Bild
Nästa artikel
Saab har fått pengar från Youngman

Saab har fått pengar från Youngman

Nyheter

Kinesiska Youngman har gjort en första betalning till Saab. Därmed säkras oktoberlönen för de anställda i Trollhättan.

I ett pressmeddelande skriver Saab att arbetet med rekonstruktionen fortgår och att en första betalning mottagits från den kinesiska biltillverkaren Youngman.

Enligt den ursprungliga planen skulle Youngman pumpa in 640 miljoner kronor i det krisdrabbade företaget. Pengarna skulle fungera som bryggfinansiering innan kinesiska myndigheter godkänt en större investering om 2,2 miljarder kronor tillsammans med Pang Da.

Storleken på den första betalningen är än så länge oklar. Uppgifter till Dagens Industri gör dock gällande att summan uppgår till 100 miljoner kronor, tillräckligt för att betala personalens löner för oktober. Saab uppger att mer pengar från Youngman ska betalas ut innan den 22 oktober, då den statliga lönegarantin slutat gälla.

Beskedet innebär att Saab får tillfälligt andrum och att rekonstruktionen kan fortsätta. Tills vidare är företaget skyddat mot konkurs.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Saabs uttalande

Saabs pressmeddelande i sin helhet:

Trollhättan, Sweden: Management of Swedish Automobile N.V. (Swan) and Saab Automobile AB (Saab Automobile) confirm that the reorganization is progressing and that a first payment by Youngman under the bridge loan funding commitment as announced on September 12 was received by Saab Automobile.

Further payments under the amended and final bridge loan agreements signed between Youngman and Saab Automobile are expected to be made during this week and by October 22 of this year. It is the intention to repay the bridge loan with the proceeds of the EUR 245 million equity investments by Youngman and Pang Da, which are still subject to approval by relevant authorities and parties which Swan expects to receive during the next weeks.

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-10-13 10:56

Kanske finns det ett litet hopp ändå? Om de kinesiska myndigheterna som det antytts redan i princip sagt nej till att Youngman och Pang Da skulle göra en större investering i Saab så skulle väl knappast dessa pengar komma in nu? Eller då är kineserna bara intresserade av att få tillgång till viss teknik?

Förmodligen så har svensk media med DI i spetsen haft fel igen. Medveten desinformation eller bara usel journalistik?

När denna såpa tar slut på ett eller annat sätt så kommer det att bli intressant att se om någon kan reda ut alla turer. För frågetecknen är många.

#2
2011-10-13 16:33

Åter ett tillfälligt andrum...
Kan det vara så att man försöker mjölka ut godsakerna bit för bit?

#3
2011-10-13 17:29

Sannolikt anser Youngman att det är onödigt att betala ut mer än vad som just nu är növändigt för att undvika konkurs. De tror att NDRC-beslut kan komma redan i morgon.

#4
2011-10-13 18:07

Till Rålle G:

Visst har du rätt i det du skriver. Problemet är vem som ska reda ut allt apspel bland våra medier. Saab själva/Steve Wade är ingen bra lösning (Partiskt så det skriker om det!) och journalister har bevisat i över tio år att de är urusla på att granska varandra, så man kan nog inte hoppas på att någon i våra medier faktiskt är proffsig nog att göra en seriös granskning.

Den enda variant av utvärdering jag sett var när publicistklubben efter ett år av nattsvarta domedagsprofetsior hade en öppen debatt som de sedan lade ut en videofilmning av på nätet "Har vi varit för positiva i vår rapportering". Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt detta spektakel!

#5
2011-10-13 18:45

----> Rålle G och Kandidat, ett sådant exempel dök faktiskt upp i onsdags när det påstods att Pang Das ordförande hävdat att avtalet med Saab var ogiltigt pga rekonstruktionen.
För mig personligen så lät det konstigt eftersom de rimligen borde varit medvetna om att Saab jobbat för att få en rekonstruktion. Samma dag visade Saabsunited en översättning av en artikel i kinesisk media och hur svårt det var att få med nyanser och annat i språket när man översatte. Senare samma dag skickade Saab och Pang Da ett PM, han hade inte sagt att "avtalet var ogiltigt pga rekonstruktionen" utan att "rekonstruktören har rätt att riva upp tidigare ingågna avtal." (ex. det med Youngman och Pang Da.) Nyansskillnad, men med nästan mosatt resultat. Att Reuters sen tolkade sin översättning åt det negativa hållet överaskar väl knappast.

