Nästa artikel
Saab har fått pengar från Youngman
Nyheter

Saab har fått pengar från Youngman

Publicerad 13 oktober 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Kinesiska Youngman har gjort en första betalning till Saab. Därmed säkras oktoberlönen för de anställda i Trollhättan.

I ett pressmeddelande skriver Saab att arbetet med rekonstruktionen fortgår och att en första betalning mottagits från den kinesiska biltillverkaren Youngman.

Enligt den ursprungliga planen skulle Youngman pumpa in 640 miljoner kronor i det krisdrabbade företaget. Pengarna skulle fungera som bryggfinansiering innan kinesiska myndigheter godkänt en större investering om 2,2 miljarder kronor tillsammans med Pang Da.

Storleken på den första betalningen är än så länge oklar. Uppgifter till Dagens Industri gör dock gällande att summan uppgår till 100 miljoner kronor, tillräckligt för att betala personalens löner för oktober. Saab uppger att mer pengar från Youngman ska betalas ut innan den 22 oktober, då den statliga lönegarantin slutat gälla.

Beskedet innebär att Saab får tillfälligt andrum och att rekonstruktionen kan fortsätta. Tills vidare är företaget skyddat mot konkurs.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Saabs uttalande

Saabs pressmeddelande i sin helhet:

Trollhättan, Sweden: Management of Swedish Automobile N.V. (Swan) and Saab Automobile AB (Saab Automobile) confirm that the reorganization is progressing and that a first payment by Youngman under the bridge loan funding commitment as announced on September 12 was received by Saab Automobile.



Further payments under the amended and final bridge loan agreements signed between Youngman and Saab Automobile are expected to be made during this week and by October 22 of this year. It is the intention to repay the bridge loan with the proceeds of the EUR 245 million equity investments by Youngman and Pang Da, which are still subject to approval by relevant authorities and parties which Swan expects to receive during the next weeks.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-10-13 21:03
Henr1k

De 640mkr var även de icke exklusivt licensköp gällande Phoenix, de 100mkr är licensköp av begränsad del av Phoenix. Man kan se båda som lån med Phoenix som säkerhet. Pengarna räknas av om/när Youngman och Pang Da blir delägare. Förutsättningarna för rekonstruktion är att inga nya skulder får tas, pengarna behöver bara räcka till NDRC-beslut, vilket kan komma i morgon.

#9 • Uppdaterat: 2011-10-14 10:57
Peter i Sydney

Om nu kineserna börjar pumpa in pengar i Saab så kan man ju undra om kanske någon form av produktion kan komma igång och i så fall när. Jag tror inte att man har för avsigt att flytta produktionen till Kina. Kineskt tillverkade bilar säljer dåligt till och med i Kina.

#a • Uppdaterat: 2011-10-14 11:00
Raymond K (ej verifierad)

Kanske byggkvalitén i Kina är sämre Peter men produktion in Kina är avsevärt billigare än produktion i Sverige vilket betyder mer vinst i kassan och jag undrar om inte vinst i kassan är vad Saab behöver.