Nästa artikel
Snabbladdare var sjätte mil
Nyheter

Snabbladdare var sjätte mil

Publicerad 7 juni 2012 (uppdaterad 8 juni 2012)
Elbilar ska kunna laddas på 20 minuter var sjätte mil längs vägarna mellan storstadsområdena. Byggandet ska börja i sommar.

OKQ8 planerar att installera snabbladdare från Siemens var sjätte mil längs de hårt trafikerade vägarna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Byggandet av laddningsstationerna börjar i sommar och först på tur är sträckan Stockholm-Göteborg längs E4 till Jönköping och via Borås till Göteborg. Därefter ska E6 mellan Göteborg och Malmö bebyggas och slutligen sträckan Malmö-Stockholm.

Projektet ska vara klart under 2015.

Längs sträckorna ska laddare installeras på befintliga bensinstationer så att man var sjätte mil kan stanna och ladda sin elbil fullt på 20 minuter.

På OK-macken i Häggvik strax norr om Stockholm finns redan de första snabbladdarna från Siemens. Dessa kan dock inte mäta sig med de snabbladdare som planeras.

– Nej det är 400 volts ”semisnabba” växelströmsladdare på 32 ampere, där en laddning tar närmare två timmar. Men vi har förberett för snabbare laddning med 80 ampere när bilarna är redo för det, säger Peter Morath som är projektledare för OKQ8:s utbyggnad av snabbladdningsstationerna till tidningen Ny Teknik.

Diskutera: Vad tycker du om snabbladdningsprojektet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-06-07 19:40
Audi A5 SB

20-30 mil; ja det var ju just en utopi. När det kommer så kan även jag vara med på tåget (möjligen). Nån kan gärna höra av sig när det inträffar, typ sannolikt när jag är mull. Det är då så dags;-)

#9 • Uppdaterat: 2012-06-07 19:50
cZuLLL

Hmm, varför bry sig om sådant här? För miljöns skull??? En hel hoper med forskare har nu konstaterat att vi nu har passerat "Point of No Return" vad gäller klimatet, Så nu är det väl fritt fram att bränna olja igen?

#a • Uppdaterat: 2012-06-07 19:55
Förstikön (ej verifierad)

Vad få tänker på är att denna infrastruktur kommer att kosta. Idag är det få fordon som stannar någon längre tid vid pumparna på mackarna längs vägen. Några minuter för tankning, och kanske fem minuter för snabbfika, glass och besök på muggen. Sedan är det dags för nästa kund. Det finns ett begränsat antal platser att tanka fordonen på. Nu ska vi plötsligt ha fordonen stående i 20 minuter eller mer. Det kräver en helt annan planering av utrymmet på mackarna. Och det kräver mer markutrymme. Även om mackarnas alla parkeringsplatser utrustas med en "sladdstation", kommer det att krävas mer mark. Det kostar. Vem betalar? Roy?