Nästa artikel
Fransk brandkår kör Renault Twizy
Nyheter

Fransk brandkår kör Renault Twizy

Publicerad 30 oktober 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Brandkåren i Paris testar en ny utryckningsbil. Renault Twizy ska användas för tidiga insatser, innan släckningsbilarna anländer.

Brandmännen i den franska huvudstaden ska under de kommande åtta månaderna utvärdera om en eldriven mikrobil utan riktiga dörrar kan utgöra ett tillskott till fordonsflottan med stegbilar, släckningsfordon och tankvagnar.

För att klara uppgiften har Renault Twizy försetts med blåljus och lackats i vitt och rött. Därtill har baksätet ersatts av ett lastutrymme där brandsläckare, lufttankar, brandskyddskläder, hjälm och första hjälpen-utrustning förvaras.

Tanken är att Twizy ska kunna göra snabba utryckningar i Paris centrala delar och komma fram till eldsvådan eller olycksplatsen innan de större brandbilarna.

I originalutförande är Renault Twizy tvåsitsig och drivs av en elmotor som ger 17 hästkrafter. Toppfarten är 80 km/tim och räckvidden på el upp till 100 kilometer.

Diskutera: Något för brandkåren i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-30 10:37
Onehp

Helt rätt, olika fordon för olika uppgifter.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-30 11:44
Leif Larsson (ej verifierad)

De nationalistiska Fransmännen är smarta. Hela Nationen (brandkåren ochså) hjälper till att sälja in de franska "bilarna".

#3 • Uppdaterat: 2012-10-30 14:14
Mistro

Vad kul det är att läsa om alla fordon som tydligen aldrig lanseras i Sverige,..men vi står väl sist på önskelistan?

Intregera Twizy till polisen också istället för att sätta upp fler fartkameror ! ;)

#4 • Uppdaterat: 2012-10-30 14:22
IngoS

I Sverige bör man väl köpa Nevsar i stället?

#5 • Uppdaterat: 2012-10-30 15:08
OpelTobbe

Väldigt smart drag som alla vinner av. Hade Twizy kanske haft lite lägre profil samt hela dörrar och 20 mils räckvidd hade den varit en vinnare i mina ögon, men någonstans måste utvecklingen börja :).

#6 • Uppdaterat: 2012-10-30 15:24
Mistro

Någonstans måste man dra gränsen för vad elbilen får kosta också.
Med ett så lågt pris kan man inte begära mer.
Läste igår om en elmotorcykel som visserligen kunde köra upp till 18 mil på en laddning och ( teoretiskt )
toppfarten var ca 135Km/t och ersätter på så vis möjligtvis en 125:a
men prislappen låg på 13000 Euro.
I det sammanhanget är Twizy väldigt prisvärd.

Skall bli intressant att se hur miljömupparna i regeringen definerar denna bil en eller om det nu kanske inte var en bil? ( med tanke på bonusen )

#7 • Uppdaterat: 2012-10-30 15:36
OpelTobbe

Jag förstår vad du menar Mistro, men just en lägre profil bör nödvändigtvis inte höja tillverknings och utvecklingskostnaderna nämnvärt samt att hela dörrar borde få vara tillval och inte bara halv-dörrar. Gillar det faktum att bilen bara har plats för två personer. Själv åker det fruktansvärt sällan mer än två i min fossilburk.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-30 19:17
hultarn

Hm..? Undrar om jag inte så en sån där som hyrfordon i Spanien förra veckan?

Alltså utan brandkårsprylar då... ;-)

#9 • Uppdaterat: 2012-10-30 20:19
Hackenbush

Var får man plats med slangar, stegar och annan utrustning i denna?

#a • Uppdaterat: 2012-10-31 03:08
Roy J

Ja, inte får man in nödiga brandsläckningsprylar i den bilen. Man får hoppas att de två personerna i bilen är desto nödigare, så kanske de kan klara en papperskorgsbrand, ändå.

Nåja, de kan ju ha en akut räddningsfunktion. Det handlar ju inte bara om att släcka bränder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.