Nästa artikel
Skärpta krav på miljöbilar 2013
Nyheter

Skärpta krav på miljöbilar 2013

Publicerad 7 november 2011 (uppdaterad 8 november 2011)
Den första januari 2013 införs nya miljöbilsregler, erfar Rapport. Utsläppskraven kommer att variera beroende på bilens vikt.

Om ungefär ett år införs nya regler för miljöbilar i Sverige. Dagens utsläppsgräns på 120 gram koldioxid per kilometer kommer att justeras nedåt, oklart hur mycket.

Den stora nyheten blir dock att miljöbilsklassningen ska bestämmas utifrån bilens tyngd, enligt SVT:s Rapport. En liten bil får tuffare krav och en större tillåts släppa ut lite mer.

I praktiken kan det innebära att en småbil med maximalt koldioxidutsläpp på 90 gram/km klassas som miljöbil. En tyngre bil – till exempel en suvmodell – kan i sin tur släppa ut över 120 gram/km och ändå vara miljöbil, enligt förslaget som nu utarbetas av miljödepartementet.

Ytterligare en nyhet blir att utsläppskraven kommer att skärpas i flera etapper i intervaller mellan tre och fem år.
 
Diskutera: Vad tycker du om de nya miljöbilsreglerna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-11-08 21:02
Raphael

Vansinnigt förslag att straffbeskatta småbilar till förmån för större och tyngre bilar som är sämre för miljön.

#9 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Utsläppsgränserna bör ju naturligtvis skärpas, men att tyngre bilar ska kunna få släppa ut mer och ändå räknas till miljöbilar, är ju helt galet tänkt! Det är så man kan bli mörkrädd för mindre. Det ska absolut vara samma gräns för alla personbilar, tycker jag!

#a • Uppdaterat: 2012-04-17 07:09
generalzbynio

Jag luktar biltillverkarnas lobbyverksamhet här. Men det kan bli bra för alla som tycker om/behöver storre bilar, som jag t.ex. Ändå tror jag att det är trockigt med det hela systemet. Det vore enklare om man bara beskattde bränsle. Man vet exakt hur mycket CO2, NOx, SiO2, partiklar, och annat skit kommer och gå ut i luften från 1l bränsle. Varför skulle man nu räkna om det till någon abstrktiv siffra om g/km? Var och en har olika körstil och kör olika sträckor. Som exempel: en bil som körs i staden bara 3km till jobbet och tillbaka varje dag, sprider ut åtminstone 2 gånger mer skit, än en som körs 3mil på landsvägen en gång i veckan. Varför då skulle man betala samma skatt??? Jag skulle aldrig fatta att man kan vara så inskränkt att skaffa en sånt idiotiskt system. Främjande av energieffektiva bilar? Beskatta bränsle istället - då blir det resultat direkt!
Förresten, jag tillhör gruppen som tror att det hela krångeln med CO2 är bara för att dra in mer pengar till budgeten. Snart får vi betala skatten för att vi andas.