Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Diesel- eller bensinbil?

Bilfrågan

"Jag står i begrepp att köpa ny bil men tvekar mellan diesel- och bensindrift. Vad är att föredra?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag står i begrepp att köpa ny bil men tvekar mellan diesel- och bensindrift. Det finns enkla skillnader vad gäller drivmedelsförbrukning, skatt och inköpspris. Vi kör dock relativt korta sträckor under vinterhalvåret och längre turer under sommaren med vår husvagn.

Är en bensinare att föredra då en diesel far mer illa av korta körsträckor? Den totala körsträckan ligger omkring 1 000 mil per år.

LR

SVAR:
Dieselbilen är dyrare i inköp och årlig skatt. Kör man lite hinner inte den lägre bränsleförbrukningen kompensera detta. Som dragbil kan det vara bra att veta att bensinmotorn ger bättre dragkraft på riktigt låga varvtal men dieseln är överlägsen när turbon börjat ladda.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Bensin- eller dieselbil? Vad ska man välja och varför?

Kommentarer

#1
2012-12-13 10:27

Jag skulle köpa en bensin bil när du kör så pass lite, men skulle ta en bensinmotor som inte är för liten, du ska ju kunna dra vagnen utan problem.
Skulle inte köpa en liten motor med turbo som ger mycket hästkrafter för det finns risk att när du drar så ligger den på turbotryck hela tiden och då kommer det vara virvel i tanken.

#2
2012-12-13 10:55

Tycker faktiskt inte att svaret är helt korrekt! Vi bilägare gjorde ju faktiskt en lista över när vissa bilar Bensin gentemot diesel lönade sig (efter hur många mil). Det finns flertalet bilar som går sk. "Breakeven" redan vid inköp! Kia Ceed är en sådan bil, kanske inte ultimat att dra husvagn med, men ändå, det lönar sig att köpa dieseln redan fårn början! Samma har jag för mig gällde Volvo v60, brakeven redan från inköp!

#3
2012-12-13 10:56

Det finns olika sätt att se på det här.
Kör man så lite som 1000 mil/år blir det avsevärt dyrare med diesel än bensin.
Men det finns ju andra skillnader också. Jag kan jämföra mellan 9-5/I bensin 200hk , 9-5/I diesel 150hk och V70 diesel 185hk.
Dieslarna har avsevärt lägre förbrukning V70 ca 0,6-0,8, 9-5 ca 0,5-0,7, medan bensin Saaben vill ha 0,75-0,95 och upp till 1,2 med E85.
Men det är tokigt att enbart stirra på förbrukningen, mycket beror på hur man kör och tycker om att köra.
Personligen tycker jag att en bensinturbo är betydligt roligare att köra än dieslarna och jag kommer aldrig tillrätta med traktorknattret även om det inte hörs något inne i bilen under körning.
Som dragbil duger en stark bensinturbo lika bra som dieseln, men då kan skillnaden i förbrukning bli ännu större.
Servicekostnaderna är mycket högre för dieseln.
Sedan har de här dieslarna en väldig finess, de är båda utrustade med bränsledrivna värmare, men det går ju att få till bensinbilar också.

#4
2012-12-13 11:29

Bättre dragkraft i en bensinbil? Inte med samma motorstorlek och hästtkrafter, bara att jämföra siffrorna för vridmoment - det är högre i en dieseilbil och kommer dessutom tidigare än i en bensbil. Så en diesel med 1,6 liters motor och 110 hästar är starkare än en bensinmotor med 1,6 liters motor och 110 hästar.

En till fördel med diesel är att mycket av dieselbränslet idag har minst 20% inblandning av biodiesel. Bensin är inte alls lika inblandat i biodrivmedel, det finns en låginblandning av etanol i det men det är ju knappt någonting.

#5
2012-12-13 11:32

Tycker i första hand att inköpspriset får avgöra läget.
Man får titta på de alternativ som man kan tänka sig och jämföra mellan dom.
Dieselbilen är oftast dyrare men inte så sällan är det också betydligt mer bil med t.e.x mer utrustning.
Kanske när man tittar på det hela så är den trots allt inte så dyr?

Det brukar att finnas en billig Bensinversion men den som motsvarar Dieselversionen kanske är lika dyr och då är det ju bara tycke och smak som avgör.

