Nästa artikel
Vinterdäck livsfarliga på sommarväg
Nyheter

Vinterdäck livsfarliga på sommarväg

Publicerad 16 mars 2011 (uppdaterad 17 mars 2011)
Vinterdäck på sommaren är lika farligt som sommardäck på vintern. Det visar Vi Bilägares omfattande däcktest.

I samband med årets stora test av sommardäck undersöktes hur dubbfria vinterdäck – ibland kallade "året-runt-däck" – fungerar i sommarväglag. Resultatet är skrämmande.

När bilen med de bästa sommardäcken stannat efter en bromsning från 100 km/tim på torr väg har bilen med dubbfria vinterdäck endast halverat hastigheten.

– Tyvärr fortsätter många bilister att köra med sina vinterdäck som ju är avpassade för betydligt lägre temperatur och därför är för mjuka för sommarväglag, säger Vi Bilägares däckexpert Erik Rönnblom.

Resultatet visar att det inte finns några däck som fungerar tillfredställande under hela året. Hela testet med åtta nya sommardäck, vilkas egenskaper jämfördes med det dubbfria vinterdäcket i Vi Bilägare 4/2011. Tre av sommardäcken är av lättrullande typ och ett är punkteringssäkert. Tidningen finns nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om däcktestets resultat?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-03-16 22:20
snabb95

Varför frågar Du vem Lasse Jonnson är? Uppge din emailadress eller telefon nr Hunter så kan du få veta. Varför skulle jag ljuga om att Lasse åker till Tyskland hela tiden året runt. Bor han i Norrland och jobbar i Tyskland som instruktör så måste man åka dit, eller har Du något annat förslag?

I min tidning är bilden på vinterdäcket så oskarp att jag inte kan se något mönster. Vidare står det att: "Vi har kört sämre sommardäck på den vattenbegjutna testslingan." Så vinterdäcket är nog inte så dåligt i alla fall.

Kul Jes att Du skriver: "Ja, jag är lite trotsig, ville bara säja emot :o)
Men faktiskt körde jag alltid på sommardäck året om tills det blev lag om vinterdäck ... och det har bevisligen gått ganska bra det med ...slut citat.

Då är vi kanske inte så olika i alla fall, för det gjorde jag också boende i Södra Norrland. Vill nog hålla med Leifer att det går bättre att köra på vinterdäck året runt än på sommardäck året runt. I synnerhet när man som jag ibland måste köra på ej sandade och ofta branta skogsvägar.

En annan sak som tyder på detta är att det förekommer onormalt många avåkningar när snön kommer på hösten och många bilisterna inte hunnit byta till vinterdäck.

#9 • Uppdaterat: 2011-03-16 22:50
Roger Skagerström

Jes_ :
Problemet är väl att sommardäck blir rätt hårda när det är kallt. Antar att det även i den svenska delen av Danmark kan frysa till på nätterna. Stenhårda sommardäck på "svartis" är ingen rolig kombination.

Men visst är det säkerligen körbart. Inte direkt optimalt dock :p

#a • Uppdaterat: 2011-03-17 01:16
snabb95

Jes. Att sommardäck har något bättre friktions koeffesient än vinteräck på sommaren är jag fullt medveten om och ifrågasätter inte testresultatet. (Skulle vara mycket intressant om man angav friktonskoeffesienten i siffror med hjälp av t ex en accelerometer eller ett femte hjul.)
Eftersom jag aldrig lyckats med att sladda sommartid inte ens göra en handbroms vändning så tycker jag att mina däcks friktion är fullt tillräcklig. Jag har nog aldrig utnyttjat mer än en bråkdel av tillgänglig friktion sommartid. Vintertid åker jag däremot ofta på sladd dels för att hålla koll på hur halt det är och dels för att det är roligt. (Har inget antisladd system.)

Hastigheten måste man ändå anpassa efter väglaget och trafiksäkerheten är mer beroende på den som sitter bakom ratten än på om man har nya eller gamla däck. Därmed inte sagt att jag kör ovanligt säkert. Frun chansar mindre och kör därför säkrare än jag.