bilar med autobroms).

#7 • Uppdaterat: 2015-02-21 16:33
JOCA_1

Håller med bilräven nedan!

#8 • Uppdaterat: 2015-02-21 23:31
S-E S

Ni skriver om procent hit och procent dit! För tusan, ange PROCENT AV VAD? Vet ni inte vad det är procent av så håll tyst!
Betyget 93%. Är det Strohrom vi talar om?

#9 • Uppdaterat: 2015-02-22 02:08
Roger Skagerström

Von Klotenhjelm - bilarna testas inte mot varandra. De kör väl en testrunda när de fått ihop ett gäng bilar. Eller så testar de allt eftersom och släpper rapporterna när de fått ihop ett gäng bilar.

#a • Uppdaterat: 2015-02-22 11:11
Hälsingen

LR Discovery Sport är ingen särskilt stor bil.
En vanlig Discovery är dock det.
Discovery Sport var från början tänkt att heta Freelander 3, och är alltså efterföljare till Freelander 2, som i sin tur i stor utsträckning delar teknik och storlek med Volvo XC60, och det är ingen stor bil det inte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.