Den största vinsten torde ju vara att hitta den modell som klarar av uppgiften.
Kanske behöver man inte en stor bil utan en bil i mellanklassen duger bra?
Om en Dieselbil i mellanklassen får dra lika mycket som en Bensinbil i den "stora" klassen så kanske det är läge att satsa på Dieseln?
Anser därför att mycket hänger på storleken på vagnen.

#6
2012-12-13 11:41

Är det bara ekonomin som styr valet, och man ska ha kvar bilen ett antal år. Måste man räkna in ett ev byte av partikelfilter i kalkylen. Ofta 10-25.000 kr beroende på märke och modell

#7
2012-12-13 12:31

Många bilägare verkar ha en övertro på att låg bränsleförbrukning ger låga totala kostnader. En dieselbils högre inköpspris och servicekostnader kan innebära att den blir dyrare per mil, även om bränslet vore gratis.
Att en dieselbil inte skulle må bra av korta körsträckor verkar konstigt. Däremot drar en dieselmotor mindre extra bränsle vid kallstart och vid korta körsträckor än en bensinbil. En del dieselbilar har svag och långsam uppvärmning av kupen (om det inte finns extra dieseldriven motorvärmare).
Volvobilar med dieselmotor kan beställas med timer till extravärmaren vilket ger en fantastisk komfort då bilägaren mycket sällan behöver sätta sig i en utkyld bil. Det finns fördelar med båda valen och något generellt svar på frågan vad som är bäst är därför svårt att säga.

#8
2012-12-13 12:49

Ja Meganmannen det var det jag skrev tidigare, båda de här dieslarna jag åker i har tidsstyrda värmare som ju hade kunnat gått att få med fjärrstyrning också.
Men det kan man ju betala för i en bensinbil också, värmaren är inte dyrare till den.
Nu är ju dessa tre jag skriver om automater, vilket jag anser vara ett måste för en dieseldriven bil. Jag accepterar aldrig en motor som tvärkroknar vid 4000 varv som dieseln gör, då har man fortfarande 2-3000 varv kvar på bensinmotorn.
Men med automat gör det inte så mycket för dieseln.

#9
2012-12-13 14:50

Någon sanning borde det ligga i att nyare Dieselbilar inte gillar korta sträckor med tanke på hur ofta man hör om detta.
På fruns jobb kör de Skoda och de har valt Diesel eftersom att den totala körsträckan per bil och år är ganska hög.
Men...bilarna rullar bara väldigt korta sträckor ned till ibland några hundra meter eller ett par km.
Dessa bilar står ofta på verkstad och personalen är väldigt missnöjda över detta.

#11
2012-12-13 15:41

Som dragare är dieselbilen nog att föredra. Det känns som dieselhästar har muskulösare ben än dito bensinare.

#12
2012-12-13 15:48

jag har ingen extra värmare i mitt dieselfordon och det är varmt i den även vid mer än -20 grader utomhus som det är nu där jag bor. Från kallstart till värme så tar det några km, jag har inte kollat exakt men det ligger väl på typ 2km så börjar värmen komma och lampan (har ingen mätare bara lampa) för kall motor slocknar typ efter en 4 km eller så men värmen börjar komma innan dess.
EGR-ventilen kan krångla och det kan bildas sot i systemet om man bara kör korta sträckor, motorn behöver bli varm också. Inga problem för mig jag bor på landsbygden. När jag bodde i stan och hade bensinbil hade jag problem med sotning, även bensinbilar mår bra av varva ur på motorväg ibland.

#13
2012-12-13 15:50

Det är sjukt att aldrig någonsin vägs miljöfaktorn in i artiklarna eller kommentarerna trots att det mer el mindre är klimatkris. Det handlar alltid 100% om ekonomi.

Att läsarna i de flesta fall skiter i miljön är väntat men åtminstone kunde journalister ta ett ansvar. Jag längtar till den dagen en journalist skriver:

"Bil xxxx med diesel kostar ca 1500 kr mer på ett år men släpper å andra sidan ut 25% mindre koldioxid vilket är värdefullt och skall vägas in i den totala vinsten"

#10
2012-12-13 15:51

Stämmer att diesel i princip är snålare på kall motor, men med värmeelement i dieselpumpen och tillsatsvärmare till kupevärmaren, så drar de ganska mycket ändå.
Korta sträckor med bil är aldrig bra oavsett för människa eller motor, sämre ändå om motorn aldrig får upp temp, då blir det problem med fukt och kondens och där är diesel sämre. Blir det aldrig nån längre körning med diesel (minst 30min en gång/månad) så finns inget tillfälle för partikelfiltret att självrensa sig då den behöver en varm motor för att kunna bränna bort sotet i filtret. Då blir det strul...