#6
2011-10-13 20:12

Men varför betalar man i småposter? Endast så pass att pengarna räcker till löner innevarande månad. Vore man intresserad av biltillverkning i Sverige, borde ifrågavaarande företag se till att leverantörsskulderna betalas, så att produktionen kommer igång.
Det luktar lurendrejeri, att köpa in sig i Saabs nyaste plattform. Vad är syftet tro? Förmodligen att flytta storparten av tillverkningen till Kina.
Jag tror inte för ett ögonblick att Kina skulle vara villiga att släppa tillverkning till Europa. Att Japanerna flyttat delar av tillverkningen till Europa beror inte på ev. fraktkostnader. Deras fabriker klarar inte den kraftigt ökande volymen helt enkelt.
Det skulle inte förvåna mig om Volvo går samma öde tillmötes som Ericsson, vars ägare Sony vill köpa ut.
Är inte lönekostnaderna i Kina, mindre än 10% av lönekostnaderna i Sverige?

#7
2011-10-13 20:48

Från lån till köp.
Det märkliga är så som jag ser det att Youngman går från att låna ut 640Mkr till Saab Automobil enligt ett tidigare avtal nu köper teknik för 100Mkr av Saab Automobil. Föregående avtal verkar inte gälla enligt detta utspel. Fördelen för Youngman är nu att dem kan få ut något från Saab Automobil även om bolaget skulle gå i konkurs. Hur däremot rekonstruktionen kan fortsätta är en gåta då en utav grundförutsättningarna för rekonstruktionen nu är borta?

#8
2011-10-13 21:03

De 640mkr var även de icke exklusivt licensköp gällande Phoenix, de 100mkr är licensköp av begränsad del av Phoenix. Man kan se båda som lån med Phoenix som säkerhet. Pengarna räknas av om/när Youngman och Pang Da blir delägare. Förutsättningarna för rekonstruktion är att inga nya skulder får tas, pengarna behöver bara räcka till NDRC-beslut, vilket kan komma i morgon.

#9
2011-10-14 10:57

Om nu kineserna börjar pumpa in pengar i Saab så kan man ju undra om kanske någon form av produktion kan komma igång och i så fall när. Jag tror inte att man har för avsigt att flytta produktionen till Kina. Kineskt tillverkade bilar säljer dåligt till och med i Kina.

#10
Raymond K
2011-10-14 11:00

Kanske byggkvalitén i Kina är sämre Peter men produktion in Kina är avsevärt billigare än produktion i Sverige vilket betyder mer vinst i kassan och jag undrar om inte vinst i kassan är vad Saab behöver.

#11
2011-10-14 17:49

Det låter osannolikt att kineserna skulle köpa Volvo och Saab för att göra dem kinesiska, det är nog att undervärdera dem. I så fall kunde de ju fortsatt enbart med sina egna bilar. De kinesiska kunderna tänker nog ungefär som vi här om sakers ursprung, kanske tom ännu lite mera.

#12
2011-10-15 00:09

jag finner det anmärkningsvärt att Saab beviljats rekonstruktion. Detta medför ju att alla de leverantörer som levererat till Saab inte får ett öre i ersättning? Om inte rekonsruktionen godkänts skulle kronofogden kunnat utmäta och konfiskera de pengar som Saab är skyldiga sina leverantörer!
Oavsett vad som händer är Saab ett märke att glömma för framtiden, oavsett hur bra eller dålig slutprodukten blir. Det luktar ruffel och båg långa vägar.

#13
2011-10-15 16:57

Hovrätten har väl helt enkelt inte dina gedigna juridik-kunskaper Gunnar. Du borde kanske ringt dem och gått igenom reglerna.

#14
2011-10-16 16:45

Det finns tre huvudsakliga delar i det här.
1. Att man får hjälp med finanserna, från kineser eller från staten som sedan säljer till kineserna eller hur det blir.
2. Att man slipper all vidare inblandning från GM och Opel och i stället får till ett samarbete med en partner som passar Saab bättre.
3. Det viktigaste, Man måste börja bygga bilar igen! Det är ju meningslöst att månad efter månad betala löner med viggade pengar.

#15
2011-10-18 18:47

Det är ju bara det att tiden går utan produktion. Varje dag utan tillverkning påverkar resultatet mångdubbelt i fortsättningen.
Lika väl som att Saab vill bli räddade undan konkurs, vill väl även alla underleverantörer leva utan detta hot. Nu har väl kanske en del av underleverantörerna andra fabrikanter att leverera till. Men även om Kineserna betalar allt dom lovat, räcker inte det på långa vägar. Underleverantörerna kommer med all sannolikhet att kräva förskott innan de levererar. Några fler risker med Saab kommer de inte att ta!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.