Nästa artikel
Bilfrågan: Olika energiinnehåll i bensin?
Bilfrågan

Bilfrågan: Olika energiinnehåll i bensin?

Publicerad 28 februari 2012 (uppdaterad 28 februari 2012)
"Min undran är om bensin från ett bensinbolag har lägre energiinnehåll än bensin från ett annat?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag bilade tur och retur Göteborg–Malmö–Köpenhamn. Före avresan tankade full tank med Jet 95 oktan. När vi anlände Malmö visade färddatorn en snittförbrukning på 0,94 l/mil (mätaren nollställdes vid tankningen i Göteborg). Jag reagerade på att det var ett ovanligt högt värde, då vi hade en jämn motorvägskörning hela vägen.

På hemvägen tankade jag på Shell strax utanför Malmö. Tanken innehöll nu cirka 85 procent Shellbensin och 15 procent Jetbensin och mätaren nollställdes igen. Väl hemma i Göteborg visade färddatorn en snittförbrukning på 0,78 l/mil trots att jag kört med en något högre snittfart än på nervägen.

Bilen är en Saab 9-3 2004 med 175 hk-motorn. Båda sträckorna kördes med farthållare.

Min undran är om Jetbensinen möjligen har ett lägre energiinnehåll än Shellbensinen?

Göran Bratt

SVAR:
Energiinnehållet i bensin skiljer inte mellan olika märken. Bensinen är tillverkad enligt mycket precisa normer vilka alla tillverkare måste följa. Dessutom tillämpas ofta depåsamverkan vilket innebär att samma tankbil fyller flera märkens ”pumpar”.

Förklaringen till den iakttagna differensen måste sökas på annat håll. Den förhärskande vinden i Sverige är sydvästlig så förmodligen hade du medvind på vägen hem. Farthållaren kan eventuellt ha bidragit till en höjd förbrukning när du körde i motvinden.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-28 12:36
Boxer

Alarmerande rykten gör gällande att den bensin(och även diesel) som säljs i Sverige har låg kvalitet, såväl till energiinnehåll som kvalitet. Flera av mina bekanta som arbetar i Norge tankar alltid och fyller upp sina dunkar innan de åker tillbaka till Sverige. Andra av mina bekanta har rapporterat att bensinen i t.ex. Tyskland håller högre kvalitet. Ett annat exempel är en bekant som fått två turbohaverier på sin Audi av svensk 95 oktan bensin och t.o.m. fått personligt brev från Audi att undvika denna kvalitet och alltid använda 98. Rykten..., skrönor..., åsikter..., Tha...
Who knows. Jag använder i alla fall 98 för att undvika så mycket som möjligt av etanolen.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-28 15:00
Swenssons

Vi köra nästan bara etanol i vår Ford Focus och har ALDRIG haft problem med etanolen. Ibland, kanske en gång varannan månad, har vi iof en flaska "insprutningsrengöring" i tanken som ska rengöra? munstyckena och vår Ford Focus har gått långt över 11 000 mil på bara etanol. Inga problem alls!!!

#3 • Uppdaterat: 2012-02-28 15:02
Swenssons

Just det, "insprutningsrengöringsflaskan" finns att köpa på ALLA bensinmackar.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-28 18:40
Peugeote-Pär

Jag tycker att den svenska dieseln håller låg klass... är ofta och kör i Tyskland och där tar bilen mkt mindre bränsle och då kör jag även mkt forare, tankar alltid deras Premium/ V-Power diesel och det mår bilen väldigt bra på.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-28 20:57
Swenssons

I dessa dyrtider e jag såååå glad att jag har en etanolbil ! Bensinen köstar 15,38 kr och dieseln 15,14 kr !!¤¤/()())=?=)?=)=(=)(=))()(/)((&%&%#¤##

www.etanolexperten.se/

#6 • Uppdaterat: 2012-02-28 22:12
puffball

Swenssons, du ska bara tanka etanolen ;)

#7 • Uppdaterat: 2012-02-29 08:56
saabnisse

Vi tankar en bil med 50% E85, det ger trots två dl högre förbrukning ändå ca 1:50 lägre milkostnad.
Inte så mycket, men på 2000 mil blir det ändå 3000:- att använda till annat.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-29 16:20
Boxer

Citat:
"Vi tankar en bil med 50% E85, det ger trots två dl högre förbrukning ändå ca 1:50 lägre milkostnad.
Inte så mycket, men på 2000 mil blir det ändå 3000:- att använda till annat."

Reparationer....

#9 • Uppdaterat: 2012-02-29 17:53
Pender

Jag är något skeptisk till Diedens tvärsäkra svar. Som Peugeoper har jag upplevt otvetydiga och stora skillnader mellan tysk och svensk diesel. Min förra dieselbil gick 5-10% snålare på tysk diesel. Ett par procent kan skyllas på slätare vägar i Tyskland. Men även när vi tankat i Tyskland och körde i Sverige fanns skillnaden kvar.

#a • Uppdaterat: 2012-02-29 18:58
Boxer

Det verkar som om flera skribenter har upplevt att svenskt drivmedel, bensin såväl som diesel, håller lägre kvalitet här än utomlands.
Finns det läge för en kvalificerad utredning om detta?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.