Har ständigt haft dieselbilar i familjen från 1976, men kör nu en Ford Focus 1.0 ecoboost (bensin), mycket nöjd och den behöver väldigt kort sträcka för att få upp tempen på kylvattnet, drygt 2km räcker vintertid (2,1km med omedelbar start vid -8°C)!

#14
mcregor
2012-12-13 16:26

Raphael - det skulle förvåna mig om din diesel-bil inte har ett s k PTC-element för att snabba upp kupevärmen. Tror knappast att du kan få varm luft in i kupén annars efter 2 km körning i kyla. Eftersom dessa smådieslar ofta är rätt effektiva, det brukar man höra om inte annat så när ägarna skryter med sin låga förbrukning, så innebär detta också att motorn är förhållandevis effektiv och därmed inte producerar så mycket spillvärme som kan användas i kupén.
Kan säga att i söndags hade vi runt 17--20 grader kallt och då tog min lilla 1,6 l diesel 2,5 mil på sig att nå 90 grader under landsvägskörning. Nästan så man skulle önska sig en kylargardin igen. Men i kupén var det varmt och skönt redan efter några km så nog gör den elektriska extravärmaren rätt för sig vintertid.

#15
2012-12-13 17:35

Var läser du ekonomi Wuzac ...
Jag läser bara - "Vad är att föredra? "
.
Miljöproblem och sådant kan du hämta i bokhyllorna, Kina, Japan, Amerika, Polen och Grekland .. samt naturligtvis på fler ställen ... men man kan faktiskt äta fisken man fångar i Stockholmström ...

#16
2012-12-13 17:45

Väljer man diesel och bara kör korta sträckor kommer man att få problem med igensatt partikelfälla. Är man inte uppmärksam där blir det många vekstadsbesök!

#17
2012-12-13 18:30

Det är mycket snackande om partikelfilter i denna tråd.
Därför:
Hur många av er har bytt ett partikelfilter?
Hur många mil kunde ni åka innan det var dax?
Har någon provat att "backblåsa" rent ett partikelfilter?
Hur långt kunde ni i så fall åka efter det?
Vad kostade filterbytet?

#19
2012-12-13 19:22

Ett partikelfilter kan man regenerera ett otal gånger, men man kan behöva en verkstadsdator för att göra det. Att " backblåsa " ett filter på fri hand är inget jag rekommenderar då det kommer en ansenlig mängd sot som måste tas omhand. Vissa tillbehörsfirmor har börjat sälja rengöringsvätska till partikelfällor, det kan vara räddningen för ett helt igensatt filter. Dock måste vätskan tas omhand ordentligt!

#20
2012-12-13 19:56

Diesel är bara lönsamt på större bilar
En av dom mest säda bilarna i Golfklassen
Kia Ceed med Diesel är ett dåligt köp om man kör under 2000 mil om året
+ Vinsten att Köra Diesel per år blir 2500 vid 2000 mil
- Skatten är 900 kr högre
Inköpspriset 10000 högre
Andrahandsvärdet cirka 10000 lägre
På 5 år blir det en förlust för Dieselbilen med med 12000 kr

Detta baserat på dagens bränslepris
Men redan inom några är kommer Diesel att kosta minst en krona mer än Bensin Troligen ännu mer

Med tanke på att 93 Procent av alle Ceed Sälda 2012 var Diesel
Kommer andrahansvärdet att bli en katastrof då bilen blir extremt svärsåld som begagnad pga av höga driftskostnader

#21
2012-12-13 20:06

Både dina fakta och spådomar verkar vara hämtade från fablarnas värld Jalle J!

#22
2012-12-13 20:09

Jag har sköljt partikelfilter baklänges trasten. Vätskan åkte i oljeavskiljaren.
Inga problem med varken bilprovningen eller reningsverket ...

#23
2012-12-13 20:16

Ringde du reningsverket och kollade eller? Man kan nog hälla en massa saker i oljeavskiljaren, men någonstans måste det ju tas omhand. Då kan man lika gärna göra det på en gång! Det är inga trevliga saker som sitter i den fällan!

