Nästa artikel
Bilfrågan: Dieseln har bättre dragkraft?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dieseln har bättre dragkraft?

Publicerad 2 maj 2013 (uppdaterad 22 maj 2013)
"Ni svarar signaturen ”LR” angående valet mellan diesel och bensin då bilen ska dra en husvagn i nr 18/12." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Ni svarar signaturen ”LR” angående valet mellan diesel och bensin då bilen ska dra en husvagn i nr 18/12. Bland annat ”bensinmotorn ger bättre dragkraft på riktigt låga varvtal men dieseln är överlägsen när turbon börjat ladda”.

Du har helt fel. Dieseln har överlägset bästa dragkraft vid motsvarande motorstorlek. Det räcker att titta på vridmomentet för att förstå varför.

Bo Wiklander

SVAR:
Vid låga varvtal är faktiskt bensinmotorn överlägsen. Dieselmotorn är helt beroende av att turbon ska börja ladda. Innan den gör det saknar motorn praktiskt taget all kraft.

Detta kan vara ett bekymmer om man ska komma igång med en stor husvagn eller dra upp en båt. När väl turbon börjat ladda, då är dieseln överlägsen med ett vridmoment som vida överstiger det i bensinmotorn.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Bensin- eller dieselbil? Vad ska man välja och varför?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-05-02 21:52
Peugo

Håller med Raphael.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-02 21:54
Gunnar Lindberg

Jag borde kanske hålla tyste eftersom men enda erfarenhet av bilar med dieselmotorer är hyrbilar som jag har kört kortare tider utan att dra tunga lass. Jag tror ändå att jag kan sprida lite klarhet. En diesel med manuell växellåda kan vara orkeslös i startögonblicket när varvtalet just ökat från tomgång och turbon ännu inte laddar effektivt. Med ett tungt lass på kroken blir det nog lättare ett tjuvstopp med en diesel än med en bensinmotor. Sedan, med laddande turbo, är det nog inget problem.

#a • Uppdaterat: 2013-05-02 22:14
Raphael

Jag håller inte med om att en diesel med manuell låda är orkeslös direkt från tomgång innan turbon laddar. Jag råkar nämligen ha en diesel med manuell låda och jag har gjort många starter från tomgång... Som jag påpekade i mitt inlägg - vid jämn fart så laddar inte turbon, den är alltså inte på hela tiden utan den laddar först vid kraftigt gaspådrag. Kör jag i jämn fart med motorn på 2 000 varv så är ingen turbo igång, och ändå går inte bilen baklänges vid uppförslut. Det finns gott om kraft. Finns gott om kraft även under 1750 varv (som är det maximala vridmomentet). Jag protesterar alltså mot beskrivningar som insinuerar att först finns ingenting sen vid maximalt vridmoment finns allting och sen finns ingenting. Så är det inte.

Jag har inga som helst problem att ligga på 4:an eller ens 5:an i 50 km/h i stan och jag har ändå en liten 1,6l dieselmotor. Prova det med en 1,6 liten bensinmotor och se vad som händer i uppförsbacken...