Nästa artikel
Toyota Prius Plug-in Hybrid: Plus och minus
Webb-TV

Toyota Prius Plug-in Hybrid: Plus och minus

Publicerad 2 april 2013 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Toyota Prius Plug-in Hybrid är lätt att leva med och snål på bensin – men är den värd prispåslaget? Vi pekar ut plus och minus.

 

Klicka på videofönstret för att starta filmen.

Läs hela testet med Toyota Prius Plug-in Hybrid i Vi Bilägare nummer 5/2013. Där ställs bilen mot laddhybriderna Opel Ampera och Volvo V60 Plug-In Hybrid.

Tidningen utkommer i butik den 2 april, men prenumeranter får den redan under vecka 13. Klicka här för att teckna en prenumeration.

Diskuterea: Vad tycker du om Toyota Prius Plug-in Hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-02 10:42
Swemba

Klarar man vardagen inom räckvidden för eldriften så är den absolut värd påslaget, tycker jag. Extremt lågt förmånsvärde dessutom.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-02 12:56
PREVIA

"Den totala körsträckan är nu uppe i 881 mil. Bensinförbrukningen uppgår till 168 liter. Om du knappar in dessa värden i en räknare får du en snittförbrukning på 0,19 liter per mil. Det är tre centiliter under den angivna förbrukningen."
Kanske inte så optimistisk förbrukning ändå ser man här.
http://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/kategori/forbrukning/

#3 • Uppdaterat: 2013-04-02 22:21
Mistro

Tycker att frågan känns lite märklig i sammanhanget då man jämför med andra "plug-in" bilar som är dyrare.
Ampera kostar ca 100.000kr mer än Prius Plug-in och det är väl mer här som man bör se det orimliga i så fall?
Volvon spelar i en helt annan liga p.g.a sin prestanda och dess kundkrets känns långt ifrån som om de skulle kunna tänka sig en Ampera eller en Prius.

Som en jämförelse mellan Prius och Prius plug-in så handlar ju prisskillnaden snarare om 50.000kr p.g.a miljöpremien.
Dessutom kommer Plug-in versionen att betinga ett betydligt högre värde som begagnad vilket ytterliggare sänker skillnaderna.
Rätt använd är den sen också väldigt mycket billigare i drift men som sagt så anser jag att frågan snarare borde vara om Amperan är värd så mycket mer än Priusen i testet.

Anser att Amperans höga pris glöms bort i testet och att väldigt mycket mer fokus har lagts vid att bilen kan rulla längst på el.
I långtestet gjorde man tvärtom som om man ansträngde sig för att använda bilen på ett sätt som den inte är optimalt byggd för.
Körs de tre testade bilarna på samma vis framgår klart Prius plug-in som den snålaste.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.