#24
2012-12-13 20:17

Vi åker c:a 1500 mil/år mest korta körningar förutom på sommaren då vi drar husvagn längre avstånd. När det gäller miljön och utsläpp är nyare dieseln, som har partikelfilter, suverän. Eftersom många påstår att man ska köra många mil för att det ska löna sig med diesel så har jag räknat på alla möjliga vis och kommer hela tiden fram till att det blir billigare med diesel. Har åkt Volvo v70 2,4D från 2007 i ett par år och den har så låg förbrukning att det lönar sig redan om man bara kör 1000 mil /år. Den har dessutom fantastiska prestanda. När fordonsskatten ändrades senast så sänktes skatten på min diesel medan motsvarande bensinare höjdes, skillnaden minskar då man prioriterar miljövänliga bilar. Nu åker vi Ford Galaxy Tdci som har ännu bättre ekonomi, billigare skatt och lägre bränsleförbrukning, det blir diesel framöver.

#25
2012-12-13 20:30

Som det sagts tidigare i inläggen så skulle jag fundera på bensin bil om jag bara kör korta sträckor, just pga partikel filtrena. Jag som sällan startar bilen och kör kortare tid än 30 minuter har aldrig haft problem med partikel filter. 407:an har nu rullat nästan 26500 mil, påfyllnad av cerin var vad som behövdes vid 20000. Och gällande servicekostnader så är det bara byte av kamremm som varit dyrare på dieselbilen.
Har också samma erfarenhet av Subaru dieseln, billigare att serva än vad Vi Bilägares service av Opel Astra, vid 6000 mil. Så fråga inte vad du skall välja, våga välja själv och köp det du vill ha.

#26
2012-12-13 20:45

För mej var valet enkelt. När jag valde motoralternativ hade jag diesel (3 liter)eller bensin (5,7 liter) att välja mellan. Bensinaren gav 500Nm redan vid lågvarv medan dieseln inte kom upp i 500Nm. Jag drar husvagn och hästtransport. Jag kör 2500mil/år så kostnaden för bensinvarianten blir totalt lägre än för diesel. Bilen är en Chrysler 300C Hemi. Medelförbrukning runt 1.2 liter bensin per mil.

#27
2012-12-13 20:55

Men ge dej trasten ... Vad skulle det vara för konstigheter som fastnar i ett partikelfilter?
Min oljepanna sotar sej självt .. rakt ut i avloppet ...
Aska och sot från kaminen använder min fru som jordförbättring i växthuset.
.
Oljeavskiljaren där jag, i regel pysslar bil, sköts enligt reglerna .. men jag tror näppeligen avfallsvätskan från ett partikelfilter stannar mest i avskiljaren!
.
Hur ska man göra då? .. Enligt dej ?

#28
2012-12-13 22:13

Varför bara diesel eller bensin? Det finns väl fortfarande etanolbilar att köpa? Annars funkar ju faktiskt många bensinare utmärkt att köra på mer eller mindre E85, med mindre modifikationer fungerar till och med majoriteten av alla otto på 100% E85. Tyvärr är ju gasen dåligt utbyggd så det är ofta inte ett alternativ, om man inte möjligtvis bor och verkar i rätt del av Skåne...

#29
2012-12-13 22:27

Mistro @ Vet Du vilka problem det brukar bli på din frus arbetsbilar? Jag har också hört att det är problem med hemtjänstens dieselbilar, men vet inte exakt vad.

Vi har en V70 bensin och en V70 2,4 diesel, båda med manuell låda och jag ångrar djupt köpet av dieselbilen. Inklusive användning av diesel- resp bensinvärmare före start året runt drar dieseln 0,55 liter/mil vilket betyder 146 g CO2/km och bensinbil 0,7 liter/mil som motsvarar 164 g CO2/km.

Dieselvärmaren behövs inte och används inte under färd oavsett temperatur. Lösningen är en pappskiva som till drygt 90 % täcker kylarens yta. Trots pappskivan tar det längre tid för dieseln att uppnå full arbetstemperatur.

Wuzac: Vilken bil som är miljöovänligast kan diskuteras, då dieseln torde släppa ut tio gånger så mycket kväveoxider.

Trots dieselvärmare som var standard och viss skattesubvention de första åren blir dieseln inte ekonomiskt fördelaktig på kort sikt och än mindre på lång sikt. Skatten är 5000 kr mot 2000 kr för bensinbilen. Bränslekostnaden för 1000 mil kompenserar inte skillnaden på skatten. Dessutom tillkommer flera andra kostnader som är högre för dieselbilen.

