Nästa artikel
Dacia Lodgy floppar i krocktest
Nyheter

Dacia Lodgy floppar i krocktest

Publicerad 28 november 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Dacia Lodgy brister i säkerheten, avslöjar Euro NCAP:s krocktest. Den nya modellen tilldelas endast tre stjärnor av fem möjliga.

 

Den europeiska trafiksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har krocktestat Dacia Lodgy och återigen uppvisar Renaults rumänska lågprismärke brister i säkerheten.
 
"När flera tillverkare får nästan full poäng på ett eller flera områden presterar Lodgy under genomsnittet i alla moment", skriver Euro NCAP i ett pressmeddelande.
 
Euro NCAP noterar bland annat allvarliga skador på vindrutestolparna och taket vid en frontalkollision. Dessutom beskrivs skyddet för pisksnärtskador som svagt. Testbetyget på tre av fem stjärnor är en besvikelse, menar Euro NCAP:s generaldirektör Michiel van Ratingen.

– Lodgy är en budgetbil och kunder kommer att acceptera kompromisser när det gäller komfort och prestanda, men inte säkerhet. Euro NCAP anser att säkerheten ska vara en självklarhet, oavsett hur mycket bilen kostar, säger Ratingen.

Klicka här för att läsa mer om krocktest på Euro NCAP:s webbplats.

Diskutera: Vad tycker du om resultatet?

Dacia Lodgy i Euro NCAP:

Betyg: 3 av 5 stjärnor

Vuxenskydd: 72 %

Barnskydd: 77 %

Fotgängarskydd: 44 %

Säkerhetssystem: 29 %

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-11-28 15:10
Hackenbush

Förr när man inte hade deformationszoner eller aktiva krockskydd så stämde nog detta med storlek och vikt men det var ett bra tag sen detta var aktuellt.
Idag har många mindre bilar precis lika bra krockskydd som stora bilar.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-28 17:06
IngoS

Testet vad gäller frontalkrock är oförändrat sedan åtminstone millennieskiftet. 64 km/h mot betongbarriär, 50 % överlappning. Dockor av Hybrid III-typ har använts sen 70 talet och är knappast ändrade. (Nyare dockor används dock för nackskyddstesterna) Bedömningen av skadorna på dockorna är knappast ändrade (kan du visa det är jag beredd att ge mig beträffande jämfarhet bakåt!). 16 poäng för bästa skydd vid frontalkrock och 16 poäng för sidokrock. Sidokrockstestet är ändrat mycket riktigt 2009 med obligatoriskt stolptest, Tidigare var det huvudsakligen det gamla testet motsvarande bil som kör in i sidan i 50 km/h som viktades till max 16 poäng, nu viktas det och stolptestet till vardera 8 poäng. Man bör således för ren frontalkrock direkt kunna jämföra resultaten på gamla och nya bilar, och för sidokrock med viss begränsad reservation för att de gamla skulle få någon poäng lägre i stolptestet. 32 poäng nu är kanske 30-32 poäng på gamla tester. Scénic -03 hade betyg 15 i frontalkrasch, Lodgy har 10,7 med samma kriterier. Gamla bilar, även Volvo, hade mycket dålig krocksäkerhet med nutida mått mätt. Vikten är långt ifrån ett mått på krocksäkerhet. Min poäng är att bilar med samma betyg i krocksäkerhet (vilket ju moderna seriösa bilar tenderar att få) i verkligheten har olika säkerhet pga bilarnas olika viktklasser. Jag kör hellre in i betongmur med en Fiat 500 (= enligt E-NCAPtestet) än in ien 1400-kgsbil. Talar jag för döva öron? se själv: http://www.adac.de/infotestrat/tests/crash-test/kompatibilitaet_2012/default.aspx?ComponentId=145472&SourcePageId=31799
745an hade ju i praktiken en enorm deformationszon, som tog upp energi, vilket Modusen drog nytta av i Topgears test. Hade förresten crashen i Topgears test 50 % överlappning? Volvo S80 klarade ju sig hjälpligt i E-NCAP år 2000, men den var kanske mycket modifierad http://www.euroncap.com/results/volvo/s80.aspx Bättre än Dacia! Också bra bilar kan dock prestera uruselt i small overlap frontal tests. Också NCAP reserverar sig som bekant för viktklasserna; endast bilar +/- 150 kg anges som jämförbara. ADAC har ju ett av labben som utför E-NCAPtesterna, och kompabilitetstestet är med all säkerhet utfört där. Testet utgör nog en del av den vetenskapliga dokumentationen för E-NCAPs reservation för viktklasserna. Raphael och Hacke! så är det!

#a • Uppdaterat: 2012-11-28 17:38
IngoS

PS. Har just sett filmen på YouTube. 64 km/h i vardera bilen. Overlappingen sannolikt 50 %. Modus testades 2004 med 14 poäng i frontalkrocken, inte fullt lika bra som Scénic 2003, men de är ju samma generation. Det framgick inte årsmodellen av 945an, men det är nästan omöjligt att tro att den har samma struktur som S80 i testet år 2000. Synd att man inte byggde in samma säkerhet i Lodgyn som i Modusen. Båda dessa väger ju 1200 kg, och det hade nog behövts 100-150 kg stål till alternativt höghållfast stål för Lodgyn att komma upp i modern standard med minimal deformering av passagerarburen, MVH