Nästa artikel
Inga elbilar utan subventioner
Nyheter

Inga elbilar utan subventioner

Publicerad 3 augusti 2012 (uppdaterad 6 augusti 2012)
Det finns ett tydligt samband mellan vilka länder som säljer elbilar och i vilka länder som elbilar subventioneras.

Biltillverkare satsar på eldrivna modeller och elbilar finns med när medier och politiker pratar om satsningar på fordonsmarknaden. Samtidigt säljs inte särskilt mycket elbilar just nu. Snarare är det så att elbilsmarknaden är beroende av saftiga subventioner för att överhuvudtaget kunna existera. Det rapporterar SvD Näringsliv efter att ha tigit del av en omfattande undersökning från konsultfirman Roland Berger i frågan.

Vid en jämförelse av försäljningssiffrorna för elbilar på de sju största marknaderna ser man att länder utan subventioner inte heller säljer några elbilar. Totalt är inte ens en promille av de sålda bilarna i världen elbilar. I länder som Tyskland och Sydkorea, som inte subventionerar elbilar alls, är försäljningen mycket låg.

Norge långt före
I Sverige finns nästan dubbelt så många bilar som i Norge. Ändå rullar nästan tio gånger så många elbilar på de norska vägarna. I Norge slipper kunderna både moms, importavgifter och biltullar. Dessutom får de köra i bussfilerna.

Enligt SvD förslår konsultfirman Roland Berger subventioner på 100 000 kronor för att få fart på försäljningen av elbilar. Samtidigt krävs att man satsar stora belopp på forskning för att minimera batteriernas begränsningar.

Just nu satsar Kina och Tyskland mest på nödvändig forskning kring batterier.

Diskutera: Bör elbilar subventioneras? Hur?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-08-05 09:48
Hackenbush

Varför skulle inte fotgängare betala vägskatt? (eller trottoarskatt)
De sliter ju också få asfalt/stenbeläggning även om det sliter mindre än bilar.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-05 11:09
PREVIA

I Japan var 20 % av alla försålda bilar hybridbilar senaste tolv månaderna, eller var femte såld bil. Men med många äldre bilar tar det ett tag innan den totala andelen av bilarna ute i trafiken är hybrider eller elbilar.
http://business.nikkeibp.co.jp/article/eng/20120622/233685/
Toyota räknar med att 80 % av bilarna i Japan 2020 är hybridbilar och 20% i övriga länder.

#a • Uppdaterat: 2012-08-06 08:19
saabnisse

Nu handlar ju faktiskt inte den här artikeln om hybridbilar utan om elbilar.
Och när det gäller dessa tror jag det är svårt att få upp försäljningen även med kraftiga subventioner.

Hybridbilar, seriella eller parallella, kan nog sälja bättre, men även med dessa kan det för närvarande bli svårt att köra in mellanskillnaden vid inköp jämfört med en konventionell bil i samma storlek.
Men det gäller ju vid nybilsköp.
T.ex. är ju en beg. Prius ganska billig och där kan det finnas möjlighet att spara lite pengar.