Båda bilarna har fullt tillräcklig motor för att dra en husvagn. Bensinbilen saknar Turbo vilket innebär mindre risk för överhettning av smörjolja och motorkomponenter. Med laglig hastighet ökar förbrukningen något oavsett motor. Procentuellt minst för bensinbilen.

En mycket stor nackdel är lukten från Dieselvärmaren som därmed inte går att använda i sonens nya hus med varmbonat garage, sammanbyggt med huset. Det luktade skit även i det gamla fristående kallgaraget men då var det överkomligt. Att använda bensinvärmaren oavsett typ av garage är inget problem. Aldrig mer en diesel för min del, men den lyckan får jag nog aldrig uppleva.

#30
2012-12-13 22:54

Jag lämnade nyss bensinbil för en miljödieselbil. Jag är än så länge mycket nöjd. Båda bilarna är samma storleksklass.
Den jag köpte nu är skattefri i 5 år, sedan 1168 kr vilket är överkomligt. Den drar nu i vinterklimat 0,47 blandad (vilket är sämre än de 0,36 som tillverkaren anger, men bilen är inte inkörd än och har bara rullat 200 mil). Jag pendlar 6 mil om dagen med den och kör ca 2000 mil om året. När jag jämförde priser på modellen var det ingen skillnad, grundpriset är detsamma – 225.000 för bensin T3 och 225.000 för diesel D2. Jag retar mig lite att Vi Bilägare alltid skriver att diesel är dyrare i inköp, det har planat ut mycket bara det senaste året och är marginell skillnad idag på flertalet modeller jag sett. För mig var valet i alla fall enkelt och jag är nöjd än så länge (trots att jag idag såg ett litet stenskottsmärke på lacken redan, trots att bilen inte ens är två månader gammal. Tyvärr.).

#31
2012-12-14 06:30

Jag skulle nog rekommendera bensin till frågeställaren. Detta p.g.a de korta resorna vintertid, det är ingen höjdare för partikelfiltret med många korta resor

#32
2012-12-14 06:33

@ snabb95

Varför skulle din son använda dieselvärmare i ett varmbonat garage?

#33
2012-12-14 12:23

snabb95 undrar också varför skulle du använda värmaren i ett varmgarage? sen så kanske du inte vet att man får inte använda värmaren i ett garage..
Man man nog verkligen säga att du eldar till kråkorna.

#34
2012-12-14 13:29

Peugeote-Pär & Rustan Werling @ I Garaget är det vintertid c:a 10 gr C. Vid den temperaturen är det självklart en kallstart. Som framgår av min tidigare kommentar använder jag värmaren året runt.

Vad gäller bensinbilen minskar förbrukningen första milen med en dl om jag kör värmaren 10 minuter vilken också förbrukar en dl. Gratis får jag då starta motorn vid 55 i stället för +10 gr C. Och slipper lukten i garaget från en bensin berikad motor på högt tomgångsvarvtal. Dessutom kommer katalysator, motor och kupé snabbare upp i drifttemperatur. Således enbart vinst. Ju lägre utomhus temperatur ju större är vinsten.

När det gäller dieselbilen vet jag inte om förbrukningsminskningen går jämnt ut med värmarförbrukningen. Men det är en klar fördel för motor, olja, partikelfilter och kupé temperatur med en högre starttemperatur.

#35
2012-12-14 15:47

Körde diesel förut (BMW 118d) och numera bensin (Skoda Superb 1.8 TSI) och föredrar definitivt bensin. Framförallt på grund av gångkulturen. 1.8 TSI motorn går mycket tyst och vibrationsfritt jämfört med BMW:s traktorartade dieselfyra. Dessutom skiljer det inte så mycket i förbrukning. Kör en dryg mil till jobbet varje dag och på den sträckan han aldrig dieseln bli varm vilket gjorde att förbrukning blev ganska hög, 0,78 l/mil uppmätt. Skodan drar c:a 0,9 under samma förhållanden så ekonomiskt är inte skillnaden så stor.

#36
2012-12-14 16:59

Den giftiga bensinen kan vi klara oss utan . Diesel är väl bättre men inte bra. Vi måste få fram alternativ. Och om det lades ner lika mycket pengar från bilfabrikanterna på alternativa drivmedel och motorer som att ta fram nya modeller skulle vi snart kunna köra på alternativen.

