Nästa artikel
Mazda inför 10-årig garanti
Nyheter

Mazda inför 10-årig garanti

Publicerad 3 januari 2013 (uppdaterad 4 januari 2013)
Mazda förlänger sin garanti med 7 års extra komponentgaranti, vilket innebär att Mazda nu har den längsta garantin av alla tillverkare.

Mitsubishi har tidigare haft den längsta garantin med 8 år. Nu blir biltillverkaren slagen av en annan japansk tillverkare – Mazda.

Tidigare gällde en 3-årig, eller 10 000 mils, fabriksgaranti för Mazdas nya bilar. Den nya garantin, som innefattar alla Mazdas personbilar som säljs under 2013 gäller till det som först uppnås av 10 år eller 15 000 körda mil.

Den 7 år långa extra komponentgarantin gäller för bilens maskinella komponenter under förutsättning att felet påverkar bilens funktion.

Villkoren är att bilen sålts av en i Sverige auktoriserad Mazda-återförsäljare. Dessutom ska fabrikantens rekommendationer för underhållsservice och reparationsanvisningar följas under hela garantitiden. Service och reparationer måste göras av en auktoriserad Mazda-verkstad eller en annan fackmannamässig verkstad och reservdelar måste hålla minst samma kvalitet som originaldelarna. För bilar som används kommersiellt gäller inte den 7 åriga extragarantin.

- 10 år är en extremt lång garantiperiod. Ingen har provat något liknande tidigare. Vi vet inte i dagsläget hur denna långa garanti kommer att tas emot av konsumenterna, men vi hoppas givetvis att det skall uppskattas. Under året kommer vi att utvärdera vår förlängda garanti för att mot årets slut bestämma om en eventuell fortsättning, säger Klaus Oest, vd för Mazda Motor Sverige.

- Men jag är övertygad om att 10 års garanti, som följer bilen, även kommer att gynna begagnatköparen och öka andrahandsvärdet på våra nya personbilar, fortsätter Klaus Oest.

Diskutera: Vad tycker du om Mazdas nya garanti?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-01-03 23:10
Raphael

Mazda har fortfarande 3 års nybilsgaranti som de flesta andra märken. Den 7 åriga "komponentgarantin" är inte lika heltäckande som en nybilsgaranti utan innebär flera begränsningar även om den inte är lika begränsad som Mitsubishis långa garanti exempelvis. Det är helt klart upplagt för tolkningstvister, själv reagerar jag på detta med att komponenterna som används vid service och reparation måste garanteras att hålla "minst originalkvalitet". Här är det upplagt för att Mazda kan neka till garanti på bilar som har servats hos icke märkesverkstäder där man använder annat än originaldelar. Ett listigt sätt att kringå det nya prejudikatet om att garantier inte får vara kopplade till enbart märkesverkstäder. En annan grej jag reagerar för är detta med att bilarna måste vara sålda genom Mazdas auktoriserade återförsäljare, hur gäller det när bilen säljs i andrahand måste även den begagnade Mazdan säljas av en Mazda återförsäljare för att garantin ska fortsätta att gälla? Alltså att nästa köpare förlorar garantin om bilen säljs privat eller säljs via annan återförsäljare än Mazdas egna. Ett smart sätt att skapa märkestrohet...

#9 • Uppdaterat: 2013-01-03 23:17
S-E S

För de som kör ungefär lika långt som jag blir garantitiden sådär 5-6 år, dvs den samma som för övriga bilar med "lång" garanti. Kvar står KIA som har 50 000 mil motorgaranti om du kör på deras olja.

#a • Uppdaterat: 2013-01-03 23:34
Roy J

Det är ju inte helt fel med rejäla garantier, men ingen är väl förvånad över att inte rost omfattas. Där har ju Mazda inte varit alltför bra. (De har kanske lärt sig av Mercedes vad garantier inte bör omfatta.)

Kapten har haft ögonen med sig och noterat oklara definitioner, vilket upprepas av Raphael som dessutom lägger till reflektionen vad som händer när bilen säljs vidare.
Man kan verkligen undra hur de definierat detta med bilens funktion. Omfattas till exempel ACC:n?
Och den där utvärderingen gäller ju inte själva garantin, utan hur den påverkat försäljningen.

Det känns alltså inte som att de riktigt tror på produkten, utan lite panikartat söker nya grepp att locka kunder på en vikande marknad.