Bild
Nästa artikel
Miljörabatt slopas för tjänstebilar

Miljörabatt slopas för tjänstebilar

Nyheter

Nästa år försvinner miljörabatterna på förmånsvärdet för hybrid- och etanolbilar. Däremot får elbilar, laddhybrider och gasbilar även i fortsättningen förmånsvärdet nedskrivet med 40 procent.

Det framgår av regeringens nyligen klubbade budget för nästa år, där tjänstebilsbeskattningen tas upp i ett särskilt kapitel.

– Slopandet av rabatterna för hybrid- och etanolbilar gör att staten sparar cirka en halv miljard kronor per år, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor AB.

– Sett ur tjänstebilsförarnas perspektiv betyder de nya reglerna en bruttofördyring på cirka 16 000 kr/år för de som kör hybridbil (Toyota Prius) och cirka 8 000 kr/år för de som kör på etanol. Det innebär att nettokostnaden vid 50 procents marginalskatt ökar med 8 000 respektive 4 000 kronor.

Kvar tills vidare
Den 40-procentiga rabatten på förmånsvärdet för elbilar, laddhybrider och gasbilar ska enligt budgetbeslutet finnas kvar i ytterligare två år, till årsskiftet 2013/14. Vad som därefter händer med miljöstimulanserna säger regeringen ingenting om i budgeten.

För de vanliga hybrid- och etanolbilarna gäller även i fortsättningen att de ska jämställas i pris med motsvarande bensinbil när förmånsvärdet bestäms. Det gynnar framför allt hybriderna, eftersom de kostar betydligt mer än en jämförbar bensinbil.

Diskutera: Vad tycker du om de nya reglerna?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-10-10 13:00

Det nämns ingenting om vad som gäller dieselbilar.
Finns det ingen miljörabbat av förmånsvärdet för vissa dieselbilar?

#2
2011-10-10 13:23

Vad tycker VIB och Mikael Schultz om dessa nya regler för hybridbilar som Prius? Är det verkligen rättvist att en bil med så låg förbrukning och därmed utsläpp drabbas? Det finns ju många andra bilar som är mycket värre. Tex dieselbilars utsläpp av nanopartiklar varför pratas det inte mer om det bland motorjournalister som i de flesta fall bara hyllar den ökande försäljningen av dieselbilar?! Man nämner inte ens nanopartiklarnas påverkan på vår hälsa typ hjärt/kärl/lungsjukdommar,varför? Jag har ställt denna fråga till flera motortidningar och inte en enda har svarat på frågan,är den så känslig eller beror det på okunnighet om dessa sjukdommar som nanopartiklarna påverkar? Eller är det bara CO2 utsläppen som räknas vad gäller avgasutsläppen från dieselbilar och att CO2 utsläppen blir lägre och att ni skiter i nanopartiklarna som påverkar vår hälsa negativt?!

#3
2011-10-10 13:59

Helt rätt att dessa förlorar sin rabatt.
Hur många kör inte dessa etanol-bilar på bensin.
Och en Prius kan under vissa förhållanden dra mer soppa än en BMW M3.
Sedan när det gäller Diesel, det finns så mycket annat som smutsar ner som vi kan ta tag i innan vi ger oss på "Nano-partiklar", ta ex partiklarna som dubbdäck river upp. Betydligt farligare och värre än dieselns utsläpp.

#4
2011-10-10 14:14

LC4ever.

Varför inte ta tag i både partiklar som dubbdäck river upp och nanopartiklar från dieselbilar? Därför kör jag på friktionsdäck,men jag kör dieselbil (skäms) men det hindrar inte att jag vet om problemen eller blundar för problemen med nanopartiklarna. Och jag undrar varför de inte diskuteras mer bland motorjournalister att de tar upp hälsoproblemen som vi kanske få se mer av om 15-20år.

Prius mer än en M3 låter som ett Topgear eller Automotorsport test! Hur ofta kör man en Prius på bana....... ;o) Det är en löjlig jämförelse. Eller under vilket förhållande syftar du på? Kan ju säga att de är inte speciellt vanliga de förhållandena och testet hade bara ett syfte,att håna Prius.......

#5
2011-10-10 15:13

LC4ever Ingen idiot köper en Prius för att tävlingsköra på bana, normal körning och användning kan du glömma att en M3:a skulle kunna vara snålare, finns inte på kartan.....:)

#6
2011-10-10 15:52

Jag tycker regerignen skulle ha lite mer långsiktiga mål. Jag menar att de som väljer en gasbil (tjänstebil) idag kommer att ha den i tre år. Reglerna fortsätter i två år...

#7
2011-10-10 19:59

Jag har ändå inte råd att nyttja denna rabatt ... kanske för att jag är med om att betala den.
Så för min del spelar det ingen roll. :o/

#8
2011-10-10 20:41

Om nu Prius är så otroligt fantastisk på alla sätt och vis så behöver den knappast någon subvention från staten för att sälja. Jag har ingen lust att vara med och subventionera några miljömuppar som har någon skev bild av att Prius skulle vara bra för miljön.

#9
2011-10-11 17:14

Rustan.

Men du vill betala för alla de andra bara det inte står Toyota eller Prius på dem....;o)

McTar.

Som du påpekar så är reglerna kortsiktiga. Detta har medfört att Toyota struntar i att ta fram en gasversion av Avensis pga de kortsiktiga reglerna.

#10
2011-10-11 18:05

Nu förstod jag inte riktigt hur du menade Shogun. Men det bör inte finnas subventioner på några bilar. Kan dom inte säljas till ordinarie pris ska inte skattebetalarna subventionera bilen. Så enkelt är det.

#11
2011-10-11 18:13

Jag skulle bli överraskad om Toyota tog fram någonting enbart beroende på den Svenska marknaden och Svenska skatteregler Shogun. Så kan det väl inte vara?

#12
2011-10-11 20:13

Jes.

Jo,faktiskt så avstår man att ta fram en gasversion av Avensis pga kortsiktigaregler som ändras i tid och otid. Längre spelregler måste ju gynna alla.
Läs nedan Toyotas svenske VDs öppna brev i frågan.

http://svenskmotorweb.com/news.php?id=92955&c=1#comment

#13
2011-10-11 20:52

Synnerligen förbryllande Shogun, det hade jag inte kunnat förställa mej!
Toyota måste nog vara enda motortillverkaren i världen som tänker så!
Står Toyotas gasmotorutveckling verkligen och faller med Svenska statens skatterabatter? Det låter ju helt osannolikt, vi talar om en av världens absolut största tillverkare gentemot ett av i-världens minsta marknader ...
Sedan är det ju därmed också en besvikelse att företaget ens nämns i miljösammanhang med denna nya kunskap.

#14
2011-10-11 21:39

OM det bara var långsiktiga regler Toyota önskade så är det väl bara att besluta om inga skattesubventioner så bygger dom sin bil. Givetvis är det en form av utpressningsförsök. Sanningen är helt enkelt att marknaden inte finns och den saknas p.g.a den glesa infrastrukturen när det gäller gasmackar i landet. I Stockholm finns den infrastrukturen och där funkar marknaden också, men låt den fortsätta utan subventioner tack.
Kommer gasmackarna så kommer efterfrågan också.

#16
2011-10-11 21:56

Om Toyota helt plötsligt kan sänka priset bara för att en statlig subvention försvunnit så borde ju det innebära att en del av subventionen gått rakt ner i Toyotas fickor. Och det är ju just det som är faran och nackdelen med subventioner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.