#37
2012-12-14 19:43

Frågeställaren ska natuligtvis välja bensin. Men en hybrid. Om man kör lite längre är väl diesel att föredra även om det smutsar ner ite mer.
Sen är jag bedrövligt trött på trötta dieslar. Även om t ex Audis 3,0 är en fantastisk motor så är det en diesel. Jag är glad att ha kört 120 000 mil med bensinmotorer, oftast roliga såsana och 46 000 mil med sportmotorcykel. Resten av livet blir miljötänk, hybrider eller diesel. Självklart för miljöns skull. Men så roligt är det inte. Fast Lexus GS 450h är en helt fantastisk bil...om jag har råd förstås..!

#39
2012-12-15 01:01

Wuzac är den första som kopplar in miljön i bilden.
Visst släpper dieseln ut mindre med koldioxid men egentligen mer kolväten som dock katalysatorn grejar. De flesta partiklarna stoppas av filtret, men det är en dyr lösning i längden. (Och stoppar tydligen inte den skadligaste mikropartiklarna.) S-E S har några frågor om filterkostnaden i praktiken.
Även bensinmotorer med direktinsprutning släpper ut partiklar - och där finns inget filter...

Vad jag själv skulle välja om jag kunde?
För ett par år sen var diesel ett alternativ, men jag är inte lika säker idag.
Högre inköpspris, högre skatt (av någon outgrundlig anledning), vanligtvis dyrare service, lite kladdigare vid tankning, otrevligare motorljud (även om det numer inte är någon himmelsvid skillnad), kan faktiskt ha ett riktigt dåligt drag på bottenvarv och tvärdör vid ett förhållandevis lågt varvtal (vilket man kan vänja sig vid - men drar betydligt mindre med bränsle, har ett bra drag över ett stort register och kräver inte alltid nerväxling (vilket för all del i stort sett gäller en modern, turboladdad bensinare också).

För mina nuvarande behov så stämmer nog en bensinare bäst.
Men uppenbart finns det inget allmängiltigt svar.

#40
2012-12-15 17:13

Bara fyra procent av nu aktuella bilar på den svenska marknaden klarar den nya miljöbilsregeln, 103 av 2 577 bilar. Av dessa 103 är endast sju dieseldrivna. Övriga är el-, elhybrid-, gas- eller etanolbilar. Det visar Tjänstebilsfaktas utdrag ur Ynnor Autonets bildatabas.
Läser man här.
http://www.tjanstebilsfakta.se/artiklar/nyheter/default.asp?page=article&nid=713
Så här skriver WHO om dieselbilar.
Nyheter
Dieselavgaser orsakar definitivt cancer, uppger WHO efter nya studier och placerar nu dieseln i samma riskgrupp som asbest och arsenik.
Läser man här i VB .
http://www.vibilagare.se/nyheter/who-diesel-definitivt-cancerframkallande-38437?page=1
Så att dieselbilar generellt skulle släppa ut mindre CO2 och vara hälsosammare än bensinbilar tror inte jag i alla fall .

#41
2012-12-17 20:12

Åt mig och frugan passar bensinbil bäst. Men jag är så pass bilintresserad så jag gärna skulle betala lite extra i månaden för att slippa dieselljudet.
Ökat intresse för diesel har även gjort att försäljningen biogasbilar och elbilar äro onaturligt långsam.
Även bland ungdomar är diesel mer intressant än tidigare eftersom deras far köper billig diesel till jordbruket. De plockar bort filter för att det ska ryka om bilen. Låg bakkom en Volvo 940, fick både huvudvärk och stickningar efter några minuter.

#42
2012-12-18 09:39

Leif "Låg bakkom en Volvo 940, fick både huvudvärk och stickningar efter några minuter."

Det är inte tillåtet att dricka sprit eller brassa på under bilkörning. Sluta med det Leif.

#43
2012-12-18 10:54

Den var fasen bra Hackenbush! :)

#44
2012-12-18 12:53

Haft en Skoda Superb greenline som hyrbil några dagar medan min egen var på verkstad för reparation av en plåtskada. Denna bil gör det alldeles för tydligt varför små dieslar passar dåligt ihop med manuell låda. Speciellt en glest stegad 5-växlad sådan som sitter i greenline-modellen. Man känner hela tiden att man har "fel" växel i. Antingen ligger motorn på 2500 varv och låter lite väl mycket. Eller så ligger den på 1200 varv och då vibrerar och durrar det istället. Har kört samma motor i en hyr-Touran en gång, men då med en DSG-7 låda och då var det en fröjd att köra. Så små dieslar med snävt "kraftområde" ska nog ha en automat med så många växlar som möjligt för att komma till sin rätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.