Nästa artikel
Bilfrågan: Rostskydda Toyota Avensis?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rostskydda Toyota Avensis?

Publicerad 6 september 2011 (uppdaterad 6 september 2011)
"Bör jag låta rostskyddsbehandla min Toyota Avensis kombi? Säljaren påstod att det var onödigt." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Toyota Avensis kombi, med minsta motorn, av den ”gamla” modellen. Jag köpte den ny i september 2008. Bilen har bara gått cirka 2 400 mil. Jag blir snart pensionär och tänker behålla den länge.

Några fel på bilen har jag inte upptäckt men är teniskt okunnig och hoppas därför få svar på följande:

1. Bör jag låta rostskyddsbehandla bilen? Säljaren påstod att det var onödigt.
2. Är det lämpligt, eller onödigt, att låta testa bilen innan garantin går ut?

”Okunnig”

SVAR:
Toyotas bilar rostskyddas lika på alla marknader. Eftersom bilarna i Sverige är hårt utsatta på den punkten gör du säkert klokt i att låta göra en rostskyddsbehandling av din bil. Bättre investera pengarna i detta än att låta undersöka bilen tekniskt.

Driftsäkerheten och kvaliteten hos Avensis är omvittnad god och om du haft bilen sedan den var ny vet du ju vad den går för.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-09-06 18:37
KaptenOberkommando

leifer, under den här artikeln har inget nämnts om Audi. Om du drar in vad som har skrivits i andra artiklar och vad du har för agg till andra användare på grund av detta får du skylla dig själv. Här handlade det om en fråga angående Toyota och ingen hade skrivit om Audi - men då passade du på att styra om riktningen för ämnet. Lågt.

Personligt påhopp är det inte för du har för vana att byta ämne helt utan orsak. Det såg vi senast för bara några dagar sedan. Så vad ska jag be om ursäkt för?

#9 • Uppdaterat: 2011-09-06 18:44
KaptenOberkommando

Nej, jag är ingen moderator och bestämmer inte vad får sägas i trådarna. Jag bara påvisar hur du i det eviga byter ämne rakt av med det enda syftet att få börja vräka ur dig din galla över premiumtyskarna. Det är allt.

En annan fråga dock: Är du helt sysslolös i ditt liv? Du gör inget annat än vräker in inlägg på alla möjliga ställen. Få personer - om ens någon - kan ha ett jobb och ändå hinna med att peppra sajter med inlägg som du gör. Skaffa dig ett liv.

#a • Uppdaterat: 2011-09-06 18:59
PNI

En bil som du tänkt och behålla länge, Rekomenderar jag starkt att rostskydda. Det är rosten som knäcker en privatkörd bil. Kan man få bilen att hålla några extra år genom behandling och god skötsel är det väl
bara plus för plånbok och miljö.
Klart bilhandlaren tycker det är onödigt, dels är han för stolt att erkänna att han sålt en produkt som inte är så bra som den kunde varigt. Dels så vill han gärna tjäna ett par 10000kr på din nya bil inkluderande din inbytesbil.
Min tes om att rostskydd är så pass ovanligt idag är:
Leasingbilar brukas ofta som tjänstebilar privat + tjänstekörning ger på tre år ca 15000 mil.
Bilen har då halverat priset. Längre framförhållning har oftast inte företag. På tre år har inte rosten hunnigt bli synlig på utsidan. En rostskyddsbehandling om den ska vara lönt görs på hyffsat ny bil och betalas av
nybilsägaren men det är ägaren om 10 år som drar nytta av den.

Diagnos? Vet du något fel på bilen som bilfirman inte vill ta i kan det vara lönt inte annars.